Vad vill du läsa om i Hembryggaren?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
FF-Ola
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Vad vill du läsa om i Hembryggaren?

Inlägg av FF-Ola »

tuvham skrev:Jag skulle tycka det var kul att läsa om olika bryggares utrustning och hur de har införskaffat eller själva byggt ihop det. Det skulle vara intressant att läsa om för och nackdelar med just den utrustningen. Sedan skulle jag gärna se mer gör-det-själv reportage, gärna med ritningar, angående utrustning, typ bygg din egen maltkross/lakkärl/spis/kylslinga/kapsyleringsapparat.
...håller med. Mer mek-tips.

/Ola
Jocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jocke »

Om och kring recept
Jag skulle vara intresserad att läsa artiklar om hur man kan (skall) tänka kring recept och hur man skapar och kombinerar recept. Finns här några tydliga fällor att undvika osv.

Bryggverk och olika byggen
Jag tycker också att det vore intressant med lite artiklar om bryggutrustningar och olika typer av bryggverk.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Tack för alla förslag! Fortsätt gärna skriva idéer om ni kommer på något. Många saker som tagits upp kommer att finnas med på något sätt i nästa nummer. Rapax sammanfattade vår inställning till vad som kommer vara med väldigt snyggt: "Alla artiklar som kan hjälpa en att bli en bättre hembryggare eller inspirera till nya projekt är bra."

Nästa nummer kommer i mitten på mars och innehåller bland annat: humleodling privat och kommersiellt, djupdykning i öltypen saison, grundkurs i brew-in-a-bag-metoden, resereportage från ett isländskt mikrobryggeri och många tips på nya prylar.

Just egna utrustningsbyggen är något vi gärna vill ha med men inte lyckades ro hem den här gången, så om ni sitter på någon bra kunskap får ni gärna skicka ett mejl till redaktionen@shbf.se, så kan vi se om vi kan sy ihop en artikel tillsammans. Vi vill också gärna ha rejäla djupdykningar i smala områden, så om ni har en speciell kunskap om något ämne som passat bra i tidningen (jästodling, pumpar, sydtyska öltyper, vattenbehandling eller lite vadsomhelst) får ni gärna höra av er.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Och så klart kommer nästa nummer innehålla allt om SM!
Sir Toby
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Sir Toby »

Hej!

Som nybliven hembryggare skulle jag vilja ha en serie med olika råvaror. Lite som veckans verktyg i träslöjden :wink: . En djupdykning i t.ex en eller ett par maltsorter, jästtyper eller humlesorter per nummer. Kanske även tillsatser som klarningsmedel och smakgivare. Var dom står att finna och hur de används.

Det går att hitta en hel del recept på utländska hemsidor. Många av dom är med andra maltsorter eller extrakt. Lite översättningstabeller eller liknande skulle vara kul.

Mvh

Tobias
----------------------------------------
http://hopfuldreams.blogspot.com/
Hopful to the bitter end.
Geir
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Geir »

Kanske en återkommande spalt med "Bryggdagen jag minns", var medlemmar bidra med berettelser om den gången det blev katastrof, eller den gången bryggningen blevb särskilt lyckad. Det kan bli båda rolig och lärorik läsning för båda nybörkjare och gamla rävar.
/Geir
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Som tidigare sagts; allt som kan göra mig till en bättre hembryggare och ge mig inspiration till mina bryggprojekt är intressant att läsa om i Hembryggaren. I synnerhet skulle jag gilla om man ligger i framkant med olika nyheter, exempelvis nya humlesorter som nämnts tidigare.

