Faktorer som påverkar utjäsningen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Faktorer som påverkar utjäsningen
Hej,
Har skrivit ihop ett blogginlägg om alla olika faktorer som påverkar ett öls utjäsning:
http://fearwolf.blogspot.se/2013/09/bry ... erkar.html
Har jag missat något eller något som behöver förtydligas?
/Peter
Har skrivit ihop ett blogginlägg om alla olika faktorer som påverkar ett öls utjäsning:
http://fearwolf.blogspot.se/2013/09/bry ... erkar.html
Har jag missat något eller något som behöver förtydligas?
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Re: Faktorer som påverkar utjäsningen
Tack för intressant inlägg! Har haft problem med högt FG själv. Kan jästemperatur spela in?
Detta beror naturligtvis på vilken jäst och jästemperatur man pratar om men du får ha kylt ner ölet ganska ordentligt eller ha det väldigt kallt i utrymmet där du jäser för att du påverka FG:t. Om du ställer jäshinken i ett varmare utrymme så kan jäsningen mycket väl komma igång igen.eric skrev:Tack för intressant inlägg! Har haft problem med högt FG själv. Kan jästemperatur spela in?
Nu är jag dock ingen expert på något sätt. Har bara använt Nottingham och US-05.
Vilken jäst har du använt?
/Peter
Blogg
Blogg
London Ale, Wyeast. 1028
American Ale, Wyeast 1056
Safale US-05
Trappist Ale, White Labs, WLP#500
Samtliga dessa har stått i 16-19 C utrymme, kanske lite för kallt för att vara optimalt men jag har gett dem extra tid för utjäsning. Ingen har nått önskat FG utan legat 3-4 pinnar kort. Kan naturligtvis bero på samtliga faktorer du radat upp i ditt inlägg, men jag började fundera just på temperaturen.
American Ale, Wyeast 1056
Safale US-05
Trappist Ale, White Labs, WLP#500
Samtliga dessa har stått i 16-19 C utrymme, kanske lite för kallt för att vara optimalt men jag har gett dem extra tid för utjäsning. Ingen har nått önskat FG utan legat 3-4 pinnar kort. Kan naturligtvis bero på samtliga faktorer du radat upp i ditt inlägg, men jag började fundera just på temperaturen.
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
US-05 går bra på den temperaturen bara den får lite tid,vi jäste ut US-05 på ca 13 grader och det gick fint. WLP500 däremot vill nog gärna ha lite mera 21-23 grader är inte fel. Sen beror det ju på vad den har att käka med.
Det skulle behövas lite konkreta siffrot här (OG och FG).eric skrev:Tack för intressant inlägg! Har haft problem med högt FG själv. Kan jästemperatur spela in?
Men för att svara generellt så är 16-19 C i omgivningstemperatur utmärkt för de uppräknade jäststammarna under den inledande jäsningen (då temperaturen i ölet är 2-4 C varmare). Men så fort jäsningen börjar sakta ner bör man sätta hinken varmare (vid 20 eller högre), annars riskerar man sämre utjäsning och även sämre "upprensning" av diverse biprodukter som diacetyl och acetaldehyd.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har haft några batcher som har stannnat av tidigt, men har dels haft lite krångel med mäskningen och dels haft väldigt varmt i lägenheten under sommaren. Temperaturen har dessutom växlat 2-3 grader, vilket jag antar är väldigt dåligt.
På min jäst (wlp002) står det 21-24C, men Beersmith hävdar lägre. I källaren har jag 19-20C och i lägenheten 22-23C. Ska man ta i beräkning att det är åtminstone 1 grad varmare i jäskärlet eller är detta med i beräkningen från jästtillverkaren?
Jag kanske borde jäsa i källaren, och lyfta upp tunnan i lägenheten efter ett par dagar?
På min jäst (wlp002) står det 21-24C, men Beersmith hävdar lägre. I källaren har jag 19-20C och i lägenheten 22-23C. Ska man ta i beräkning att det är åtminstone 1 grad varmare i jäskärlet eller är detta med i beräkningen från jästtillverkaren?
Jag kanske borde jäsa i källaren, och lyfta upp tunnan i lägenheten efter ett par dagar?
Det tror jag är en bra idé, det brukar jag göra då jag har ganska konstant 23 C i lägenheten året om. Det är för varmt för de flesta jäststammar, då det blir minst två grader varmare i själva ölet. Jag är tämligen säker på att temperaturerna som rekommenderas avser ölets temperatur.Grindcrusher skrev:Jag har haft några batcher som har stannnat av tidigt, men har dels haft lite krångel med mäskningen och dels haft väldigt varmt i lägenheten under sommaren. Temperaturen har dessutom växlat 2-3 grader, vilket jag antar är väldigt dåligt.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag dubbelkollade nu och det visar sig att etiketten på Whitelabs-flarran säger 21-24C, medan internet säger 18-20. Mycket märkligt.
Och med "internet" menar du Beersmith? Jag skulle lita mer på Whitelabs. Men det fungerar säkert alldeles utmärkt att jäsa vid 18-20 grader också.Grindcrusher skrev:Jag dubbelkollade nu och det visar sig att etiketten på Whitelabs-flarran säger 21-24C, medan internet säger 18-20. Mycket märkligt.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Faktiskt motsäger Whitelabs hemsida etiketten på flaskan. Sjukt märkligt.
Har lagt till en liten text om jästemperatur i texten nu.
/Peter
/Peter
Blogg
Blogg