Sökningen fann 11 träffar

av lehools
lördag 2021-11-27 16:46
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Tappa på fat
Svar: 3
Visningar: 6168

Tappa på fat

Hej. Ville bara kolla om det är ok att tappa upp på fat för att senare sätta på tryck i fatet, låta ölen stå i fatet utan tryck i en månad eller så?
av lehools
onsdag 2021-06-16 21:39
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Recept förklaring
Svar: 8
Visningar: 8259

Re: Recept förklaring

Hej.

I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?
https://share.brewfather ...
av lehools
onsdag 2021-06-16 21:28
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Recept förklaring
Svar: 8
Visningar: 8259

Re: Recept förklaring

lehools skrev:Hej.

I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?

Mvh
Daniel
av lehools
söndag 2021-06-06 12:44
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Recept förklaring
Svar: 8
Visningar: 8259

Recept förklaring

Hej.

I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?

Mvh
Daniel
av lehools
lördag 2021-02-13 10:47
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Tappning efter kallkrach
Svar: 1
Visningar: 2082

Tappning efter kallkrach

Hej. Har försökt hitta något om vilken temperatur jag ska tappa på flaska, har drivit ner temperaturen till 2 grader där den stått i 3 dagar och ska nu tappa upp den på flaska. Vilken temperatur ska jag ha på ölen å primingen vid tappning? Det gäller en Ale jäst WLP001. Hittar inget på nätet om ...
av lehools
torsdag 2021-02-11 18:49
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hjälp för snabb jäsning
Svar: 9
Visningar: 6224

Re: Hjälp för snabb jäsning

Fortsätter på denna tråd, när jag kommer till stugan märker jag att det jäst över, har öl i luftlås å öl stänk inne i kylen. Någon fara med ölen? Vad tror ni måste vara en jäkla för kultur ha ha ha, 25 liters kärl med 22 liter öl i. Har kylt ner ölen de sista dagarna.
av lehools
onsdag 2021-02-03 14:04
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hjälp för snabb jäsning
Svar: 9
Visningar: 6224

Hjälp för snabb jäsning

Hej.
Min jäsning har gått från 1.057 ner till 1.011 på 3 dagar. Har ingen möjlighet att tappa upp den för om 1,5 vecka är det någon fara att låta den stå? Har möjlighet att kyla ner den på distans. Gör en Sierra Nevada. Jästemp 20 grader
. Jäst
0.9 pkt — White Labs WLP001 California Ale 80%
1.1 L ...
av lehools
måndag 2017-01-23 10:52
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Förkultur lager
Svar: 1
Visningar: 2497

Förkultur lager

Nu är jag här igen med förkultur frågor. Nu planerar jag att prova min första lager öl.
Kommer köra en tjeckisk pilsner, har wyeast 2001 jäst, min fråga är om någon vet hur jag räknar ut hur stor förkultur jag behöver, eller om ni har ett prg att rekommendera.
Og 1.055 Fg 1.013, 23 liter.

Mvh ...
av lehools
måndag 2017-01-23 10:46
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Förkultur
Svar: 6
Visningar: 4897

Re: Förkultur

Tack för alla svar, efter en vecka så ser min förkultur att funka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av lehools
fredag 2017-01-13 22:08
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Förkultur
Svar: 6
Visningar: 4897

Re: Förkultur

Wyeast Labs 1968

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av lehools
fredag 2017-01-13 21:28
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Förkultur
Svar: 6
Visningar: 4897

Förkultur

Hej. Är min första förkultur med magnet omrörare å e kolv. Tycker att den ser lite klumpig ut under omrörning är detta ok eller är den förstörd?
https://vimeo.com/199368487
Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk