Nu börjar det dra ihop sig in för bryggning i större skala för min del (då jag har använt mig av ett kit från koksbryggeritet.se) och har då lite gott och blandat med frågor.
vörtkylningen, funkar att bygga en egen med kopparrör? eller måste det vara behandlad på något vis?
provkokat upp vatten som låg på 70 grader (22 liter) och tog 30 minuter i min nya kastrull, (kastrullen rymmer 25 liter) ska bara koka 15,5 i det recept jag har, så kommer la igång tillräckligt snabbt med koket va? kör trots allt bara på min vanliga spis i lägenheten.
ska mäska i en jäsdunk/tunna (30 liter) med låssasbotten och liggunderlag runt den, men frågan är hur jag borde göra med botten? vilket material, storlek på hål?
//Alexander
LÄNGE LEVE LEVERN!
Blandade frågor.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Blandade frågor.
Glömde även fråga: Hur borde jag bevara Malten och humlen som blir över? (kommer bli över till en bryggning till så)
Malten, torrt o svalt.
Humlen, tät påse i frysen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Humlen, tät påse i frysen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det går bra att bygga själv. Finns många olika typer att välja på. Mellan 5 till 10 meter är bra. Kylningen ska gå så snabbt som möjligt ca 15 min. För mäskning och lakning är det vanligt att man kör hink i hink där den inne fungerar som falskbotten och den yttre har en ventil för att tappa av vörten. Jag har 4mm på mina hål och är nöjd med det.
tack för svar
är la inga problem att mäska i en kylbox och från kylboxen till "hink i hink" när jag ska laka skadar inte? tänkte så man inte förstör själva "bädden" eller något?
är la inga problem att mäska i en kylbox och från kylboxen till "hink i hink" när jag ska laka skadar inte? tänkte så man inte förstör själva "bädden" eller något?
Antingen mäskar man i Kylbox eller Hink i hink eller så kör man BIAB, lakar gör man givetvis i något av de sätten som man valde att mäska i.
Kolla denna länk så kanske du förstår mer hur ölbryggningen fungerar, här använder han mäskning i jäshink med falskbotten men kör man Hink i Hink så ersätter den ena hinken hans hemmagjorda falskbotten(den ska man borra en massa 2,5-3mm hål i botten).
http://www.youtube.com/watch?v=3j8mf7h0kRk
Kolla denna länk så kanske du förstår mer hur ölbryggningen fungerar, här använder han mäskning i jäshink med falskbotten men kör man Hink i Hink så ersätter den ena hinken hans hemmagjorda falskbotten(den ska man borra en massa 2,5-3mm hål i botten).
http://www.youtube.com/watch?v=3j8mf7h0kRk
Brygger vad vi vill !!!