Bryggde min första BIAB sats idag. Fungerade bra! Som alltid kommer man på ett flertal saker att förbättra till nästa gång.
Måste erkänna att det går så lång tid mellan mina bryggningar att jag glömmer en del basic-saker, t.ex. som hur man läser av hydrometern :oops:
Räknas stegen nedåt från 60 ...
Sökningen fann 41 träffar
- söndag 2022-12-04 19:10
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: BIAB - frågor
- Svar: 4
- Visningar: 6541
- söndag 2022-11-20 22:06
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: BIAB - frågor
- Svar: 4
- Visningar: 6541
BIAB - frågor
Har efter några år av sporadiskt bryggande enligt metoden som beskrivs i boken "Brygg öl" av Henok Fentie och Karl Gradin bestämt mig för att gå över till BIAB. Jag tycker om att hålla det enkelt så denna metod känns passande!
Frågor:
Jag brygger i Biltemas gamla 25L gryta och kommer nog fortsätta ...
Frågor:
Jag brygger i Biltemas gamla 25L gryta och kommer nog fortsätta ...
- söndag 2022-11-20 21:56
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Kjell & CO induktionsplatta
- Svar: 3
- Visningar: 8419
Re: Kjell & CO induktionsplatta
Prövade den med biltemagrytan igår, testade bara med 8l vatten men den klarade av att koka upp det i alla fall, tog typ 40min med locket på. Ska pröva igen i veckan/kommande helg med 15l samt isolera grytan med liggunderlag.
- måndag 2022-11-07 11:01
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Kjell & CO induktionsplatta
- Svar: 3
- Visningar: 8419
Kjell & CO induktionsplatta
Ser att många använder en induktionsplatta från Kjell & CO när jag kollar gamla trådar.
Är det denna som avses? : https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-w-p49172
Hade tänkt använda med 25L Biltemagryta.
Är det denna som avses? : https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-w-p49172
Hade tänkt använda med 25L Biltemagryta.
- onsdag 2021-09-01 18:17
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)
- Svar: 6
- Visningar: 7710
Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)
Metoden att först mäska i kylväska för att sen laka i hink-i-hink kommer från Henoks bok "Brygg öl" och det är en lösning för att kunna hålla tempen bättre när man gör så små satser som 10l då hink-i-hink snabbt tappar värme. Jag skulle definitivt sätta någon sorts bazooka eller lauterhelix i en ...
- söndag 2021-08-29 19:27
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)
- Svar: 6
- Visningar: 7710
Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)
Bryggde min 5:e (tror jag) batch idag. Mäskar i kylväska och lakar sedan med hink i hink-metoden.
Idag prövade jag att sluta hälla på mer vatten när jag hade ca 10L i jäshinken och lät sedan "dödvolymen" mellan hinkarna rinna ned i hinken, nådde då precis min målvolym på 16L innan kok. Lutade ...
Idag prövade jag att sluta hälla på mer vatten när jag hade ca 10L i jäshinken och lät sedan "dödvolymen" mellan hinkarna rinna ned i hinken, nådde då precis min målvolym på 16L innan kok. Lutade ...
- lördag 2021-02-06 14:58
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Fruktansvärt dåligt utbyte
- Svar: 37
- Visningar: 21156
Re: Fruktansvärt dåligt utbyte
Hade dryga 35% boil off, vilket iofs också är högt vad jag förstår. Men då kan vi konstatera att mitt utbyte inte heller är särskilt bra iaf
.
- fredag 2021-02-05 21:42
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Fruktansvärt dåligt utbyte
- Svar: 37
- Visningar: 21156
Re: Fruktansvärt dåligt utbyte
Vet inte om jag missar något här men SG hamnade alltså direkt efter lakning på 1.028? Det är väl helt normalt? Bryggde nyligen en öl som hade just 1.028 SG efter lakning, 1.064 efter kok och 1.012 FG. Blir ju 6,5-7% alkohol.
- torsdag 2021-01-28 09:20
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Utrymme i flaskhalsen
- Svar: 4
- Visningar: 3389
Re: Utrymme i flaskhalsen
När jag använde en sådan flaskfyllare så tryckte jag i lite till på insidan av flaskhalsen, så att tomrummet blev mindre.
