Snabb Hjälp sökes

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

christoffer
Nybryggare
Nybryggare

Snabb Hjälp sökes

Inlägg av christoffer »

Hej, detta låter väl helt sinnesjukt, men idag bestämde jag och några kompisar oss för att jäsa cola (sossecola, märke xtra). Vi skakade bort kolsyran och sen stoppa vi i rätt mycket jäst. Sen stängde vi flaskan. Flaskan står nu i ett skåp i skolan, och jag undrar vad fan som händer med den nu när vi va så jävla dumma och lämna den försluten??? Är korridoren fylld av cola/jästblandning imorgon??????!!!

Kommer flaskan explodera? Jag är ej fylld bil och självklart så har vi inte en tanke på att dricka skiten. Men fan om hela skolan är fylld i cola imorn då är det fanimej kört. Eller blir inte trycket så högt?

Tack på förhand, svara snälla snabbt!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Snabb Hjälp sökes

Inlägg av eric »

Förmodligen inte, det tar ett tag för jästen att acklimatisera sig. Men du borde lätta på trycket och sätta ett vattenlås där istället för korken. Eller ännu bättre, häll ut skiten... Drick ansvarsfullt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Hahaha.
Vi hade massa 5liters dunkar med mäsk i när jag gick i skolan. Helvete vad korridorerna luktade.
Öppna korken direkt imorgon, är flaskan hård så öppna försiktigt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Om flaskan inte är veckad eller förstörd på annat sätt är det ingen fara alls. En PET-flaska klarar långt över 10bar. Är den full av cola kommer ingen explosion att ske, i värsta fall att den pyser och läcker lite. Plast fungerar heller inte som glas, plast spricker och läcker. En glasflaska krackelerar och blir kras. Dessutom kommer gängorna i kapsylen läcka långt före flaskan går sönder.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Cobrac »

Vet inte hur det är med Cola, men en del drickor innehåller konserveringsmedel, jästen är då död och ligger på botten. Om inte annat kommer den att bli väldigt oaktiv.
Skriv svar