Förkultur...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tralfamadore
Satsbryggare
Satsbryggare

Förkultur...

Inlägg av Tralfamadore »

Hej.

Här kommer nybörjarfrågor av gigantiska mått men det är inte lätt att hitta rätt information i internetdjungeln.

Jag ska försöka brygga min första sats nästa helg och har köpt de flesta tillbehör. Jästen jag köpte är en wyeast propagator och nu till något till synes väldigt enkelt som ger mig mycket huvudbry. Av denna flytande jäst ska man göra en förkultur vilket jag har uppfattat som att man med maltextrakt gör en mindre omgång vört där jäscellerna förökar sig och som man göra flera dagar innan själva bryggningen. Men av andra källor bl a denna video från youtube (2.55--->) har jag uppfattningen att efter man "smällt" påsen och den antagit ballongform kan hälla direkt ner i den riktiga vörten. Jag har försökt att läsa bryggarwikin men tycker inte jag får ett ordentligt svar på min fråga där. Vad säger ni?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Behovet av förkultur beror helt på vilken typ av öl du ska göra.
Om du håller dig till ale med OG under 1.050 så är det inga problem att dagen innan "punktera" jästen och sedan hälla i den efter du kylt vörten.

Det är först när du ska jäsa starkare öl eller jäsa vid kallare temperaturer än rumstemperatur som du behöver mer jäst än vad som finns i en påse/rör och då är det flera påsar eller förkultur som gäller.

Givetvis går det att använda mindre jäst, men bismaker och ev jäsningsproblem ökar.
Senast redigerad av svensson.lu den söndag 2008-12-14 16:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Här finns information om förkulturer ("yeast starters") och även annat från en av USA:s duktigaste hembryggare.

http://www.mrmalty.com/
Björn Petersson
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Att tillägga:

När det gäller den "smack-pack" från Wyeast som kallas Propagator bör man nog alltid göra en förkultur, jag tror det finns information om det på påsen.

Den påse de har som kallas Activator och som innehåller fler jästceller ska inte enligt Wyeast behöva förkultur om volymen inte är större än 5 gallons (drygt 19 liter) och ett OG som inte överstiger 1.060
Björn Petersson
Tralfamadore
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Tralfamadore »

Tack för snabba svar. Det lutar åt att jag gör en förkultur. Tänkte i första hand pröva på den best bitter som finns med "helmaltsbryggning med minimalt bryggverk". Den ölen ska ha ett OG på 1048 och på receptet rekommenderas en förkultur så det är väl bara att försöka sig på det men det känns onekligen som ett komplicerat moment.

Det ska bli spännande iaf. Det känns som att det finns många tillfällen då det kan gå galet och psykologiskt är det viktigt att man får en acceptabel brygd om man ska orka fortsätta och inte "snor" som jag läste att en annan bryggares första sats resulterade i.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Även en Propagator kommer igång utan att man gör förkultur, fast det tar längre tid.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Men det är inte rekomendarat att pitcha en propagator direkt eftersom du riskerar infektion innan jästen tar fart. Du kan få andra problem också, dålig utjäsning och bismaker från stressad jäst.

En anledning till att göra en förkultur är nämligen att få jästen i fin form genom att ge den en lätt middag inför det stora jobbet så att den klarar av det utan problem.
Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lbfmalte »

Hejsan, när jag använder activator har jag aldrig gjort förkultur när det ska vara till en ale med "normalt" OG och FG, dvs ca 1.056 - 1.010. då kör jag på en volym på ca 22-26 liter per påse. Jag har inte haft en dålig jäsning än..(ta i trä, salt över axeln, tvi tvi tvi...)

Ska man jäsa lager i rätt temp är det nog att rekommendera att göra förkultur, det skadar inte att ha ett par millioner fler celler för jäsning i kallare temperarurer.
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Tralfamadore
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Tralfamadore »

Jag har ingen e-kolv med jäsrör utan tänkte göra förkulturen i en petflaska där korken inte sitter så hårt åt. Vad tror ni om det? Någon annan som gör likadant? Tack på förhand och för tidigare tips.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Tralfamadore skrev:Jag har ingen e-kolv med jäsrör utan tänkte göra förkulturen i en petflaska där korken inte sitter så hårt åt. Vad tror ni om det? Någon annan som gör likadant? Tack på förhand och för tidigare tips.
Inga problem.
Se bara till att skaka runt petflaskan med jämna mellanrum.
Jag använder själv aluminiumfolie till mina e-kolvar och det räcker för att få bra gasutbyte utan att det kommer in något otäckt.
Skriv svar