Jäsa i kylskåp?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hakberkumla
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jäsa i kylskåp?

Inlägg av Hakberkumla »

Jag har fixar ett kylskåp som jag tänkte ha att jäsa i. Men behövs det någon typ av ventilation för att få bort all gas som bildas under jäsningen?
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Jäsa i kylskåp?

Inlägg av woelj »

Varför skulle den behöva vädras ut?
Hakberkumla
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hakberkumla »

Kanske lite otydlig fråga, för det var nog det jag undrade över om det är nödvändigt, men tydligen inte!
Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

woelj skrev:Varför skulle den behöva vädras ut?
Jag vet att du menar för processens skull, men jag kör i en konverterad frysbox och fanimej om jag inte blev lite groggy när jag stoppade ner huvudet i den för att dona runt i den med en damejeanne i full jäsning... :!: I alla fall så sved det i näsan och jag blev skapligt andfådd! :shock:
Användarens profilbild
Pontus Hulin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pontus Hulin »

Hitta gärna ett kylskåp med brett temperaturspann, typ 0-15 grader. Då kan du både jäsa och kallkrascha i samma skåp. Mitt går mellan 2-12 grader, vilket inte är helt optimalt.

Mvh
/Pontus
Hakberkumla
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Hakberkumla »

Vet inte temperatur spannet på den, men det är en början för mig att kunna reglera temperaturen under jäsning, får väll utveckla verksamheten om det går bra och att man har behov av att göra det! Men tack för alla inlägg. Om jag nu har fattat detta rätt så behövs alltså ingen ventilation, bara stoppa i stickproppen och köra !
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Nä, du behöver ingen ventilation i ett kylskåp. det som möjligen skulle vara en begränsning är att jästen slutar jobbar om trycket går upp till ca 2bar, men de är rätt svårt att komma upp i det i ett kylskåp :wink:
Men visst känner jag igen reaktionen när man stoppar näsan i party coolern för att se om jäsningen har kommit igång, inget syre där inte. Man hostar och kippar efter luft men är glad ändå. Det jäser!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Pilsnerkokaren skrev:Nä, du behöver ingen ventilation i ett kylskåp. det som möjligen skulle vara en begränsning är att jästen slutar jobbar om trycket går upp till ca 2bar, men de är rätt svårt att komma upp i det i ett kylskåp :wink:
Men visst känner jag igen reaktionen när man stoppar näsan i party coolern för att se om jäsningen har kommit igång, inget syre där inte. Man hostar och kippar efter luft men är glad ändå. Det jäser!
Ännu härligare att rengöra en trycktank fyra meter upp på stege med högtryckstvätt i näven och kika in ordentligt genom öppningen...Ett kylskåp är inte tätt på så sätt att ett tryck byggs upp.
Användarens profilbild
Pontus Hulin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pontus Hulin »

Att tyck byggs upp är inget problem hos mig, jag är så nyfiken att jag springer och öppnar dörren och kollar till jäsningen med jämna mellanrum.... ;)
Skriv svar