torrhumla och kallkrash
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
torrhumla och kallkrash
Då jag inte haft kylskåp tidigare har jag inte behövet fundera på detta tidigare, men..
torrhumla/kallkrasch.. kan man kallkrascha samtidigt som man torrhumlar, eller ska man torrhumla först och sen kallkrascha?
torrhumla/kallkrasch.. kan man kallkrascha samtidigt som man torrhumlar, eller ska man torrhumla först och sen kallkrascha?
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: torrhumla och kallkrash
Jag skulle säga torrhumla först men det är ju bara jag. Borde lösas mera oljor från humlen i lite varmare vätska.
Torrhumla innan. Du får mkt sämre utbyte om ölet är kallt. Vid torrhumling borde ölet vara ca 20 grader. Dessutom så faller en massa humlegrums bort i o med kallkraschen så kallkraschar du innan lär du kallkrascha igen för att få ett klarare öl. Det är även så stone gör med sina öl bland annat. Torrhumla och sedan kallkrascha.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Det finns väl egentligen två varianter:
1. jäsa klart, flytta till ny hink, torrhumla i 20c, kallkrascha till -1c så sista jästen och humlen sjunker till botten.
2. jäsa klart, kyla till 8c så jäst sjunker, flytta till ny hink, torrhumla i 20c, kallkrascha till -1c så sista jästen och humlen sjunker till botten.
Hur stor skillnad det blir mellan dessa är oklart. Du kan såklart kallkrascha och sedan torrhumla, viktiga är som föregående inlägg skriver att du torrhumlar i 20c. Men det finns många som kallkrashar, flyttar till fat och torrhumlar däri, fast återigen 20c som gäller.
Det jag gillar med att torrhumla och sedan kyla är att humlepellets lägger sig på botten så avskiljningen blir superenkel.
1. jäsa klart, flytta till ny hink, torrhumla i 20c, kallkrascha till -1c så sista jästen och humlen sjunker till botten.
2. jäsa klart, kyla till 8c så jäst sjunker, flytta till ny hink, torrhumla i 20c, kallkrascha till -1c så sista jästen och humlen sjunker till botten.
Hur stor skillnad det blir mellan dessa är oklart. Du kan såklart kallkrascha och sedan torrhumla, viktiga är som föregående inlägg skriver att du torrhumlar i 20c. Men det finns många som kallkrashar, flyttar till fat och torrhumlar däri, fast återigen 20c som gäller.
Det jag gillar med att torrhumla och sedan kyla är att humlepellets lägger sig på botten så avskiljningen blir superenkel.
Hur är det nu, båda de här varianterna med kallkrash, finns det fortfarande tillräckligt mycket jäst kvar i ölet för att kolsyresättningen ska funka på flaska sen, eller är det så att man behöver tillsätta jäst alla (nåja) de gånger som man kallkrashar?
//karl
//karl
Japp då får det bli torrhumla först och sen kallkrasha det hela. tack!
ha bara gjort det en gång innan, fanns tillräckligt med jäst kvar, FAST det tog ca 1-2 veckor längre att få kolsyra i flaskorna.BergkvaraBolaget skrev:Hur är det nu, båda de här varianterna med kallkrash, finns det fortfarande tillräckligt mycket jäst kvar i ölet för att kolsyresättningen ska funka på flaska sen, eller är det så att man behöver tillsätta jäst alla (nåja) de gånger som man kallkrashar?
//karl
ok, tack.
Visst borde det vara så att ett längre tag där det är lite kallt, säg 4C istället för -1C, också funkar bra. Att det bara tar längre tid? Det rör sig väl bara om sedimentationshastighet för partiklarna va? Eller är det nån slags tröskelvärde?
Visst borde det vara så att ett längre tag där det är lite kallt, säg 4C istället för -1C, också funkar bra. Att det bara tar längre tid? Det rör sig väl bara om sedimentationshastighet för partiklarna va? Eller är det nån slags tröskelvärde?
Vad som funkar "bra" är ju relativt. Testa det du har möjlighet att testa o se hur det funkar för dig.
Personligen så kommer jag att kallkrascha så kallt som möjligt(1c) i en vecka i fortsättningen när jag vill kallkrascha o sedan tillsätta den jäst som behövs vid buteljering. Typ safbrew f2 lr dyl. Så behöver man aldrig fundera på om för mkt jäst faller ur.
