Tänkte göra MIN öl med mina smakönskningar. , IPA-APA typ 5-6 ABV.
Ang malt så blir det väl pale ale malt.-..tänkte lägga krutet i denna ölen på Humlen.
Tips om malt mottages självfallet...men keep it simple...
Vad jag vill:
GODIS Tropsikt fruktigt med Citrus toner.
Medel/lätt beska.
Helst nån enkel jäst, typ US-05
Alla tips om humle i ovannämnda smaker mottages tacksamt !
( läst massa på tex maltmagnus mm, vet bara inte hur noga/riktiga deras beskrivningar är)
Skall inte tävla med ölet så ganska så nöjd om det blir ett schyst öl med de önskade smakerna till o börja med.
Stort tack
Anders
Humle-hjälp
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Re: Humle-hjälp
Här finns en bra sida med mycket hjälp och info att välja humle http://smakamera.se/humlelexikon/
Mina ravoriter är El Dorado, Amarillo, mosaik och Citra till IPA och apa och ha i det sent i koket för mesta smak, samt en liten giva i början för beska.
Mina ravoriter är El Dorado, Amarillo, mosaik och Citra till IPA och apa och ha i det sent i koket för mesta smak, samt en liten giva i början för beska.
EN skön lite mer avspänd recension av humle sorterna !Stenstugan skrev:Här finns en bra sida med mycket hjälp och info att välja humle http://smakamera.se/humlelexikon/
Helt klart inne på Eldorado...
Tack
Jag gjorde en med El Dorado och Jarrylo som blev rena fruktcocktailen! Men lite väl kvalmig kanske, tror att lite Citra som komplement hade gjort den bättre.
Vill du ha rena smaker kan man tydligen jäsa den med en lagerjäst och även köra med enbart pilsnermalt så blir den ljus som rackarns. Lite carapils kanske också kan passa. Tror att Lindh har skrivit lite om att jäsa ipor med lagerjäst på sin blogg.
Vill du ha rena smaker kan man tydligen jäsa den med en lagerjäst och även köra med enbart pilsnermalt så blir den ljus som rackarns. Lite carapils kanske också kan passa. Tror att Lindh har skrivit lite om att jäsa ipor med lagerjäst på sin blogg.