Sökningen fann 29 träffar

av MrAnders
tisdag 2016-10-11 20:15
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Oppigårds vs Poppels
Svar: 2
Visningar: 4053

Oppigårds vs Poppels

Oppigårds har i många år varit ganska ensamma i Sverige om att vara ett svenska bryggeri som behärskar nya världens ölstilar utan att försvenska, göra det dåligt med konstiga bismaker, eller göra det extremt, utan sätta någon slags ära i balanserad öl. Dessutom har man sålt mycket öl och har helt ok ...
av MrAnders
tisdag 2015-07-14 23:21
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: På pub ensam
Svar: 1
Visningar: 3261

På pub ensam

Jag råkade snubbla över en engelsk ölblogg och en post med titeln "The Introvert and the Pub" (jag är värdelös på mycket, bl.a. på att länka från en iphone, så ingen länk). Posten handlade hur som helst om njutningen och behovet av att då och då sitta själv på en pub, ta ett par öl och inte prata ...
av MrAnders
onsdag 2015-02-25 22:18
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hur mycket humle innan det blir för mycket?
Svar: 5
Visningar: 4973

Re: Hur mycket humle innan det blir för mycket?

Jäklar, har bara en påse torrjäst, tror inte den fixar en dipa. Det får bli en ipa, och så får det bli 15 g humle/litern. Med Weinkellerns råd som utgångspunkt vill jag nog inte hälla i allt humle i en ipa.
av MrAnders
onsdag 2015-02-25 20:29
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hur mycket humle innan det blir för mycket?
Svar: 5
Visningar: 4973

Re: Hur mycket humle innan det blir för mycket?

Tack. Dipa får det bli. En insane hops dipa som jag möjligtvis skulle skriva om jag gillade att svänga mig med engelska ord, vilket jag dock inte gör. Tack igen.
av MrAnders
onsdag 2015-02-25 19:41
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hur mycket humle innan det blir för mycket?
Svar: 5
Visningar: 4973

Hur mycket humle innan det blir för mycket?

Jag planerar en bryggning de närmsta dagarna och har 2 påsar humle hemma, 100g st (Simcoe resp. Pacific Jade). Jag vill helst inte frysa in humlen då frysen är full, och då är frågan: är det vansinne att ha i 200g humle till 10 liter färdig öl? Om jag helt/nästan helt skippar bittergivan och stoppar ...
av MrAnders
måndag 2015-02-16 21:03
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Bästa lager på SB
Svar: 9
Visningar: 7337

Re: Bästa lager på SB

Augsburger Herrenpils låter som nåt jag måste testa
av MrAnders
torsdag 2015-02-12 19:37
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Bästa lager på SB
Svar: 9
Visningar: 7337

Bästa lager på SB

Öltycket går i vågor men, just nu, börjar jag mer och mer tycka att en perfekt lager är det bästa som finns. Vilken är Systemets bästa lager (inkl. beställningssortimentet), tycker ni? Själv är jag väldigt förtjust i Pickla Pils från Nynäshamn och American Dream från Mikkeler. Är även svag för ...
av MrAnders
tisdag 2014-12-30 19:26
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Svenska mikroöl
Svar: 23
Visningar: 14895

Re: Svenska mikroöl

adelsö Red House Ale, bubblig, läskande och god, på samma sätt som De Koenick som fanns på systemet för ca 100 år sen, om ni kom ihåg den? Finns på utmärkta systemet i Bromma Blocks.
av MrAnders
onsdag 2014-12-03 18:15
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Svenska mikroöl
Svar: 23
Visningar: 14895

Re: Svenska mikroöl

Okej, ett litet försök till att lista svenska mikrobryggerier som jag gärna vill se i bolagets fasta sortiment:

Brekkeriet
Skebo
Höganäs
Eskilstuna (deras DIPA)

På bekostnad av dessa kanske:
Jämtland och Nils Oskar (bra för 10 år sedan, men nu ifrånsprungna)
Södra Maltfabriken
St Erik och Sigtuna ...
av MrAnders
måndag 2014-11-10 18:39
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Svenska mikroöl
Svar: 23
Visningar: 14895

Re: Svenska mikroöl

Har testat Höganäs APA. En kanonöl från ett bryggeri som uppenbarligen kan sina grejor. Läggs till den korta listan av riktigt bra svenska mikrobryggerier.

Har betat av ett par mikroöl den senaste tiden och en öltyp som många försöker sig på men ingen tycks fixa är brown ale. Senast testade jag ...
av MrAnders
lördag 2014-11-08 17:35
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst
Svar: 7
Visningar: 5916

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Tackar. Hoegarden är inköpt, Spaten fanns inte men hittade en utmärkt ersättare i Riedenburger Martha Krieger Spitzenpilsner. Dricker en nu och den är kanonbra. Humlen får representeras av Founders Centennial, en av höstens favoritöler.
av MrAnders
fredag 2014-11-07 18:23
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst
Svar: 7
Visningar: 5916

Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Jag har av nån märklig anledning blivit ombedd att hålla en ölprovning på temat malt, humle och jäst. Jag behöver därför hitta ett par 2-3 av varje med tydlig smak av en dessa ingridienser men neutral smak av övriga. Jag har en del tankar men har knappast stenkoll på hela systemets sortiment av öl ...
av MrAnders
söndag 2014-10-19 11:11
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Svenska mikroöl
Svar: 23
Visningar: 14895

Re: Svenska mikroöl

Slottskällans DIPA var en nyhet för mig som jag smakade igår för första gången. Riktigt god och jag kommer definitivt beställa den igen. Skulle vara kul att testa den i en svensk DIPA-smakmatch mot Höganäs Twisted Twin och Omnipollo Nebuchadnezzar.
av MrAnders
onsdag 2014-10-15 21:54
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Svenska mikroöl
Svar: 23
Visningar: 14895

Re: Svenska mikroöl

Shipfaced Ipa måste jag testa, tar med den i nästa beställning. Aldrig ens hört talas om bryggeriet vilket gör det ännu intressantare.

I efterhand framstår Twisted Twirl som bättre än jag fattade när jag drack. I mitt minne har jag höjt ölet rejält och måste nog testa det igen snart.

Till helgen ...
av MrAnders
måndag 2014-10-13 19:33
Kategori: Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Tråd: Svenska mikroöl
Svar: 23
Visningar: 14895

Re: Svenska mikroöl

Felaktig beskrivning av Twisted Twirl, smaklökarna i chock från tidigare öl skyller jag på. Smakar massor av Ananas och annan exotisk frukt, gott. Helt klart bra, om än inte värt det ganska höga priset (50-60 spänn har jag för mig).