För en dryg vecka sedan gjorde jag min första brygd. Den har jäst ut men står fortfarande på jästkakan. Receptet var på 20 l men det blev bara 13 l. Den är gjord på pale ale malt och lite karamell. Den gar en fin brunröd "alefärg".
Nu till problemet. Min andra brygd som är 2,5 dgr är pissgul. Den har så gott som redan gäst ut.Gjord enligt samma recept men fick ut vad jag skulle i mängd. Annan jäst dock. en London ale denna gång, kommer inte ihåg namnet på det första. Kommer inte ihåg hur den första brygden såg i färg efter 3 dagar men misstänker att andra brygden blivit infekterad.
När jag skulle ha i förkulturen kom inte jästkakan med. Jag fick lite lätt panik och kom på den briljanta idén att ta avsvalnat vatten från vattenkokaren då det har kokat och borde ha fått alla mikroorganismer att somna. Mest troligt har det infekterat brygden. Eller vad säger ni? Hur tar jag reda på hur det ligger till? Om det är infekterat går det att rädda? Typ, koka om och tillsätta ny jäst.
Infekterad brygd?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Infekterad brygd?
Om eventuell infektion kan jag inget säga, men var vattnet tillräckligt svalt och kokt nån timme innan?
Den gula färgen (antar att du menar att den är gul och grumlig), låter som att din öl är full av arbetande jäst
färgen kommer ändras när jäsningen är mot sitt slut och jästen faller till botten.
Spring inte och lyft på locket i onödan, det ökar risken för infektioner avservärt. Låt ölet stå i lugn och ro
Edit: Att din 1:a batch på 13 liter är mörkare kan bero på att den är mer koncentrerad än den 2:a också.
Den gula färgen (antar att du menar att den är gul och grumlig), låter som att din öl är full av arbetande jäst
färgen kommer ändras när jäsningen är mot sitt slut och jästen faller till botten.
Spring inte och lyft på locket i onödan, det ökar risken för infektioner avservärt. Låt ölet stå i lugn och ro
Edit: Att din 1:a batch på 13 liter är mörkare kan bero på att den är mer koncentrerad än den 2:a också.
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Tack för snabbt svar!
Vattnet var kokt ett par timmar innan och höll nog ca 20 grader. Brygden kanske är ok. Kan vara så att jag nojjar mig för att jag ganska omgående efter att ha slagit i vattnet (ca 1 dl) kom på att det inte har kokat i de 20 min som rekommenderas för förkultur. Det hade bara kokats upp för att sedan kylas ner (vattenkokare) Tänker att det inte är tillräckligt för att ta kål på alla organismer.
Ponera att jag hade hällt i 1 dl vatten direkt från kranen tillsammans med jästen, skulle jag garanterat fått en infekterad brygd då? Är det farligt att dricka en infekterad brygd eller kommer det bara att bli surt och äckligt?
Vattnet var kokt ett par timmar innan och höll nog ca 20 grader. Brygden kanske är ok. Kan vara så att jag nojjar mig för att jag ganska omgående efter att ha slagit i vattnet (ca 1 dl) kom på att det inte har kokat i de 20 min som rekommenderas för förkultur. Det hade bara kokats upp för att sedan kylas ner (vattenkokare) Tänker att det inte är tillräckligt för att ta kål på alla organismer.
Ponera att jag hade hällt i 1 dl vatten direkt från kranen tillsammans med jästen, skulle jag garanterat fått en infekterad brygd då? Är det farligt att dricka en infekterad brygd eller kommer det bara att bli surt och äckligt?
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag späder ofta med vatten från kranen, det har inte infekterat mina öl.
Det är inte farligt att provsmaka en infekterad öl.
Vad är det som gör att du tror att ölen är infekterad?
Det är inte farligt att provsmaka en infekterad öl.
Vad är det som gör att du tror att ölen är infekterad?
Re: Sv: Infekterad brygd?
+1 på det.Janne gnoff Berglund skrev:Jag späder ofta med vatten från kranen, det har inte infekterat mina öl.