Funderade över om det är en dålig idé eller finns några risker med att dela upp bryggdagen till två där man tex mäskar på kvällen och kokar dagen efter.
Erfarenheter/tankar kring detta?
Mäska dag 1 koka dag 2?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Mäska dag 1 koka dag 2?
Det är så man gör om man vill få tillväxt av t.ex. lactobacillus, för t.ex. Berliner weisse.
Malten har massvis med mjölksyrabakteriaer på sig, så de kommer med största sannolikhet överleva mäsken och sätta fart. Vet att det finns de som försökt med att koka upp vörten dag 1 och koka "på riktigt" dag 2, då kan man få problem med värre bakterier som faktiskt kan överleva en kort upphättning.
Malten har massvis med mjölksyrabakteriaer på sig, så de kommer med största sannolikhet överleva mäsken och sätta fart. Vet att det finns de som försökt med att koka upp vörten dag 1 och koka "på riktigt" dag 2, då kan man få problem med värre bakterier som faktiskt kan överleva en kort upphättning.
Då känns inte det som ett alternativ!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Du kan vara lugn, kokningen dödar alla bakterier som finns i hemmet. Jag har hört talas om en del riktigt härdiga bakterier, men en timma vid 99-100 grader? Nej, det har jag aldrig hört talas om att bakterier överlever.
Nej, med det ska finnas de som klarar upp till 10 min, så att koka upp räcker inte för att döda allt. Kokar man ändå en timma så borde man nog slänga i humlen också =)PapaD skrev:Du kan vara lugn, kokningen dödar alla bakterier som finns i hemmet. Jag har hört talas om en del riktigt härdiga bakterier, men en timma vid 99-100 grader? Nej, det har jag aldrig hört talas om att bakterier överlever.
Funkar prima! Lågpastörisering av mjölk ger vid 72-74 °C i 15sek. Lactobacillus överlever dock men trivs bäst i ca 40C. Mät ph och kolla hur mycket det sjunker. För mig har det funkat bra i många år.