Alkoholfri öl

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
sigdarve
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 407
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Uppsala

Alkoholfri öl

Inlägg av sigdarve »

Hej!
Det var ett tag sen sist. Allvarligt talat, hur gott är alkoholfritt öl jämfört med riktigt öl? Skulle en inlämnad alkoholfri ljus lager, ha en chans i klass 1 på ett SM? Finns det någon här som kan njuta av ett alkoholfritt öl? Jag kan tycka att en lättöl/folköl, kan vara läskade och gott till lunchen. Tycker de alkoholfria jag druckit är bittra och inte alls goda. När ska man dricka dem egentligen, då de nästan är lika dyra som starköl och inte alls lika goda? Någon ersättare för lättöl till lunchen är det inte. Känns bara konstgjort för mig. Likadant med alkoholfritt vin.

/Anders
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Alkoholfri öl

Inlägg av martinb »

I klass 1 vet jag inte för de är inte enligt någon av typdeffarna där, i klass 11D Modifierad Öl kanske de hade haft nån chans om de varit riktigt välgjorda, liknande originaltypen i smaken med då avsteg som kommer från att den är alkoholfri.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Alkoholfri öl

Inlägg av Snow »

sigdarve skrev:Hej!
Det var ett tag sen sist. Allvarligt talat, hur gott är alkoholfritt öl jämfört med riktigt öl? Skulle en inlämnad alkoholfri ljus lager, ha en chans i klass 1 på ett SM? Finns det någon här som kan njuta av ett alkoholfritt öl? Jag kan tycka att en lättöl/folköl, kan vara läskade och gott till lunchen. Tycker de alkoholfria jag druckit är bittra och inte alls goda. När ska man dricka dem egentligen, då de nästan är lika dyra som starköl och inte alls lika goda? Någon ersättare för lättöl till lunchen är det inte. Känns bara konstgjort för mig. Likadant med alkoholfritt vin.

/Anders
Nu har jag inte testat jättemånga alkoholfria, men dom vanligaste typ Carlsberg, Mariestad Staro, etc har jag testat.
Tycker inte dom är i närheten av någon starköl när det gäller smak.

Dock har jag alltid en låda av någon hemma, dels för att det är godare än vatten, läsk etc ibland, inte alltid dock.
Men fördelen är att man kan ta ett par på helgerna utan att behöva fundera på om man kan köra bil om det skulle behövas.

Har flera ggr råkat ut för att frun har påmint mig om att jag druckit en bärs, när jag varit på väg att åka och handla. Efter det så
har jag slutat ta en pilsner på helgerna eller semestern om jag inte är helt säker på att inte behöva köra.

Sist men inte minst så innehåller dom bara en bråkdel av de kalorier som en starkis gör, vill man som mig hålla vikten på en rimlig nivå
så är dom helt klart ett alternativ. Men som sagt öl smakar det inte, men drickbart är det i rätt sammanhang :wink:

När det gäller alkoholfritt vin, så dricker jag hellre kranwasser om inga andra alternativ finns.
Skriv svar