Hej.
Det är lite bekymmer med att hålla maltbädden i rätt temp under mäskningen, och undrar om det kanske kan åtgärdas med
1. Att recirkulera med hjälp av en pump?
2. Hur utformar man i så fall slangmynningen när den ska tillbaka i kärlet igen?
Temp i maltbädden.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Hakberkumla
- Helmaltsbryggare

Re: Temp i maltbädden.
Om du ska recirkulera måste du även ha någon form av temperaturstyrning och värmekälla för att inte tappa i temperatur, men det kanske är underförstått? Har du isolerat ordentligt? Har du väntat med att mäta temperaturen till den stabiliserad sig?
Håller också på att bygga en recirkulering, något e-biab liknande, i de fall jag vill göra flera raster. Jag har beställt men inte fått alla grejer än. Funderar också på hur mynningen ska se ut. Skissen ser ut såhär

Håller också på att bygga en recirkulering, något e-biab liknande, i de fall jag vill göra flera raster. Jag har beställt men inte fått alla grejer än. Funderar också på hur mynningen ska se ut. Skissen ser ut såhär

-
Hakberkumla
- Helmaltsbryggare

Jo då värmekälla finns och jag har ett försök till isolering, se bilden. Det jag är rädd för är att om man bara låter det spola på från pumpen så kanske det inte blir bra i.a.f det känns som om man skulle vilja ha lite spridning på det typ "lakningen"
Ja, jag har också funderat på det. Det finns några parametrar att ta hänsyn till. När jag kommer använda min cirkulation är det som en fullvolyms BIAB, dvs allt vatten på en gång, ingen lakning. Att det skulle bli kanalbildning etc torde ju vara ett icke-problem med tanke på att BIAB-bryggare lyckas med konvertering även utan cirkulation. Däremot är ju värmefördelningen i grytan intressant, och den främsta anledningen till att cirkulera i grytan överhuvudtaget. Har sett en del "loc line sparge arms" (googla det) som ser smutt ut. Risken är ju att det är lite halvjobbigt att göra rent en sån. Sen får man ju ta hänsyn till HSA också, om man nu väljer att tro eller inte tro på det.
Lägg Ikeas stekskydd ovanpå malten och lägg slangen så att den ligger med mynningen horisontellt. Det funkar garanterat.