På rak arm kan jag komma på följande specifika teman som jag skulle vilja läsa initierade inlägg om (kanske har det skrivits om det tidigare)
  • First wort hopping, finns det någon poäng?
  • Av debatter på RateBeer har jag förstått att vissa bryggare hävdar att det är poänglöst med humlegivor i mitten av koket; man humlar bara i >60 minuter, vid kokslutet samt eventuell torrhumling. Vad är kunskapsläget här?
  • Nya ölstilar, t.ex. Black IPA.
Resereportage (t.ex. från mässor) tycker jag inte hör hemma i Hembryggaren utan passar bättre i Maltesen, såvida de inte har en stark koppling till bryggning.
Användarens profilbild
kredor
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av kredor »

För oss nybörjar innebär varje nytt praktiskt steg en utmaning. Kanske How-to artiklar, så som:
Uppodling av jästslurry
Fatlagring och hantering
Bygg din egen kegarator
Odling/torkning/förvaring av humle

I systemets tidning hade man för någora år sedan porträtt av olika druvor, kanske man kunde ha en liknande serie för varje Öltyp?
Det finns inget dåligt väder, bara för lite sprit
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag skulle gärna se en genomgång av någon eller några av de programvaror som finns tillgängliga för hjälp med bryggning, recept mm.

BeerToolsPro
Brew Alchemy
BeerSmith
Homebrew Calculator
ProMash
QBrew

Finns det fler kanske?

Vilka versioner finns det för olika operativsystem, vad kostar det och finns det gratisvarianter och isåfall har de några begränsningar?
Vad kan man och vad kan man inte göra, vilka språk går det att välja?
För- och nackdelar, användarrecensioner?

Man kan hitta en del info online såklart, på olika forum mm, men det är en del sökande och ofta är det bara kortare inlägg och även kanske påverkade av att man redan köpt programmet mm.

Finns det en glad hembryggare som har lust att skaffa dessa program och testa att gå igenom dem och sätta ihop resultaten i en artikel?
Det kanske går att få loss pengar från shbf för att köpa licenser så man kan utvärdera programmen som kostar pengar också, så länge man skriver ihop en artikel om det hela?
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej!

Som varande receptfumlare har jag en stor fundering:
Vilka humlesorter "gifter sig" med varandra?
och vilka är big no no tillsammans?
Finns det combos där 1+1=3 eller ännu mer?

Kan man förresten tänka sig att en sådan research sker här på forum?
och när diskussionen har tillräcklig substans så tar tidningen över ärendet
renskriver och pulicerar...kanske på Wikin också.

Receptklåparen :roll:
Raasken
Pingen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Pingen »

En artikel om vad som krävs (tillstånd och sådant) för att bli Mikrobryggare och få sälja till Systemet och pubar? :P
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Ja, bra idé, det har ju hänt en del med förutsättningarna för att starta bryggeri de senaste åren. Skulle vara trevligt med löpande bevakning av det området även om man inte har planer på sånt själv. Vad händer t.ex. med det där med gårdsförsäljning? Vad tycker olika småbryggerier om det och vad har de för planer?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Janne gnoff Berglund skrev:Jag skulle gärna se en genomgång av någon eller några av de programvaror som finns tillgängliga för hjälp med bryggning, recept mm.

BeerToolsPro
Brew Alchemy
BeerSmith
Homebrew Calculator
ProMash
QBrew

Finns det fler kanske?

Vilka versioner finns det för olika operativsystem, vad kostar det och finns det gratisvarianter och isåfall har de några begränsningar?
Vad kan man och vad kan man inte göra, vilka språk går det att välja?
För- och nackdelar, användarrecensioner?

Man kan hitta en del info online såklart, på olika forum mm, men det är en del sökande och ofta är det bara kortare inlägg och även kanske påverkade av att man redan köpt programmet mm.

