Tjo.
Vågar man transportera jäsande öl i bil?
Eller är det för stor risk att man drar upp skit från botten och eller liknande?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Vågar man flytta ölen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Vågar man flytta ölen?
Klart du kan, det som rörs upp kommer ju lägga sig igen.
Eventuellt skulle det kunna bli lite baksug i jäsröret om det skumpar jättemycket, men det är inget jag skulle oroa mig för. Jästen producerar ju koldioxid kontinuerligt.
Eventuellt skulle det kunna bli lite baksug i jäsröret om det skumpar jättemycket, men det är inget jag skulle oroa mig för. Jästen producerar ju koldioxid kontinuerligt.
Re: Vågar man flytta ölen?
Jo, med några brasklappar:
Först och främst så när det gäller all transport så skall man ta hänsyn till sin last när man kör och dessutom ha den lämpligt lastad. Att köra på två hjul kan göra det kladdigt i bilen.
För det andra så beroende på hur pass det jäser så kan det uppstå baksug i jäsröret. Det du skall ha i åtanke när det gäller det så skall du inte ha något i jäsröret som du inte kan acceptera i ölet (det kanske du skall undvika ändå).
Kör du öppen jäsning så kan det skvalpa över kanten.
Om du brygger många hektoliter kan det bli för mycket last för bilen. Dessutom så kan du ju få mycket koldioxid i bilen vilket kan påverka din körförmåga. Det kan också påverka hanteringen av bilen.
Först och främst så när det gäller all transport så skall man ta hänsyn till sin last när man kör och dessutom ha den lämpligt lastad. Att köra på två hjul kan göra det kladdigt i bilen.
För det andra så beroende på hur pass det jäser så kan det uppstå baksug i jäsröret. Det du skall ha i åtanke när det gäller det så skall du inte ha något i jäsröret som du inte kan acceptera i ölet (det kanske du skall undvika ändå).
Kör du öppen jäsning så kan det skvalpa över kanten.
Om du brygger många hektoliter kan det bli för mycket last för bilen. Dessutom så kan du ju få mycket koldioxid i bilen vilket kan påverka din körförmåga. Det kan också påverka hanteringen av bilen.
Re: Vågar man flytta ölen?
Hehe. Tack för svar 
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

- Inlägg: 654
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Frösön
Re: Vågar man flytta ölen?
Töm jäsröret och stoppa i en bomullstuss istället.