Ekologisk bryggning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Ekologisk bryggning

Inlägg av hejseb »

Hej!

Har funderat lite på att brygga en ekologisk öl framöver och tänkte höra lite vad ni har för erfarenheter av det. Det jag främst tänker på är humlen. Humlegården har som säkert är bekant en handfull olika sorter, men då jag är ny inom området och dessa inte tillhör de "vanliga" sorterna så vet jag inte riktigt vad som blir bra att välja där till en IPA. Hallertauer Tradition, Spalter Select, Motueka, ...?

Och så maltbiten. Weyermann verkar ju ha en del ekologiskt, men det som finns på Humlegården är endast hel malt (och jag har ingen kross). Tänkte därför istället köpa det från Maltmagnus, men då behöver jag ju veta vad jag vill ha. De har ekologisk (belgisk) pale ale-malt, så vad tror ni om runt 90 % pale ale och 10 % av någon ekologisk motsvarighet till Caramel 40L? Förutsatt att det finns, så klart.

Finns det ekologisk jäst, eller får man köra på som vanligt och låtsas som ingenting vad gäller det? :)
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Ekologisk bryggning

Inlägg av Bee »

Jag råkar veta att humlegården snart kommer att erbjuda krossning av malt. :-)
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jasså? Det låter intressant :-)

http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Kanon!
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Bee skrev:Jag råkar veta att humlegården snart kommer att erbjuda krossning av malt. :-)
Åhå, det vore ju toppen! Då har jag ju maltbiten på det torra i alla fall. Återstår så humlen, om någon har någon erfarenhet så dela gärna!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag tror att vilken som helst av de nyzeeländska sorterna (eller en kombination av ett par stycken) skulle göra sig fint i en ipa. Nelson har vi gjort ipor på med gott resultat, men även de andra låter spännande.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Foodhead 1 skrev:Jag tror att vilken som helst av de nyzeeländska sorterna (eller en kombination av ett par stycken) skulle göra sig fint i en ipa. Nelson har vi gjort ipor på med gott resultat, men även de andra låter spännande.
använt både nelson och NZ Cascade i ipor/dipor, dock inte som single hop men de har funkat kanon båda två
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Bee skrev:Jag råkar veta att humlegården snart kommer att erbjuda krossning av malt. :-)
Du har ingen aning om när det kan tänkas vara i gång? Kliar lite i fingrarna :)

Vad gäller humlen så har jag funderat på att köra Wakatu (mest för det coola namnet 8)) och NZ Cascade. Hoppas det blir bra! Men, dum fråga (och kanske lite irrelevant med tanke på att det är för hemmabruk): får man kalla ölen ekologisk även om man har vanlig jäst?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Nej, vet bara att en bekant som jobbar där sagt det i förbigående.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Bee skrev:Nej, vet bara att en bekant som jobbar där sagt det i förbigående.
Mejlade och frågade och det skulle komma igång framöver, men det skulle inte gälla all malt. Ekologisk malt skulle inte ingå i utbudet av malt som kan krossas. Så det får kanske bli en Coronakvarn...
Skriv svar