Sökningen fann 11 träffar
- lördag 2021-11-27 16:46
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Tappa på fat
- Svar: 3
- Visningar: 6168
Tappa på fat
Hej. Ville bara kolla om det är ok att tappa upp på fat för att senare sätta på tryck i fatet, låta ölen stå i fatet utan tryck i en månad eller så?
- onsdag 2021-06-16 21:39
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Recept förklaring
- Svar: 8
- Visningar: 8259
Re: Recept förklaring
Hej.
I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?
https://share.brewfather ...
I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?
https://share.brewfather ...
- onsdag 2021-06-16 21:28
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Recept förklaring
- Svar: 8
- Visningar: 8259
Re: Recept förklaring
lehools skrev:Hej.
I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?
Mvh
Daniel
- söndag 2021-06-06 12:44
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Recept förklaring
- Svar: 8
- Visningar: 8259
Recept förklaring
Hej.
I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?
Mvh
Daniel
I mitt recept i brewfather står det att jag ska tillsätta 3ml socker 5 min innan kok avslut.
Det står:
383.38 socker 5min kok
3ml
Vad menas med det förutom att jag ska tillsätta socker, men hur mycket är det 3ml rent socker som det står, varför skrivs det inte gram?
Mvh
Daniel
- lördag 2021-02-13 10:47
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Tappning efter kallkrach
- Svar: 1
- Visningar: 2082
Tappning efter kallkrach
Hej. Har försökt hitta något om vilken temperatur jag ska tappa på flaska, har drivit ner temperaturen till 2 grader där den stått i 3 dagar och ska nu tappa upp den på flaska. Vilken temperatur ska jag ha på ölen å primingen vid tappning? Det gäller en Ale jäst WLP001. Hittar inget på nätet om ...
- torsdag 2021-02-11 18:49
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Hjälp för snabb jäsning
- Svar: 9
- Visningar: 6224
Re: Hjälp för snabb jäsning
Fortsätter på denna tråd, när jag kommer till stugan märker jag att det jäst över, har öl i luftlås å öl stänk inne i kylen. Någon fara med ölen? Vad tror ni måste vara en jäkla för kultur ha ha ha, 25 liters kärl med 22 liter öl i. Har kylt ner ölen de sista dagarna.
- onsdag 2021-02-03 14:04
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Hjälp för snabb jäsning
- Svar: 9
- Visningar: 6224
Hjälp för snabb jäsning
Hej.
Min jäsning har gått från 1.057 ner till 1.011 på 3 dagar. Har ingen möjlighet att tappa upp den för om 1,5 vecka är det någon fara att låta den stå? Har möjlighet att kyla ner den på distans. Gör en Sierra Nevada. Jästemp 20 grader
. Jäst
0.9 pkt — White Labs WLP001 California Ale 80%
1.1 L ...
Min jäsning har gått från 1.057 ner till 1.011 på 3 dagar. Har ingen möjlighet att tappa upp den för om 1,5 vecka är det någon fara att låta den stå? Har möjlighet att kyla ner den på distans. Gör en Sierra Nevada. Jästemp 20 grader
. Jäst
0.9 pkt — White Labs WLP001 California Ale 80%
1.1 L ...
- måndag 2017-01-23 10:52
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Förkultur lager
- Svar: 1
- Visningar: 2497
Förkultur lager
Nu är jag här igen med förkultur frågor. Nu planerar jag att prova min första lager öl.
Kommer köra en tjeckisk pilsner, har wyeast 2001 jäst, min fråga är om någon vet hur jag räknar ut hur stor förkultur jag behöver, eller om ni har ett prg att rekommendera.
Og 1.055 Fg 1.013, 23 liter.
Mvh ...
Kommer köra en tjeckisk pilsner, har wyeast 2001 jäst, min fråga är om någon vet hur jag räknar ut hur stor förkultur jag behöver, eller om ni har ett prg att rekommendera.
Og 1.055 Fg 1.013, 23 liter.
Mvh ...
- måndag 2017-01-23 10:46
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Förkultur
- Svar: 6
- Visningar: 4897
Re: Förkultur
Tack för alla svar, efter en vecka så ser min förkultur att funka.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
- fredag 2017-01-13 22:08
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Förkultur
- Svar: 6
- Visningar: 4897
Re: Förkultur
Wyeast Labs 1968
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
- fredag 2017-01-13 21:28
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Förkultur
- Svar: 6
- Visningar: 4897
Förkultur
Hej. Är min första förkultur med magnet omrörare å e kolv. Tycker att den ser lite klumpig ut under omrörning är detta ok eller är den förstörd?
https://vimeo.com/199368487

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
https://vimeo.com/199368487

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk