Ratebeer...

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Ratebeer...

Inlägg av Falkens »

Tänkte jag skulle kolla in den appen lite och stötte på lite frågetecken.
Kan någon vänlig förklarar vad varje del betyder och vad den innebär (oavsett om det är självklart) De jag syftar på är varje del av de 5 som vissas nedan..

Bild
// Jonas
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Ratebeer...

Inlägg av VsX »

Betyget på RateBeer består av fem delar: appearance (utseende), aroma (doft), taste (smak), palate (munkänsla) och overall (övergripande betyg). Det totala betyget är summan av dessa fem delar delat på tio. Appearance kan du ge 1 till 5, Aroma 1 till 10, Taste 1 till 10, Palate 1 till 5 och Overall 1 till 20. Det slutgiltiga betyget är då (Appearance+Aroma+Taste+Palate+Overall)/10, vilket ger ett betyg mellan 0.5 och 5 med 1 decimals steg. Alltså vägs Aroma och Taste in dubbelt så mycket som Palate och Appearance och Overall fyra gånger så mycket.

Appearance är som sagt utseende, bedöm om ölet ser aptitligt ut. Vad har det för färg, är det klart eller grumligt, hur stort är skummet och vilken färg har det osv. Aroma är doft, beskriv hur det luktar och om det luktar gott. Taste är smak, beskriv sötma, beska, eventuell syra och om det finns några särskilt utstickande smaker. Palate är hur ölet känns i munnen och vilken kolsyrenivå det har. Är det tunt och vattnigt eller tjock och trögflytande? Är ölet platt, sprudlande eller lagom kolsyrat? Slutligen är Overall ett övergripande betyg på helheltsintrycket på ölet. Jag brukar använda det lite för att få ett slutgiltigt betyg som känns vettigt.

Ett exempel på en av mina ratings kan se ut som följande:
Ölet är Toppling Goliath SR-71 Blackbird
"Draught after Mikkeller beer run. (brukar alltid skriva en liten kommentar om huruvida det var på flaska eller fat och ibland om var ölet intogs)
Appearance: Opaque black liquid with medium tan head. 5 av 5
Aroma: Vanilla, licorice, coffee, chocolate, light wood, light booze and raw sugar. 8 av 10
Taste: Medium sweet and light bitter with notes of vanilla, chocolate, biscuit and raw sugar. 8 av 10
Palate: Full bodied with low to medium carbonation and sticky mouthfeel. 5 av 5
Overall: Really good. Great body and complex aroma. Lives up to the hype. 18 av 20"
Totalt betyg blir här: (5+8+8+5+18)/10 = 4,4 av 5
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Ratebeer...

Inlägg av Falkens »

Tack VsX!
Det var just det här jag letade efter... :-)
// Jonas
Skriv svar