Sökningen fann 41 träffar

av JW Bottomtooth III
söndag 2022-12-04 19:10
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: BIAB - frågor
Svar: 4
Visningar: 6541

Re: BIAB - frågor

Bryggde min första BIAB sats idag. Fungerade bra! Som alltid kommer man på ett flertal saker att förbättra till nästa gång.

Måste erkänna att det går så lång tid mellan mina bryggningar att jag glömmer en del basic-saker, t.ex. som hur man läser av hydrometern :oops:

Räknas stegen nedåt från 60 ...
av JW Bottomtooth III
söndag 2022-11-20 22:06
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: BIAB - frågor
Svar: 4
Visningar: 6541

BIAB - frågor

Har efter några år av sporadiskt bryggande enligt metoden som beskrivs i boken "Brygg öl" av Henok Fentie och Karl Gradin bestämt mig för att gå över till BIAB. Jag tycker om att hålla det enkelt så denna metod känns passande!

Frågor:

Jag brygger i Biltemas gamla 25L gryta och kommer nog fortsätta ...
av JW Bottomtooth III
söndag 2022-11-20 21:56
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Kjell & CO induktionsplatta
Svar: 3
Visningar: 8419

Re: Kjell & CO induktionsplatta

Prövade den med biltemagrytan igår, testade bara med 8l vatten men den klarade av att koka upp det i alla fall, tog typ 40min med locket på. Ska pröva igen i veckan/kommande helg med 15l samt isolera grytan med liggunderlag.
av JW Bottomtooth III
måndag 2022-11-07 11:01
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Kjell & CO induktionsplatta
Svar: 3
Visningar: 8419

Kjell & CO induktionsplatta

Ser att många använder en induktionsplatta från Kjell & CO när jag kollar gamla trådar.

Är det denna som avses? : https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-w-p49172

Hade tänkt använda med 25L Biltemagryta.
av JW Bottomtooth III
onsdag 2021-09-01 18:17
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)
Svar: 6
Visningar: 7710

Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Metoden att först mäska i kylväska för att sen laka i hink-i-hink kommer från Henoks bok "Brygg öl" och det är en lösning för att kunna hålla tempen bättre när man gör så små satser som 10l då hink-i-hink snabbt tappar värme. Jag skulle definitivt sätta någon sorts bazooka eller lauterhelix i en ...
av JW Bottomtooth III
söndag 2021-08-29 19:27
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)
Svar: 6
Visningar: 7710

Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Bryggde min 5:e (tror jag) batch idag. Mäskar i kylväska och lakar sedan med hink i hink-metoden.

Idag prövade jag att sluta hälla på mer vatten när jag hade ca 10L i jäshinken och lät sedan "dödvolymen" mellan hinkarna rinna ned i hinken, nådde då precis min målvolym på 16L innan kok. Lutade ...
av JW Bottomtooth III
lördag 2021-02-06 14:58
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Fruktansvärt dåligt utbyte
Svar: 37
Visningar: 21156

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Hade dryga 35% boil off, vilket iofs också är högt vad jag förstår. Men då kan vi konstatera att mitt utbyte inte heller är särskilt bra iaf :mrgreen:.
av JW Bottomtooth III
fredag 2021-02-05 21:42
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Fruktansvärt dåligt utbyte
Svar: 37
Visningar: 21156

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Vet inte om jag missar något här men SG hamnade alltså direkt efter lakning på 1.028? Det är väl helt normalt? Bryggde nyligen en öl som hade just 1.028 SG efter lakning, 1.064 efter kok och 1.012 FG. Blir ju 6,5-7% alkohol.
av JW Bottomtooth III
torsdag 2021-01-28 09:20
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrymme i flaskhalsen
Svar: 4
Visningar: 3389

Re: Utrymme i flaskhalsen

När jag använde en sådan flaskfyllare så tryckte jag i lite till på insidan av flaskhalsen, så att tomrummet blev mindre.

Antar att du menar att du då har flaskfyllaren monterad på en slang och trycker till från sidan? Ja det hade jag ju kunnat göra :?, tänkte inte på det. Får montera den på en ...
av JW Bottomtooth III
onsdag 2021-01-27 20:56
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrymme i flaskhalsen
Svar: 4
Visningar: 3389

Utrymme i flaskhalsen

Tappade upp min fjärde sats i helgen och använde denna gång en flaskfyllare för att minimera oxidering av ölen. Medans det var jäkligt smidigt att använda den märkte jag att utrymmet som flaskyllaren tar upp i flaskan (använde 33cl av varierande modell) gjorde att det blev ett ganska stort utrymme ...
av JW Bottomtooth III
tisdag 2021-01-19 18:38
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Jäser fortfarande efter 17 dagar
Svar: 6
Visningar: 4250

Re: Jäser fortfarande efter 17 dagar

Inser nu att jag läst av min hydrometer fel (rookie mistake)!

OG ska vara 10.64 och SG som jag mätte upp igår är 10.16. Dags att tappa upp ändå kanske? Jag kommer inte göra det förns helgen så det är ju några dagar kvar.
av JW Bottomtooth III
måndag 2021-01-18 22:14
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Jäser fortfarande efter 17 dagar
Svar: 6
Visningar: 4250

Re: Jäser fortfarande efter 17 dagar

Kapar denna tråd lite då jag har ungefär samma fråga.

Bryggde en sats 8/1. Började jäsa efter ca 6h med tydlig aktivitet i jäsröret. Det pluppar fortfarande då och då i jäsröret, skulle gissa ca 15min mellanrum.

OG var 10.62 och nu mätte jag SG till 10.13, ölen smakar bra och inte sött.

Dags att ...
av JW Bottomtooth III
fredag 2021-01-08 16:38
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hög boil-off/avkok?
Svar: 5
Visningar: 3502

Re: Hög boil-off/avkok?

Ska pröva det, får nog ha brännaren på det absoluta minimum-läget.

Omkringgivande temperatur, spelar det någon roll för avdunstningen?
av JW Bottomtooth III
torsdag 2021-01-07 21:01
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hög boil-off/avkok?
Svar: 5
Visningar: 3502

Hög boil-off/avkok?

Igår bryggde jag min fjärde batch öl. Lakade ur 16,5L vört. Efter 1h kok och blev det ganska exakt 10l ned i jäshinken.

Använde hela humlekottar 100g och det blir ju att dom suger åt sig lite, pressade ur så mycket jag kunde ur dom med en slev när dom låg i saftsilen, men kan ju knappast vara mer ...
av JW Bottomtooth III
torsdag 2020-11-12 13:25
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Värmekälla
Svar: 17
Visningar: 13113

Re: Värmekälla

Du har rätt i att det finns en brandrisk. Likaså att ha levande ljus inne, fritera i kastrull etc.

Har man brännaren på behörigt avstånd från brännbart material, är generellt försiktig samt har en brandsläckare redo i säkerhetsskull skulle jag säga att risken är minimal.

Men såklart är det ...