Frågor efter första bryggningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
BroderH
Delmäskare
Delmäskare

Frågor efter första bryggningen

Inlägg av BroderH »

Har ikväll provat att brygga min allra första sats öl någonsin. Ingen kommer ihåg en fegis så jag körde med helmäskning direkt. Det gick väl sådär men det var väl inget annat att vänta då det var första gången. Jag har dock några frågor och funderingar som jag hoppas jag kan få svar på:

1. Kokade på en vanlig spis och hade inget separat mäskkärl så jag försökte ha koll på tempen genom att justera värmen på spisen. Jag hade provkokat vatten innan så jag tyckte jag hade hygglig koll. Dock så sjönk inte värmen så mycket som jag hade räknat med när jag hällde i maltet, så stora delar av mäskningen skedde i några grader för varm temperatur. Vad händer med ölet då?

2. Det kokade bort väldigt mycket vört. Jag gjorde et recept som var på 10 liter så jag lakade ur till 12 liter. När jag hällde över till jäskärlet så var det bara 7,5 liter kvar! Har läst någonstans att man kan tillsätta kallt vatten direkt i jäskärlet men jag vågade bara tillsätta en liter. Således fattas det ju 1,5 liter mot receptet! Är allt förstört då? Jag smakade på vörten innan jag tillsatte jäst och det var riktigt gott! Ska tillägga att jag kokade utan lock vilket jag också har för mig att jag har läst?? Är det rätt?

3. Det kanske största problemet var när jag skulle mäta OG med min nyinköpta hydrometer. Jag kanske är helt dum i huvudet, men den sjönk som en sten i mätglaset. Den ska väl flyta för att man ska kunna avläsa ett värde?? Min sjönk i alla fall och eftersom jag inte har någon annan hydrometer så blev jag utan OG. Givetvis kan jag inte kolla när det är färdigtjäst nu? Finns det något annat sätt att kolla alkoholhalten när det har jäst klart?

Som sagt, det var ju första gången och jag får se det som läropengar. Men svara gärna på ovanstående så kanske det går bättre nästa gång.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Frågor efter första bryggningen

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

1. Beror lite på hur varmt det var? Skulle du enligt recept ligga på 64C men hamnade på 69C får du en öl med mindre alkohol och mer kropp än planerat. Körde du på 78C men skulle legat på 69C, då finns risk att du knappt för någon jäsning alls.
Läs lite mer här:
http://shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4skning
Som tumregel när jag kör 2,5 liter vatten per kilo malt och siktar på en infusionsmäskning runt 67-69 grader värmer jag mitt mäskvatten till 75-77C.

2. Att blint tillsätta vatten utan att räkna på eller veta vilket utbyte din utrustning har, samt utan att först mäta SG, det är inget jag skulle göra. Du vet inte vad du har, alltså vet du inte vad su skall rätta till.
Här går det inte att bara följa någon annas recept, du kan ha en bättre värmekälla än personen som skrev receptet och därmed kokat bort mer. Receptet kan vara fel nerskrivet, etc.
Ja, får du ett bra "rullande kok" utan lock på så är det att föredra.

3. Förstår inte riktigt här, du mäter i ett mätglas med din hydrometer, men hela hydrometern försvann ner i mätglaset?
Även med färdigjästa mjöd som innehåller så pass mycket alkohol att jag får ett "negativt värde" på min hydrometer sjunker den inte helt, låter som att det är något fel på din hydrometer. Har du testat att mäta den mot vatten som håller ca 20C?
Om du inte har ett duktigt avancerat labb hemma ser jag ingen direkt möjlighet att få ett mätvärde på alkoholstyrkan i din öl när den jäst färdigt om du inte har ett startvärde (OG).
BroderH
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BroderH »

Ja hydrometern sjunker till botten!

Är det nån idé att köpa en ny hydrometer och ta ett prov dagen efter?

Hur lång tid tar det förresten innan jäsningen kommer igång? Tappade upp jäshinken vid 22 igår och än (14.20) bubblar det inget i jäsröret.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Kan du lägga upp en bild på hydrometern?

Om du tillsatt jäst ser du bara nuvarande SG inte OG. Mät när det slutar jäsa istället.

Kolla att lock/kork och jäsrör sitter tätt. Det kommer säkert bubbla framåt kvällen. Prova att skaka lätt på jäskärlet. Det kommer nog bubbla lite då om du inte kan vänta. Dessutom brukar man kunna se att det är lite skum på ytan av vörten.
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Angående temperatur under mäskning så har jag gjort ett antal tester, både på vatten och med malt i och jag slår av plattan när jag nått 67 grader och lägger på locket. Jag rör om hela tiden under uppvärmningen så att jag får en jämn temp. Efter 60 minuter med lock på och platta av så har det sjunkit max 1 grad. Använder inte liggunderlag eller något annat. Vet inte om det är olika för olika grytor, jag kör med en Patina 36L och den håller värmen. Sen fortsätter jag att röra om under fortsatt uppvärmning till 77 grader och tar sen ut påsen (BIAB). Har haft 79% effektivitet i mina tre hittills gjorda kok.

