Sökningen fann 3 träffar
- torsdag 2015-04-23 09:01
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: en zero - bara torrhumling
- Svar: 15
- Visningar: 10010
Re: en zero - bara torrhumling
Jag skulle nog, utan källor vilja hävda att du har större chans att extrahera kärva smakämnen av olika slag med pellets, p.g.a. den utökade kontaktytan. Säkert ingen jätteskillnad men jag tänker lite på hur svårt det t.ex. är att koka buljong med hela grönsaker gentemot hackade.
- onsdag 2015-04-22 17:01
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: en zero - bara torrhumling
- Svar: 15
- Visningar: 10010
Re: en zero - bara torrhumling
Se till att mäska lågt och använd en jäst med grym utjäsning, typ saison så kanske det kan gå vägen. Angående humle så spelar det nog ingen större roll men kanske kottar för mer växtmaterial. Minst 10g/l men säkert uppåt 15-20g/l för astringenspåverkan. Bra om det får ligga i två tre veckor också ...
- onsdag 2015-02-25 23:56
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Hur mycket humle innan det blir för mycket?
- Svar: 5
- Visningar: 4980
Re: Hur mycket humle innan det blir för mycket?
Jag brukar ha en bittergiva på cirka 20 IBU och sen 100 gram vid flameout, som jag cirkulerar i 20 min, för att sedan torrhumla med minst 100 gram. 11 liters batch. Vanlig IPA, med OG drygt 1.060 och FG kring 1.012. Absolut inte i för mycket, utan ofta kan jag ha i hundra gram till fördelat på ...