Finns det en glad hembryggare som har lust att skaffa dessa program och testa att gå igenom dem och sätta ihop resultaten i en artikel?
Det kanske går att få loss pengar från shbf för att köpa licenser så man kan utvärdera programmen som kostar pengar också, så länge man skriver ihop en artikel om det hela?
Ledsen för OT, men Gnoff, i senaste numret av Brew Your Own (BYO May-June 2011 vol 17) finns exakt det du efterlyser, en genomgång av de olika bryggprogrammen! programmen som jämförs är:

BeerSmith
Beer Alchemy
Brew Target (gratis)
BeerToolsPro
BrewPal

De du nämnde som INTE tas med är:
Homebrew Calculator
ProMash
QBrew

Vad som styr urvalet vet jag inte, kanske kan man spåra en viss USA-centrering(?).

OnTopic, +1 för att få läsa allt om att starta bryggpub alt. mikrobryggeri! Det finns en amerikansk bok som går igenom allt, men det skulle vara intressant att få en svensk genomgång, då jag förutsätter att lagstiftning, tillstånd och dylikt skiljer sig åt.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Tack än en gång för många bra svar! Vi är mycket tacksamma för alla idéer och mycket av det som sagts kommer med under kommande nummer. Som några exempel av vad vi tagit med oss:

- I varje nummer av Hembryggaren har vi som mål att ha med minst en artikel om hur man bygger egen utrustning/bryggverk.
- Varje nummer innehåller en genomgång av en specifik öltyp (givetvis ser vi till att ha med om det kommer nya, som tex. Dubbel-IPA/svart IPA).
- I nästa nummer kommer en grundlig genomgång av extraktgivare och i #3 kommer en stor maltgenomgång, som flera efterfrågat.
- Klonade öl tror vi blir svårt att få till inför varje nummer, men i nästa finns i alla fall en längre artikel av gnoff om kloningen av en Ocean-öl.
- Vi kommer definitivt att i år ha med en artikel om erfarenheterna att gå från hembryggaren till kommersiell bryggning, vi har bara inte kommit till skott. Om någon är intresserad av att skriva en lång och ingående artikel med besök hos någon av de bryggare som kommit från hembryggarvärlden kan vi gladeligen betala för resan till och från bryggeriet.

Är du intresserad av att skriva? Vi söker alltid folk som vill skriva om det just du brinner för. Tex:
ÖLTYPER OCH ÖLSTILAR - Vet du vad som gör skillnaden på en vollbier och en münchner helles? Gör du den modernaste svenskaste lagern? Varje nummer kommer vi att låta någon presentera bryggtips för en öltyp ur SHBF:s definitioner.
RECEPT OCH INGREDIENSER - Har du det perfekta receptet på en vaniljporter? Rostar du egen malt i ugnen? Har du bryggt öl med någon spännande råvara eller krydda? Det finns många andra som vill prova samma sak.
TEKNIK OCH TEKNIKER - Har du byggt en egen motströmskylare? Kan du flaska öl utan att spilla? Brukar du frysdestillera öl? Just din idé kan inspirera andra.
BIOLOGI OCH KEMI - Är vattenbehandling självklart för dig? Har du frysen full av provrör med jästkulturer? Odlar du egen humle? Du kan hjälpa andra bryggare med de små sakerna som gör hela skillnaden.
NYHETER OCH HÄNDELSER - Besöker du många av SHBF:s träffar och möten? Vet du vad det senaste inom bryggutrustning är? Följer du utvecklingen kring lagar och regler för hembryggning? Andra vill höra vad du kan berätta.
TESTER OCH RECENSIONER - Är du en boknörd? Har du undrat över vilka flasktyper som verkligen är bäst för olika öl? Importerar du tillbehör från USA som inte finns i Sverige? Med så mycket att välja på är alla tips välkomna.
KRÖNIKOR OCH REPORTAGE - Har ni en intressant bryggarförening tillsammans? Besökte du en finsk hembryggarfestival nyss? Brukar andra säga att du berättar bra historier?

Hör av dig till redaktionen@shbf.se om du har idéer på artiklar som du vill skriva!

Och fortsätt gärna kommentera här!
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Och för er som vill ha rätt på frågan om när Hembryggaren #2 kommer, så är det runt den 15:e juni...
Skriv svar