Angående jäst så kan det ta nästan ett dygn för vissa innan de kommer igång.

När du tar OG så ska du ha jästemp, ex 20 grader och ska inte ha tillsatt jästen, men det visste du säkert redan.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Mitt svar på fråga 2.

Nej, ölet är inte på något sätt förstört, har tillsatt vatten direkt från kran utan att förstöra ett öl, bara ta lärdom av dina första bryggningar. Avser jag få ner 10 liter i jäshinken och kokar 60 min ligger jag på runt 16-17 liter innan kok, för bortkok samt humle tar åt sig vatten och då jag silar genom saftsil så får jag inte med mig allt ner i jäshink, använder jag humlekottar får jag räkna med att kottarna drar åt sig en hel del vatten också som man inte får med i jäskärlet, det är iaf mina erfarenheter, första bryggningen lakade vi lite för mycket = fick ut 1 liter mer i jäskärlet, men det gick fortfarande att dricka!
Brygg och notera/lär av varje bryggning, justera mängder allt eftersom.

1. Vad hamnade du på i temp?
Säg att du hamnade på 70 grader och ämnade mäska i 66, släng på en halvliter kallt vatten och justera ner tempen till du hamnar rätt, notera varje bryggning, justera till nästa är mitt tips.

Låter märkligt med hydrometern, har haft ett antal och aldrig varit med om det du beskriver, men tråkigt om den inte funkar!
Råkade slå sönder en hydrometer en gång och kunde inte ta prov på Og, sparade då lite vört i en glasburk tills jag hade köpt ny dagen efter, tog nytt prov och tror vi fick hyggligt korrekt läsning.
Har inte jäsningen kommit igång ska du kunna ta ett nytt prov om du är försiktig och slevar upp tillräcklig mängd till mätröret med desinficerad slev.
Hoppas det löser sig med mätningen!

Apropå jäsningen?
Kan du se någon förändring i jäsröret?
I ett vanligt jäsrör från ex humlegården ser man om det börjat bli en tryckförändring och då vet man att det är på g iaf...
BroderH
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BroderH »

Tack för svar!

Löste nog problemet med hydrometern, hade för lite vätska i. Var tvungen att fylla nästan ändå upp, då fungerade det. Är man idiot så är man, men jag lärde mig i alla fall något... Jag har tappkran på mitt jäskärl så jag tog ett prov nu ändå, är det till någon glädje senare trots att det gått nästan ett dygn? Eftersom inte jäsning kommit igång kanske det är användbart?

Jag skakade om jäskärlet och då bubblade det som sjutton i jäsröret, men därefter stiltje. Vågar man öppna locket för att kolla om det blivit något skum? Antar att jag låter det stå över natten i alla fall. Går det, i värsta fall, att tillsätta mer jäst imorgon?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

BroderH skrev: Jag skakade om jäskärlet och då bubblade det som sjutton i jäsröret, men därefter stiltje. Vågar man öppna locket för att kolla om det blivit något skum? Antar att jag låter det stå över natten i alla fall. Går det, i värsta fall, att tillsätta mer jäst imorgon?
Då jäser det. Bubblorna kom inte ut pga magi. ;-)
Du forcerar ju koldioxiden att komma ur lösning så det tar en stund innan trycket byggs upp igen.
BroderH
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BroderH »

Ok, nya problem. Efter att jag skakat kärlet igår och det bubblade så vaknar jag nu till ett tomt jäsrör! Har fyllt på med mer vatten, hur lång tid bör det ta innan jag ser om det jäser?
BroderH
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BroderH »

Är i slutfasen av jäsningen av första (och andra) bryggningen och då jag är nybörjare är det väl inte oväntat att jag gjort en del misstag. Men det är dom man lär sig av så nu får ni hjälpa mig att rätta till dom :)

Båda satserna jäser inte ut som jag har tänkt mig. Första blev det ju lite tok med så jag utgår från den andra. Den hade ett OG på 1,046 (target 1,054) och har nu efter 11 dagar i jäshinken sjunkit till 1,030. Målet är 1,010 (enligt receptet) efter 14 dagar. Är det rimligt att det sjunker så mycket sista dagarna? Om inte, vad kan jag tänkas ha gjort för fel? Hinken har stått i en temperatur som skiftat mellan 18-21 grader.
Skriv svar