Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inlägg av Robbix »

Tja jo ja klart det finns fördelar med den nya, tycker bara den e så satans ful. [emoji15]

På tal om 50L som ju ger ca 40-45 liter ut (misstänker jag) hur blir det med jästen? Kan man köra en större förkultur på ett rör eller kommer det krävas två? Fördelen är ju att man enkelt kan göra jämförelser om man kör med två olika.

Funderar även på ett antal 5L PET för att verkligen kunna testa tex. olika sorters torrhumling och kryddor eller olika mängder. Sen är vi ett par som brygger ihop rätt ofya och sen splittar. Klar fördel med 50L där tänker jag. :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Tror närmare 48-50liter är tanken med 50liters variant. Alltså hyffsat jäkla nära vad namnen säger om jag inte missuppfattat konceptet. Lindh vet väl som använder den. Tror han fick ut 48l via bloggen..
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jästen kan jag bara quota mrmalty.
Till 50liter vört. 1050og.. 2jäsrör 5liter förkultur med en viability på 54%..
Med högre viability vill den ändå ha 2jäsrör..
Perfekt tillfälle att köra två olika enlitt mig..
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Man kan välja mellan ca 40-50l ner i hink beroende på om man lakar, hur tjockt man mäskar och total koktid. Jag vill ha två cornys i slutändan så med lite spill och förluster är 45l vad jag vill ha efter kok. Fått lite mer än så hitlls men jag ska snart brygga mer standardöl och mäta volymer. Gjorde lambik med separat kok av omältat vete idag så inte läge för kalibrering...
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Ja nästa steg efter inköpet av en BM får bli fat då 50l blir lite väl mycket att flaska. Måste bara tillägga att det är helt sjukt hur biten man blivit av denna hobby. Läste till kock en gång i tiden och även om jag numera jobbar IT så finns glädjen och skapande ivern kvar, såväl i köket som nu även i brygghuset. Allt har plötsligt nått en ny nivå. Lite off topic allt detta men ändå värt att nämna då jag senaste året har jag känt mig nyförälskad, törstande efter kunskap och mer livsberikad än på länge. Galet kul att vänta på resultatet efter en bryggning och minst lika kul att planera nästkommande bryggd. Bara som en parentes. :) In hop we trust!

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Fat känns fortfarande väldigt lyxigt såhär 1.5 år senare. Främsta anledningen till att jag började med fat var att det inte längre kändes rimligt att flaska 7 backar per bryggning. Kändes som jag jobbade på pantamera och det stod alltid tomma flarror i köket...
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Kan jag tänka mig det tar sin lilla tid. Jag får oftast 2-3backar och det är gränsfall för vad som e kul så ska man köra 50l får man nog lyxa till det. Något tips på vart man kan hitta en grundlig genomgång av fattappning och tekniker och jadijadija?

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag har nu gått över helt till fat då jag tröttnade på att flaska. (Tidigare primärt tvångskarbonering och lagring i fat.) Kör numera endast flaskning om jag ska iväg någonstans, lägga ölet på långlagring eller om jag behöver tömma ett fat för nästa bryggning.

Kostnaden för fatet betalar jag gärna istället för att spendera två timmar per batch med att diska och flaska. Om man skulle jobba extra den tiden istället, skulle man tjäna in pengarna för fatet ganska fort.
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Om wifi koppling inkluderar iOS/Android app där man kan programmera sin BM från telefonen samt få push notiser vid olika steg av programmen så är det först intressant då. ölbryggande/slabbande känner jag inte riktigt går ihop med touch screen. föredrar definitivt den tyska industrivarianten då.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Robbix skrev:Något tips på vart man kan hitta en grundlig genomgång av fattappning och tekniker och jadijadija?

Här är en bra start: http://shbf.se/documents/utrustning/fat ... 2_2011.pdf
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Man tackar! Gjorde även en googling och japp där låg ju du å briljerade i topp med ett bra blogginlägg oxå. :)

bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Hej

Jag gillar den gamla styrenheten då den ser ut som Tysk industri kvalitet och inte som en nespressomaskin som Lindh skriver om den nya, det jag saknar är möjligheten med fler humlegivor tre är lite för lite.

Är det någon som vet hur inkopplingarna ser ut till den nya styrenheten? Dom små men rejäla handskarna till den gamla gillar jag doningar som håller.

Angående fat tappning så i förhållande till arbetsinsatsen med flaskning så är det helt underbart.

Tappade 40 flaskor i tisdags som var en presentbryggning till en kompis inte så roligt men han blev glad.

Robert
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Lite OT men om 40 flaskor är ett bekymmer har du nog ingen bra fyllare :wink:
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Sluta pilsnerkolaren innan jag lägger 3 lax på en helt suverän mackapär jag e sugen på!!!! [emoji16] Samt allt annat som krävs för att kunna använda den.

Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Verkar även som den nya modellen har pumpar om 2x23 watt (gamla 2x9w) och förbättrade värmelement.
Skriv svar