Hjälp med att sätta ihop ett recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Aspudden
Satsbryggare
Satsbryggare

Hjälp med att sätta ihop ett recept

Inlägg av Aspudden »

Hej,

I helgen tänkte jag brygga en ljusare pale ale eller IPA som jag ska ha på semestern. Tanken är att det ska vara en blommig, frisk och inte så besk öl. Cirka 5,5 - 7 % ABV
Humlet jag har hemma och som jag har tänkt att använda är:
100g Amarillo Pellet 9,1 % Alfa
100g Cascade Pellet 6,5 % Alfa
100g Citra Pellet 13,5 % Alfa

Jag skulle behöva hjälp/tips på humleschema samt vilken malt och hur mycket jag ska använda. Jag har Biltemas kastrull så det blir ca 19 liter efter koket.

Jag tänkte använda mig av Wyeast American ale II, men jag tar gärna emot synpunkter på annat val av jäst. US-05 har jag ingen bra erfarenhet av.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Hjälp med att sätta ihop ett recept

Inlägg av Drake »

Det har varit en del skriverier om 05:an på sista tiden. Jag har mycket goda erfarenheter av den och den har blivit en universaljäst för mina apor, men jag tror att knepet är att jäsa den kallt i början. Då jäser den väldigt rent. Jag ligger på 17 grader yttemp i några dagar innan jag höjer långsamt. En del säger att dom fått konstiga smaker när dom jäst den för varmt. Innan jag skaffade jäskyl hade jag ett par batcher med både US-05 och S-04 som smakade lite mysko.
Kan det vara orsaken till att du inte är nöjd med den? I vilken temperatur har du jäst den?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

De flesta jäststammar ger konstiga smaker om de används vid fel temperatur. US05 är en av världens mest använda ale-jäststammar och ger ett rent och cleant resultat. Så lyckats du inte få till en bra öl med US05 så kanske det inte är jästens fel om jag får vara lite elak =) Håll det under 20c inne i jäsningen så blir det bra.
En IPA som inte är så besk vet jag inte riktigt vad du menar med. Har du någon referens på kommersiell öl du tycker passar in i den beskrivningen? Kanske beskan från en APA (Sierra Nevada) men 7% t.ex.? Maltmässigt är 90-95% basmalt som pale ale-malt eller pilsnermalt en bra start. Krydda med karamellmalt max 5% och rostningsgrad beroende på hur mörkt du vill att ölet ska bli. Kanske lite münchener, carapils eller vete på några %. 150-200g humle totalt där 50g är torrhumle.
Aspudden
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Aspudden »

Anledningen att jag påpekade inte så besk är för att min första IPA blev så otroligt bitter att den gick ej att dricka. Bitterheten la sig en aning efter några veckor men den var fortfarande odrickbar. men jag gjorde säkert något fel där :)

Jag har inte tillgång till jäskyl så jag jäser rumstempererat. ca 21 grader.

Lindh: du säger 150-200 g humle. Har du något tips på hur det kan fördelas under koket? Vilket humle som passar bäst som bittergivare m.m
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Aspudden skrev:Anledningen att jag påpekade inte så besk är för att min första IPA blev så otroligt bitter att den gick ej att dricka. Bitterheten la sig en aning efter några veckor men den var fortfarande odrickbar. men jag gjorde säkert något fel där :)

Jag har inte tillgång till jäskyl så jag jäser rumstempererat. ca 21 grader.

Lindh: du säger 150-200 g humle. Har du något tips på hur det kan fördelas under koket? Vilket humle som passar bäst som bittergivare m.m
Amarillo funkar bra som bitterhumle.
Du kan ju knåpa ihop ett recept där IBU landar på ca 45-50 och där bitterhumlen står för max 20 IBU och resten kommer från sena givor. Då blir det mycket humlesmak utan bitterbeska..

Typ:
Bitterhumle (30min) - IBU ~20
Smak (15min) ~20 IBU
Arom (5->kylning) ~10 IBU
Retsticka men ingen taskvört
Skriv svar