Tänkte brygga en belgisk blonde i helgen men känner mig lite osäker å mäskschema till Braumeistern.
Någon som har tips på hur det bör se ut för nedanstående recept.
Proteinrast 50c 30min
Försockringsrast 67c 60min
Utmäskning 78c 10min
Malt
Pilsnermalt 83%
Munchenermalt 12%
Cara-Pils 5%
Jäst
French Saison från Wyeast
(Omnipollo Leon)
Mäskschema Belgisk Blonde
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Mäskschema Belgisk Blonde
Hoppa proteinrasten. Utmäskning på 75C räcker väl?
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Senast redigerad av Weinkeller den fredag 2014-04-18 14:29, redigerad totalt 1 gång.
Är det av någon speciell anledning man bör hoppa proteinrast i en belgisk blonde eller finns det överlag ingen anledning att köra proteinrast med dagens malt?
Bara proteinrastat en gång till en rågale och fick då ett tjockt skum man nästan kunde lägga en femkrona på. Men vettefan om det var tack vare proteinrasten.
Bara proteinrastat en gång till en rågale och fick då ett tjockt skum man nästan kunde lägga en femkrona på. Men vettefan om det var tack vare proteinrasten.
- Weinkeller
- Maltrostare

Om du använder proteinrik råfrukt eller lågmodifierad malt så är det helt ok. Med vanlig malt finns det ingen anledning som jag ser det.Ägg skrev:Är det av någon speciell anledning man bör hoppa proteinrast i en belgisk blonde eller finns det överlag ingen anledning att köra proteinrast med dagens malt?