Hydrometer

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hakberkumla
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hydrometer

Inlägg av Hakberkumla »

Nu blev det lite rörigt igen !! Kan någon förklara hur man får fram OG respektive FG på dessa typer av hydrometrar. Det är ju helt olika skalor och nu vet jag varken ut eller in hur jag ska använda mig av värdet jag fått som mellanskilnad vid de två mätningarna.
Bilagor
20151128_160108227_iOS.jpg
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Hydrometer

Inlägg av Rocksolid »

Vilken av dom du använder spelar ingen roll, bara du använder samma för att mäta både OG och FG.

OG är ju Original Gravity, det du har när din öl är färdigkokad men innan du pitchar jäst.
FG är Final Gravity och det mäter du när din öl har jäst klart och innan du tappar upp den på flaska eller fat.

Du behöver givetvis ett mätglas som hydrometern i fråga får plats i och fylla den med öl så att den flyter fritt.

Hoppas det hjälpte.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Förslagsvis mäter du med den högra, den är i öeshlegrader, den andra i°Plato.
Mät OG som ovan beskrivet, notera och mät sedan när jäsningen är avslutad. För att räkna ut alkoholstyrka tar du OG-FG*131,25 så får du ett ganska korrekt värde.
Hakberkumla
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hakberkumla »

Tack för svaren, den högra har jag använt så som ni beskriver, att det blev lite rörigt för mig var när den vänstra dök upp i samband med att jag köpte ett jäskärl, är det någon som vet hur man använder den då??
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kolla upp plato. Det är bara en annan skala. Det finns omräkningstabeller och liknande. 1 plato är ca 4 oechslegrader.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Finns egentligen ingen större ide att använda Plato hydrometern. Som sagt är det bara en annan skala. Precis som Celsius, Fahrenheit och Kelvin. Man kan använda alla tre, inget är fel, bara mer eller mindre praktiskt.
Skriv svar