Myten HSA?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Myten HSA?
Själv som börjar forska i den 'hembrygda' smaken funderar jag på om HSA kan vara en faktor. Kör biab och recirkulerar oftast 1 ggn i ett tomt kärl och då droppar det ner o 'splashar'. Efter jag recirkulerat och lakat häller jag över vörten i kokkärlet utan hänsyn om att göra de försiktigt.
Vet inte hur jag annars ska göra med recirkuleringen.
Vet inte hur jag annars ska göra med recirkuleringen.
Jag tror inte du behöver vara orolig. Jag kör själv biab med konstant långsam cirkulering och har inte märkt någon speciell smak som är konstant igenom alla öl jag har gjort på detta sett. Cirkuleringen är mest till för att sätta malten för filtrering. Jag gör det för kunna ha en exaktare tempratur kontroll.
Recirkuleringen görs ju efter mäskningen så varför bry sig om en mer exakt temperaturkontroll då?
Eller kanske missförstod dig
Eller kanske missförstod dig
Tror inte heller det är HSA som är boven. Som jag skriver i inlägget så är det jäsning och oxidering efter jäsning som man främst bör fokusera på som (hem)bryggare.
Men det skadar ju inte att se till att göra recirkulering försiktigt och bottenfylla lugnt vid överföring till kokkärl.
Men det skadar ju inte att se till att göra recirkulering försiktigt och bottenfylla lugnt vid överföring till kokkärl.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

En metod för att hålla syre borta vid mäskning, se pdf.
http://www.germanbrewing.net/docs/Brewi ... Helles.pdf
Verkar dock rätt extremt.
Jo, vet inte om jag vill kalla det en metod, det var rätt många där inne Det producerar nog riktigt fin öl men stegen är många och en del är komplicerade frågan är bara hur stor är belöningen? Är tid och möda värt något som bara kan mästas fram inte smakas? Eller är det bara så enkelt att smaken är som baken? (delad).Patersbier skrev:En metod för att hålla syre borta vid mäskning, se pdf.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Enligt upphovsmakarna är den största förtjänsten att ölet håller sig färskare längre. De hänvisar till att tyska makrobryggeriers öl håller sig färska längre än hembryggares och småbryggares öl. Men upphovsmakarna har inte publicerat några triangeltester och vi kan därmed inte veta om deras metod/metoder för låg syrehalt under mäskningen bättre bevara ölet färskt.
Nä det var mycket tvärsäkra påståenden, men väldigt lite belägg (något som just Bamforth kritiserar i intervjun med Palmer). Det sistnämnda är något som krävs för att jag ens skulle överväga att ta till mig deras metoder då de skulle komplicera och förlänga bryggdagen avsevärt.Patersbier skrev:Enligt upphovsmakarna är den största förtjänsten att ölet håller sig färskare längre. De hänvisar till att tyska makrobryggeriers öl håller sig färska längre än hembryggares och småbryggares öl. Men upphovsmakarna har inte publicerat några triangeltester och vi kan därmed inte veta om deras metod/metoder för låg syrehalt under mäskningen bättre bevara ölet färskt.
Men det var ändå intressant detta med att oxidering under den varma fasen kan försämra maltigheten direkt, det har jag nog inte stött på tidigare.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Jag är medlem på deras forum http://forum.germanbrewing.net/index och vad jag kan utläsa är de väldigt ovilliga att göra smaktester. Det handlar mer om att man ska tro på deras utsagor. Med det sagt ska jag nog testa att koka vattnet och kyla ner det snabbt till inmäskningstemperatur och tillsätta campdentabletter. Däremot kommer jag inte att mäta syrehalt och sikta på att nå en särskild syrenivå. Då vill jag ha mer på fötterna först. Kanske ger det resultat eller är det slöseri med tid, det får bryggningen utvisa. Min erfarenhet från forumet säger mig dock, att snacket om svagaste länk nog mer handlar om att ha något att skylla på om deras bryggmetod inte ger förväntat resultat. Med andra ord: du gjorde inte rätt, därför blev det inte rätt.