Sökningen fann 8 träffar

av Eas
lördag 2015-08-29 18:54
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Från hinki hink till braumeister
Svar: 1
Visningar: 1822

Från hinki hink till braumeister

Har ett jävla bra recept på en ale som jag kommit på själv (hink i hink modellen)
Nu har jag blivit med braumeister och vill göra det i den.
Har kollat på beersmith och får inte till det riktigt.
Hur konverterar man ett hih recept i beersmith??
av Eas
fredag 2015-07-31 11:07
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hink-i-hink lakning
Svar: 7
Visningar: 5420

Re: Hink-i-hink lakning

Normalt så skalar man ner original recept om man gör mindre volymer.
Brygger heller inte så stort,så jag skalar ner mina i ett program.
Alt räkna själv.
Skalar min i detta program http://brewgr.com
Sen om det e rätt eller fel men bra öl har de blivit iaf.
av Eas
fredag 2015-07-31 09:26
Kategori: Köpes, säljes, skänkes, efterfrågas och bytes
Tråd: Kategoriregler
Svar: 11
Visningar: 37811

Re: Kategoriregler

Är ny på forumet och förbryllas lite av annonserna.
Surrar mycket på andra forum med jakt mm.
Där har moderatorerna hand om annonserna, moa när en vara är såld så tar dom bort den efter en viss tid.
Här är det luddigt å svårt för nya medlemmar som ska uppgradera sig i utrustning mm

Kan annonsägaren ...
av Eas
fredag 2015-07-31 09:20
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hink-i-hink lakning
Svar: 7
Visningar: 5420

Re: Hink-i-hink lakning

Kan starkt rekommendera boken Brygga öl.
Bra vägledning i hur man börjar med helmalts bryggning.
Den har hjälpt mig i min start.

EA´s
av Eas
torsdag 2015-07-30 23:53
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Leffe klon!
Svar: 8
Visningar: 5667

Re: Leffe klon!

Här skriver jag lite mer om mina och några andra hembryggares erfarenheter med att klona öl: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015/01/klonerna-anfaller.html

Sammanfattning: det är främst jäsningen som gör att ölen bli annorlunda; jäsning i hink ger mer biprodukter än i trycksatta cylindrokoniska ...
av Eas
onsdag 2015-07-29 22:14
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Leffe klon!
Svar: 8
Visningar: 5667

Re: Leffe klon!

Haha!
Så kan de bli ibland....
Ska nog tänka om i detta fall. Eller inte,
Är inte rädd för å prova iaf. Kör småvolymer så det skämmer inte å hälla ut.

Men då har jag fått en del skum i ölet hur illa en del kloner är komponerade.
av Eas
onsdag 2015-07-29 21:49
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Leffe klon!
Svar: 8
Visningar: 5667

Re: Leffe klon!

Kanoners!
Vart lite skeptisk till biscuit malten.
Läst åxå att melanoiden är lite knepig.
Men är inte så hemma på blonde´s..
Tänkte använda wlp 590 jäst.
av Eas
onsdag 2015-07-29 18:13
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Leffe klon!
Svar: 8
Visningar: 5667

Leffe klon!

Hej!
Ny på forumet och har en fråga,eller två...
Hittade en eller rättare sagt två kloner på leffe blond.
Tänkte brygga den i veckan. Har viss bryggerarenhet.
Bryggt Ale´s med bra resultat och vill prova något annat.

klon1:http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=leffe%20blonde%20klon%20 ...