Skala recept, mängder osv.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Charlemagne
- Torrhumlare

Skala recept, mängder osv.
Hej!
Bryggde för ett tag sen en sats från köksbryggeriet, och blev minst sagt frälst. Konstaterade snabbt att deras satser är alldeles för dyra i längden, och inte riktigt ger mig det jag vill ha, så böcker inhandlades i rask takt.
Har nu i flera dagar funderat över hur man gör med recepten från boken "Brygg ditt eget öl" av Greg Hughes, och trots att jag läst runt här på forumet och googlat som besatt förstår jag fortfarande inte.
Jag hade tänkt köra med krossad malt och extrakt, då jag inte riktigt anser mig vara på helmäskningsnivå än.
Det står i boken att om man ska köra en 10 liters sats istället för 27 liter, så ska man tillsätta 1 kg maltextrakt till vattnet från början tillsammans med karamell- och chokladmalt, och sen tillsätta resten på slutet.
Det jag inte förstår är om jag ska tillsätta 5,1 kg(som det ska vara till 27 liter) eller skala ned det på något vis? Samma sak med humlen. Om det ska vara 56g Chinook till 27 liter, ska jag då ha ((56/27)x10) gram?
Tacksam för svar. Vill bara beställa och börja men får ingen ordning på det här...
Bryggde för ett tag sen en sats från köksbryggeriet, och blev minst sagt frälst. Konstaterade snabbt att deras satser är alldeles för dyra i längden, och inte riktigt ger mig det jag vill ha, så böcker inhandlades i rask takt.
Har nu i flera dagar funderat över hur man gör med recepten från boken "Brygg ditt eget öl" av Greg Hughes, och trots att jag läst runt här på forumet och googlat som besatt förstår jag fortfarande inte.
Jag hade tänkt köra med krossad malt och extrakt, då jag inte riktigt anser mig vara på helmäskningsnivå än.
Det står i boken att om man ska köra en 10 liters sats istället för 27 liter, så ska man tillsätta 1 kg maltextrakt till vattnet från början tillsammans med karamell- och chokladmalt, och sen tillsätta resten på slutet.
Det jag inte förstår är om jag ska tillsätta 5,1 kg(som det ska vara till 27 liter) eller skala ned det på något vis? Samma sak med humlen. Om det ska vara 56g Chinook till 27 liter, ska jag då ha ((56/27)x10) gram?
Tacksam för svar. Vill bara beställa och börja men får ingen ordning på det här...
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Skala recept, mängder osv.
Att skala recept uppåt eller neråt är helt linjärt. Dela ingredienserna med 27 och multiplicera med önskad mängd. ( I ditt fall 10)
27 liter? Underligt recept, dela med den slutliga mängden öl enligt receptet och multiplicera med önskad slutlig mängd öl.
Däremot är inte humle lika enkelt, beroende på om det är en bittergiva eller smakgiva du ska dela behöver du veta vilket alfasyra humlen har. Mer alfasyra ger mer beska i bittergivan. Smakgivorna brukar vara med humlesorter med låg alfasyra, då är det inte lika kritiskt, smakgivan ska i senare i koket och kommer inte att ge så mycket beska utan mest smak.
Skulle tro att du kommer att hitta ett flertal liknande frågor och svar om du söker på forumet.
Lycka till
27 liter? Underligt recept, dela med den slutliga mängden öl enligt receptet och multiplicera med önskad slutlig mängd öl.
Däremot är inte humle lika enkelt, beroende på om det är en bittergiva eller smakgiva du ska dela behöver du veta vilket alfasyra humlen har. Mer alfasyra ger mer beska i bittergivan. Smakgivorna brukar vara med humlesorter med låg alfasyra, då är det inte lika kritiskt, smakgivan ska i senare i koket och kommer inte att ge så mycket beska utan mest smak.
Skulle tro att du kommer att hitta ett flertal liknande frågor och svar om du söker på forumet.
Lycka till
-
Charlemagne
- Torrhumlare

Hittade Brewersfriends kalkylator nu, av någon anledning har jag helt missat den innan, och det var precis vad jag behövde. Tänkte prova att göra en DIPA med Centennial, Amarillo och Colombus nu!Pilsnerkokaren skrev:Att skala recept uppåt eller neråt är helt linjärt. Dela ingredienserna med 27 och multiplicera med önskad mängd. ( I ditt fall 10)
Lycka till
Instagram: Reinklouranchbrewery
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jag har bryggt ett tjugotal bryggningar med Brewersfriend som hjälp. Jag har hittat min effektivitet och den hjälper även till att räkna om IBU beroende på kokmängd & humle.Charlemagne skrev:
Hittade Brewersfriends kalkylator nu, av någon anledning har jag helt missat den innan, och det var precis vad jag behövde. Tänkte prova att göra en DIPA med Centennial, Amarillo och Colombus nu!
Retsticka men ingen taskvört
Jag ska snart göra min allra första bryggning och jag tror att jag har koll på vad som ska göras. Har hittat ett recept som anger 60 liter vatten, men jag tänkte börja i mindre skala och köra 10 liter. Vad jag förstår ska jag dela alla ingredienser med 6 för att få rätt mått, men gäller det även vattnet? Det lär ju försvinna vatten vid kokningen? Så den enkla frågan är: Om receptet anger 60 liter vatten, hur mycket ska jag då använda i mitt 10-litersrecept? Om svarat är 10 liter, hur mycket vört ska jag då sikta på att jäsa?
