Vågar man flytta ölen?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Vågar man flytta ölen?

Inlägg av lesonen »

Tjo.

Vågar man transportera jäsande öl i bil?

Eller är det för stor risk att man drar upp skit från botten och eller liknande?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vågar man flytta ölen?

Inlägg av Bee »

Klart du kan, det som rörs upp kommer ju lägga sig igen.
Eventuellt skulle det kunna bli lite baksug i jäsröret om det skumpar jättemycket, men det är inget jag skulle oroa mig för. Jästen producerar ju koldioxid kontinuerligt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vågar man flytta ölen?

Inlägg av skyking »

Jo, med några brasklappar:

Först och främst så när det gäller all transport så skall man ta hänsyn till sin last när man kör och dessutom ha den lämpligt lastad. Att köra på två hjul kan göra det kladdigt i bilen.

För det andra så beroende på hur pass det jäser så kan det uppstå baksug i jäsröret. Det du skall ha i åtanke när det gäller det så skall du inte ha något i jäsröret som du inte kan acceptera i ölet (det kanske du skall undvika ändå).

Kör du öppen jäsning så kan det skvalpa över kanten.

Om du brygger många hektoliter kan det bli för mycket last för bilen. Dessutom så kan du ju få mycket koldioxid i bilen vilket kan påverka din körförmåga. Det kan också påverka hanteringen av bilen.
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Re: Vågar man flytta ölen?

Inlägg av lesonen »

Hehe. Tack för svar :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 654
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Vågar man flytta ölen?

Inlägg av fredrik.stahl »

Töm jäsröret och stoppa i en bomullstuss istället.
Skriv svar