Brygga lager utan diacetylrast

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bacon
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2015-09-15 19:07

Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Bacon »

Jag funderar på att försöka mig på att brygga min första lager i vinter med de här förutsättningarna:
Vörtkok i lägenheten, tappning på damejeanne, sedan transport till kolonistuga som håller en jämn temperatur på ~10°C under vintern (har inget vatten där på vintern så vörtkok där funkar inte).
Tillsätter jästen i stugan och låter den jäsa i ett antal veckor (4-5?).
Det blir svårt att göra en diacetylrastmed förutsättningarna jag har. Däremot kan jag eventuellt köra i gång kylen där jag kan få plats med damejeannen och ta ner temperaturen till runt 0-strecket för lagring.

Kan det här funka eller är diacetylrast nödvändigt? Kan den ersättas med en längre jästid vid 10°C?

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 229
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Patersbier »

Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av martinb »

Här är en PDF från White Labs om det hela: http://www.whitelabs.com/sites/default/ ... e_Line.pdf

Fritt tolkat från den så sker diacetylreduktion långsammare vid kalla temperaturer, men har du en "aktiv" jäst under en lång period så kan det ske viss reduktion.
Varför inte åka ut till kolonistugan och linda in den stackars tunnan i varma filtar?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Bacon
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2015-09-15 19:07

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Bacon »

Patersbier skrev:Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Jag var kanske lite otydlig där och använde tilde (~) istället för att skriva cirka. Det är alltså 10 grader. Det är sällan ens utetemperaturen når ner till -10 i mina hemtrakter (Göteborg), oftast max några enstaka dagar på hela vintern :)

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Bacon
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2015-09-15 19:07

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Bacon »

Patersbier skrev:Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Ja, det kan jag ju förstås göra men det blir ju ett hiskeligt släpande fram och tillbaka som jag gärna undviker om det är möjligt.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Bacon
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2015-09-15 19:07

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Bacon »

martinb skrev:Här är en PDF från White Labs om det hela: http://www.whitelabs.com/sites/default/ ... e_Line.pdf

Fritt tolkat från den så sker diacetylreduktion långsammare vid kalla temperaturer, men har du en "aktiv" jäst under en lång period så kan det ske viss reduktion.
Varför inte åka ut till kolonistugan och linda in den stackars tunnan i varma filtar?
Jo, det skulle kanske kunna funka. Eller så biter jag i det sura äpplet och fraktar damejeannen fram och tillbaka mellan lägenhet och stuga. Jag får fundera på det.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av ekstedt »

Jag har jäst med W-34/70 utan såväl diacetylrast som diacetyl.

Det är bara att testa, lite diacetyl är inte hela världen tycker jag, Urquell är ju gott. Du verkar ha bra förutsättningar där i stugan i övrigt.
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 229
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Patersbier »

"Jag var kanske lite otydlig där och använde tilde (~) istället för att skriva cirka. Det är alltså 10 grader. Det är sällan ens utetemperaturen når ner till -10 i mina hemtrakter (Göteborg), oftast max några enstaka dagar på hela vintern :)"

Sorry. Det är svårt att se skillnad från min iPhone, det är alldeles för smått.
Bacon
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2015-09-15 19:07

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Bacon »

ekstedt skrev:Jag har jäst med W-34/70 utan såväl diacetylrast som diacetyl.

Det är bara att testa, lite diacetyl är inte hela världen tycker jag, Urquell är ju gott. Du verkar ha bra förutsättningar där i stugan i övrigt.
Om det är diacetyl som ger Urquell dess speciella smak så är det verkligen inget att vara rädd för. Jag är sedan jag upptäckte engelsk bitter på 90-talet framförallt aledrickare men just Urquell är ju en fantastiskt god lager :)

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Senast redigerad av Bacon den torsdag 2015-11-05 16:13, redigerad totalt 1 gång.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av bryggapa »

Det är väl i allra högsta grad en smaksak. Vissa typer tillåter ju en del diacetyl, men normalt är det ju ett 'fel'.
Själv tycker jag diacetyl är vidrigt, men som sagt det är ju en smaksak.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av pettersson80 »

Köp en termostat och en värmematta/värmefilt. Det funkar.
Värmematta finns i djuraffären där de säljer tillbehör för reptiler. Värmefilt har jag för mig finns på biltema och rusta.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Weinkeller »

Diacetylen försvinner normalt sett om ölen står på jästen även vid lägre temperatur än din jästemp. Men det tar längre tid. Tid hade du ju så använd tex ovan nämnd torrjäst eller någon annan lagerjäst som inte flockar alltför hårt.
Bacon
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2015-09-15 19:07

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Inlägg av Bacon »

Tack för hjälpen allihop! Tror nog att jag ska kunna få ihop en hyfsad lager med hjälp av era tips.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Skriv svar