Det är oklart vad mängden vatten syftar på, och oavsett vad det syftar på är det ett bakvänt sätt att jobba på. Det relevanta är i stället att ha satsstorleken som utgångspunkt, d.v.s. mängden vört efter kok (egentligen minus humlens volym). Nu krånglar vissa till det genom att definiera mängden vört i jäshink som satsstorlek, men det är mängden vört efter kok som är det relevanta att jobba med när man räknar på utbyte av malt och humle och skattar relevanta parametrar som OG, IBU och SRM/EBC. Volym i jäshink brukar bli 10 % lägre i runda slängar, beroende lite på hur mycket humle man har.BroderH skrev:Jag ska snart göra min allra första bryggning och jag tror att jag har koll på vad som ska göras. Har hittat ett recept som anger 60 liter vatten, men jag tänkte börja i mindre skala och köra 10 liter. Vad jag förstår ska jag dela alla ingredienser med 6 för att få rätt mått, men gäller det även vattnet? Det lär ju försvinna vatten vid kokningen? Så den enkla frågan är: Om receptet anger 60 liter vatten, hur mycket ska jag då använda i mitt 10-litersrecept? Om svarat är 10 liter, hur mycket vört ska jag då sikta på att jäsa?
Bortkoket bör vara 10-15 % per timma oavsett brygguppställning så det gäller att skaffa sig ett kokkärl av lämplig storlek och koka med lagom intensitet.
Recept är helt skalbara så länge det handlar om måttliga skalningar, en faktor 6 är inga problem.
Ok tack för svaret. Om man tittar i receptdatabasen här på sidan, är då volym alltså antalet liter vört som ska jäasas? Och då adderar man 10-15% vatten att mäska i?
Egentligen borde det vara volym efter kok, men en del anger nog volym i jäskärlet.BroderH skrev:Ok tack för svaret. Om man tittar i receptdatabasen här på sidan, är då volym alltså antalet liter vört som ska jäasas?
Nej. Jag tror du behöver läsa på grunderna innan du drar igång. Kolla exempelvis bryggwikin här hos SHBF, eller "How to brew" av Palmer (finns en gammal upplaga gratis på nätet).BroderH skrev:Och då adderar man 10-15% vatten att mäska i?
Jag har läst men hänger inte med på vatten-nivåerna. Kollade på detta exempel: http://shbf.se/wiki/index.php/Helmäskning
Receptet är på 25 liter, men man värmer 13 liter till mäskningen. Varför just 13 liter? Sen värmer man lakvatten och lakar till man får 30 liter vört. Är det för att man räknar med att fem liter kokar bort?
Mitt exempel med tioliters-recept: Mäskar jag då i 5 liter och lakar ur till jag får ca 12 liter?
Hittar faktiskt ingenstans att läsa om hur mycket vatten man ska. Snälla förklara eller länka till bra sida, tack på förhand.
Receptet är på 25 liter, men man värmer 13 liter till mäskningen. Varför just 13 liter? Sen värmer man lakvatten och lakar till man får 30 liter vört. Är det för att man räknar med att fem liter kokar bort?
Mitt exempel med tioliters-recept: Mäskar jag då i 5 liter och lakar ur till jag får ca 12 liter?
Hittar faktiskt ingenstans att läsa om hur mycket vatten man ska. Snälla förklara eller länka till bra sida, tack på förhand.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
tumme pekfinger
mäska med 2-3 liter vatten per kilo malt
varje kilo malt suger till sig en liter vatten
laka med upp mot 1,5 gånger så mycket malt som du använde till mäsken
allt beror på recept och process
Att stenhårt laka tills du får ut 30 liter kan innebära att du "lakar för länge" om du inte har koll på vilket SG det är på din vört som lakas ut samt vilket pH som hålls
Kan även vara att du inte har några problem alls
Exempelvis har jag ett bortkok hemma på över 20%, kommer inte att vara lika för alla
I exempelreceptet används 13 liter vatten till 4,9 kg malt, ca 2,65 liter vatten per kilo malt
Läs punkt 16 i länken, här räknar författaren med att 5 liter kokat bort
Att stenhårt laka tills du får ut 30 liter kan innebära att du "lakar för länge" om du inte har koll på vilket SG det är på din vört som lakas ut samt vilket pH som hålls
Exempelvis har jag ett bortkok hemma på över 20%, kommer inte att vara lika för alla
I exempelreceptet används 13 liter vatten till 4,9 kg malt, ca 2,65 liter vatten per kilo malt
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
BroderH skrev:Hittar faktiskt ingenstans att läsa om hur mycket vatten man ska. Snälla förklara eller länka till bra sida, tack på förhand.
Exempel för mäsk:
http://howtobrew.com/book/section-3/how ... rsion-rest
A compromise of all factors yields the standard mash conditions for most homebrewers: a mash ratio of about 1.5 quarts of water per pound grain, pH of 5.3, temperature of 150-155°F and a time of about one hour. These conditions yield a wort with a nice maltiness and good fermentability.
1.5 quarts ~ 1,4 liter
1 pound ~ 0,45 kg
Alltså här ca 3 liter vatten per kg malt
---
Exempel för lak:
http://howtobrew.com/book/section-3/get ... -lautering
Typically, 1.5 times as much water is used for sparging as for mashing (e.g., 8 lbs. malt at 2 qt./lb. = 4 gallon mash, so 6 gallons of sparge water).
Tack! Vi får väl se hur första bryggningen går, återkommer säkert med fler frågor.Janne gnoff Berglund skrev:tumme pekfinger