Antar att du menar att du då har flaskfyllaren monterad på en slang och trycker till från sidan? Ja det hade jag ju kunnat göra :?, tänkte inte på det. Får montera den på en ...
Antar att du menar att du då har flaskfyllaren monterad på en slang och trycker till från sidan? Ja det hade jag ju kunnat göra :?, tänkte inte på det. Får montera den på en ...
- onsdag 2021-01-27 20:56
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Utrymme i flaskhalsen
- Svar: 4
- Visningar: 3389
Utrymme i flaskhalsen
Tappade upp min fjärde sats i helgen och använde denna gång en flaskfyllare för att minimera oxidering av ölen. Medans det var jäkligt smidigt att använda den märkte jag att utrymmet som flaskyllaren tar upp i flaskan (använde 33cl av varierande modell) gjorde att det blev ett ganska stort utrymme ...
- tisdag 2021-01-19 18:38
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Jäser fortfarande efter 17 dagar
- Svar: 6
- Visningar: 4250
Re: Jäser fortfarande efter 17 dagar
Inser nu att jag läst av min hydrometer fel (rookie mistake)!
OG ska vara 10.64 och SG som jag mätte upp igår är 10.16. Dags att tappa upp ändå kanske? Jag kommer inte göra det förns helgen så det är ju några dagar kvar.
OG ska vara 10.64 och SG som jag mätte upp igår är 10.16. Dags att tappa upp ändå kanske? Jag kommer inte göra det förns helgen så det är ju några dagar kvar.
- måndag 2021-01-18 22:14
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Jäser fortfarande efter 17 dagar
- Svar: 6
- Visningar: 4250
Re: Jäser fortfarande efter 17 dagar
Kapar denna tråd lite då jag har ungefär samma fråga.
Bryggde en sats 8/1. Började jäsa efter ca 6h med tydlig aktivitet i jäsröret. Det pluppar fortfarande då och då i jäsröret, skulle gissa ca 15min mellanrum.
OG var 10.62 och nu mätte jag SG till 10.13, ölen smakar bra och inte sött.
Dags att ...
Bryggde en sats 8/1. Började jäsa efter ca 6h med tydlig aktivitet i jäsröret. Det pluppar fortfarande då och då i jäsröret, skulle gissa ca 15min mellanrum.
OG var 10.62 och nu mätte jag SG till 10.13, ölen smakar bra och inte sött.
Dags att ...
- fredag 2021-01-08 16:38
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hög boil-off/avkok?
- Svar: 5
- Visningar: 3502
Re: Hög boil-off/avkok?
Ska pröva det, får nog ha brännaren på det absoluta minimum-läget.
Omkringgivande temperatur, spelar det någon roll för avdunstningen?
Omkringgivande temperatur, spelar det någon roll för avdunstningen?
- torsdag 2021-01-07 21:01
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hög boil-off/avkok?
- Svar: 5
- Visningar: 3502
Hög boil-off/avkok?
Igår bryggde jag min fjärde batch öl. Lakade ur 16,5L vört. Efter 1h kok och blev det ganska exakt 10l ned i jäshinken.
Använde hela humlekottar 100g och det blir ju att dom suger åt sig lite, pressade ur så mycket jag kunde ur dom med en slev när dom låg i saftsilen, men kan ju knappast vara mer ...
Använde hela humlekottar 100g och det blir ju att dom suger åt sig lite, pressade ur så mycket jag kunde ur dom med en slev när dom låg i saftsilen, men kan ju knappast vara mer ...
- torsdag 2020-11-12 13:25
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Värmekälla
- Svar: 17
- Visningar: 13113
Re: Värmekälla
Du har rätt i att det finns en brandrisk. Likaså att ha levande ljus inne, fritera i kastrull etc.
Har man brännaren på behörigt avstånd från brännbart material, är generellt försiktig samt har en brandsläckare redo i säkerhetsskull skulle jag säga att risken är minimal.
Men såklart är det ...
Har man brännaren på behörigt avstånd från brännbart material, är generellt försiktig samt har en brandsläckare redo i säkerhetsskull skulle jag säga att risken är minimal.
Men såklart är det ...