Men det är vad som verkar funka för mig. Har läst om folk som kallkraschat i veckor lr månader som inte tillsätter mer jäst osv. Så testa o se hur det funkar för dig som sagt.
Personligen så kommer jag att kallkrascha så kallt som möjligt(1c) i en vecka i fortsättningen när jag vill kallkrascha o sedan tillsätta den jäst som behövs vid buteljering. Typ safbrew f2 lr dyl. Så behöver man aldrig fundera på om för mkt jäst faller ur.
Men det är vad som verkar funka för mig. Har läst om folk som kallkraschat i veckor lr månader som inte tillsätter mer jäst osv. Så testa o se hur det funkar för dig som sagt.
Appropå torrhumling har jag läst en intressant artikel, vet inte om den har varit uppe här tidigare.
http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui ... thesis.pdf
Kontentan är att man får nästan dubbelt så högt utbyte av humlen om man har möjlighet att röra runt humlen i torrhumlingskärlet. Mest för bryggerier kanske. Pellets gör högre utbyte och intressant nog - det mesta av humlefetterna faller ut i ölen redan efter ett dygn. Personligen tyckte jag min sista öl smakade sjukt mycket gräs (ungefär som Brewdog Jackhammer om ni provat den) då jag torrhumlade i hela tio dagar eftersom jag var bortrest. Nu har jag torrhumlat i två dagar och håller precis på att kallkrascha så jag hoppas på mer arom och mindre gräs(lig) smak.
http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui ... thesis.pdf
Kontentan är att man får nästan dubbelt så högt utbyte av humlen om man har möjlighet att röra runt humlen i torrhumlingskärlet. Mest för bryggerier kanske. Pellets gör högre utbyte och intressant nog - det mesta av humlefetterna faller ut i ölen redan efter ett dygn. Personligen tyckte jag min sista öl smakade sjukt mycket gräs (ungefär som Brewdog Jackhammer om ni provat den) då jag torrhumlade i hela tio dagar eftersom jag var bortrest. Nu har jag torrhumlat i två dagar och håller precis på att kallkrascha så jag hoppas på mer arom och mindre gräs(lig) smak.
HejBergkvaraBolaget skrev:Hur är det nu, båda de här varianterna med kallkrash, finns det fortfarande tillräckligt mycket jäst kvar i ölet för att kolsyresättningen ska funka på flaska sen, eller är det så att man behöver tillsätta jäst alla (nåja) de gånger som man kallkrashar?
//karl
Från den senaste BYO:
Cold storage prior to packaging is the closest thing to a silver bullet when it comes to producing clear, stable beer. The reason this method is so effective is that it causes chill haze formation and, given enough time, allows for the haze to settle from the beer. Most chill proofing aids accelerate this process, which is one reason why they are so critical in commercial operations, and do work very well, but at the end of the day are not required if you have time. The important thing about this process is temperature; you want the beer close to freezing, 30 °F (-1 °C) is perfect to cause as much chill haze formation and subsequent settling as possible. You will want to carefully rack your beer off of the sediment before bottling. Since yeast will also settle during this time, it is often a great benefit to add a small amount of yeast prior to bottling.
Bo
Bra text. Jag har alltid kraschat vid fyra grader förut men har nu ett kylskåp som klarar -1. Jag har aldrig behövt tillsätta jäst för att få bra kolsyra. Är det någon som anser att det kommer behövas nu?
Sen jag började kallkrascha ordentligt så har jag behövt det. Men det finns dom som inte behöver så jag skulle testa först o se hur de går 
Tack Bo!
Jag antar att jag kan läsa mig till det eg, men när vi ändå är igång så: Hur lite är lite jäst för kolsyrning? Känns som jag kan hamna duktigt fel här, från 0,1g/liter till 0,5 g/liter.
Jag antar att jag kan läsa mig till det eg, men när vi ändå är igång så: Hur lite är lite jäst för kolsyrning? Känns som jag kan hamna duktigt fel här, från 0,1g/liter till 0,5 g/liter.
1g per 20L är mer än tillräckligt. Enligt förpackningen så räcker 2g per hektoliter. Med andra ord 2g/100L.