Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inlägg av Robbix »

Ska se om det inte blir 45 då, bara ut i fall det behövs om någon månad...
Jensa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jensa »

Jag skulle säga så här. Eftersom ingredienserna till 50 inte är märkbart dyrare än till 20, samt att tiden att göra 50l är samma som 20 så ser inte jag det som något svårt beslut. Eller det var inte för mig i alla fall. Det enda problemet jag har är att lyfta ur en så tung maltpipa själv om man vill ha maskinen på en bänk. Jag fixar det i alla fall bara om den står på marken.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Man kan också fråga sig om man gillar att experimentera eller konsumera.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det gäller att ha en BM50 på rätt höjd. Med 10kg+ malt i behöver jag en pall att stå på för att bra moment. Gjorde med 6.5kg igår och det gick mkt enkelt att lyfta med en hand.

Jag vill både konsumera och experimentera. I den bästa av världar skulle jag brygga 10l 1-2ggr/vecka men det tar alldeles för mycket tid i anspråk. Och satan vad det diskas! Gjorde 25l IPA i bm50 igår. Gick bra tycker jag. Några liter svinn förutom trub/humlesörja men jag kokade bort lite väl lite också...
Jensa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jensa »

Hur har du ställt din bm50 Lindh? Jag vill ha min ganska högt för att kunna tappa ur den lätt då jag inte köpt pump än. Tänker nog installera vinch i mitt bryggeri..
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag kör just nu med en ljugarbänk, dvs sitthöjd. Vill ha något lägre och rostfritt i framtiden, runt 40cm tänker jag är optimalt. Då går en jäshink under kranen och användandet blir smidigt.
Jensa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jensa »

Ok. Har du tank eller hink att jäsa i?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag själv är sugen på en 10 liters för att kunna brygga och få ner det i mitt 9 liters fat. Spiedel säger ju att det ska vara typ 10 liter i hinken på den och då skulle den passa bra till ett 9 liters fat.
Jag gillar att brygga ofta eller i alla fal mindre batcher för att få olika allternativ, nu velar jag lite... kanske ska ta en 20 liters och köpa till en kortare maltpipa för att få mindre batcher för jag vet att 20 liter blir för mycket åt gången och 10 liter kanske blir för lite... ibland! Jag tror dock att mina vänner skulle vilja att jag hade ett 50 liters men är nog glada om jag har en 20 liters.

Ja, det är inte lätt att välja :-) Tur att jag inte ska köpa en i morgon.
(Börjar komma fler och fler begagnade såg jag)
// Jonas
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Haha exakt så sitter jag och dividerar här borta. Brygga ofta är ju kul, att flaska mängder e ju lite sisådär kul så då måste man köpa fat... Oxå... Sen ska man ju ha större kyl för å krascha... Å jadijadija.... Frågan är kommer jag hellre vilja putta ut 20L hyfsat ofta eller 30liter lite mindre ofta och ibland 50liter??? Har ju gott om öltokiga vänner som säkert kan slurka upp de extra litrarna jag inte häller i mig men kan bli dyrt att hålla alla med öl bara för man vill brygga ofta. [emoji23] Gaaaah.... Vill ju handla nu å få bättre flow samt högre träffsäkerhet från gång till gång, måste sluta vela. [emoji15]

Köper sällan tekniska eller köksprylar begagnade...Visst dessa borde väl hålla men sen vet man ju inte riktigt vad som händer med andrahandsvärdet när de nyare börjar säljas begagnat. Ser ju att en del tröttnar på sin nya mojäng rätt fort. Alla kanske inte har tålamod att koka, rengöra, vänta å bla bla... eller så ger dem upp för att dom inte lägger ner den tid en annan gör på att läsa på, klura, labba för att lära sig mer. Just a thought...

Nu blir det en podcast om jäst å sen god natt. :D
MagnusH
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av MagnusH »

Själv funderar jag på 20 eller 50 liters varianten. Lutar åt 20 liters då den kan köras på en vanlig 10A säkring. I så fall kan man använda den i ett vanligt kök och jag slipper koppla in min elektriker för att koppla på ett 16A uttag ute i förrådet.

Gillar att den nya får wifikoppling mm då jag i så fall skulle kunna ha igång den i köket och få påminnelser när jag ligger och kollar tv i soffan i vardagsrummet. Tar iof bort lite av tjusningen av hantverksöl men gör slabbandet mindre och frun gladare.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

MagnusH skrev: I så fall kan man använda den i ett vanligt kök och jag slipper koppla in min elektriker för att koppla på ett 16A uttag ute i förrådet.
Har du kollat hur din spis är inkopplad. I "vanliga" någorlunda moderna kök sitter en s.k. Perilexkontakt för spisen och med tre faser och förhoppningsvis 16A per fas. Då kan du dels använda en övergångskabel med en Perilexingång i ena änden och en CEE 3-fas utgång i andra, dels en skarvsladd med CEE 3-fas ingång i ena änden och tre "vanliga" (Schuko) jordade kontakter i andra som du kopplar ihop med den förstnämnda kabeln. Då har du tre kontakter för 50-liters Braumeistern. Dock är köket då avstängt för bryggning och från matlagning. Du bör dock då förvissa dej om att nollan är inkopplad i Perilexuttaget i väggen, det bör den vara vilket brukar vara nödvändigt åtminstone om man har induktionsspis.
images[2].jpg
images[2].jpg (3.95 KiB) Visad 11241 gånger
Björn Petersson
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Så jag löste d med min 3,5kw platta. Bad en elektriker bygga en koppling sen 3m kabel. Underbart att äntligen kunna maxa plattan..
Användarens profilbild
Matt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Matt »

Vore det inte just för 16A behovet hade nog jag övervägt 50:an närmare. Gillar möjligheten att kunna flytta runt på den. :)
In caelum cerevisiae est nullum, Itaque hic bibemus illum
MagnusH
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av MagnusH »

Tack för tipset Assistredo, har kollat upp detta alternativet och det funkar i mitt kök. Dock får jag fortfarande fixa till det i förrådet om jag vill brygga där ute. Bakgrunden till att det lutar mer åt 20l är som Matt påpekar möjligheten att på ett enkelt sätt flytta maskinen till polares kök utan att behöva "klydda till det". Dessutom har jag läst lite kommentarer om att det är tungt att manövrera 50l själv och då jag brukar få inspiration att brygga med kort varsel (dvs vad har jag hemma i förrådet idag) så passar det mig att kunna köra den själv. Vi får se om det blir en stor födelsedagspresent till mig själv senare i vår :)

Skickat från min iPad med Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Tjångade till i humlegårdens kassa när beställningen på en BM20 lades igår. :) Valet av en 20L gjordes på följande grunder...

-kunna brygga på fler platser utan att fixa med elen
-räknar med att kunna få ut 23-24liter (ev mer om man lakar ur och håller lägre OG) istället för de 18-9 som vi får idag
-enklare att brygga själv ibland
-priset det skiljer trots allt en hel del och spara tar sin tid det med
Senast redigerad av Robbix den torsdag 2015-02-19 22:49, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar