Svenska Ölfrämjandet? Har de utbildningar?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Svenska Ölfrämjandet? Har de utbildningar?

Inlägg av Falkens »

Ja, jag vet inte hur upplägget är vad gäller bryggkurserna men jag har ju som bekant mina åsikter (som man kan läsa här ovan) Jag kommer nog inte ge mig med att tipsa och hoppas på förbättringar. Som medlem så är ju vitsen att man ska lyfta fram förslag till förening. Jag säger inte att mina idéer ska ligga till grund för allt men det är kul att höra andras syn på det och se om man kan pussla ihop något av det.

Jag betalade 400:- för min kurs som hölls i Högbergs Bryggkollektivs lokaler. Jag ser inte 400:-/p.p som ett problem (tror ingen gör det) och jag hoppas att största delen av den summan går till de som håller kursen och kanske 25% till SHBF för att man har ett kvalitetssäkrat / eget certifierat utbildningsprogram. Sen kanske SHBF kan jobbar fram ett paket med tex. Humlegården att om man ska hålla en bryggkurs i SHBF´s regi så får man 25% rabatt på de ingredienserna till kursen just för att man gör det (eller annan åf). Det är ju liten win-win för alla skulle jag vilja säga. Om man sen från SHBF tillsammans med kursledare reviderar och uppdaterar kursmaterialet så får man en kvalitetsstämpel på sin utbildning, det är den jag tycker man betalar lite för. Sen kostar det att hålla kurser med allt vad det ingår och de är de flesta med på tror jag. Jag vet inte vad som händer i kulisserna kring det här men jag tror efterfrågan finns men det är oklart då kursledarna har egna interna bokningsystem med folk som väntar... ingen vet när eller var kurserna kommer gå eller vilken stil man ska göra utan det står bara [FULLT] efter alla datum.

Jag kan så här i efterhand tycka att vissa delar saknades i min kurs men vad visste jag, jag hade ju typ gjort en sats från lilla köksbryggeriet innan och googlat som aldrig förr. Nu vet jag liter mer men vill fördjupa mig, veta mer osv. Men det har jag ju diskuterat ovan och det är det jag saknar just nu.

Men kul att höra din vinkel av det Morgon. Jag hoppas du hoppar på tåget tillsammans med SHBF och blir kursledare och håller bryggkurser både högt och lågt
// Jonas
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Vi får se. Det är som sagt mycket jobb och bara en slatt malt som betalning... Det är här jag tror problemet ligger.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Morgan skrev:Vi får se. Det är som sagt mycket jobb och bara en slatt malt som betalning... Det är här jag tror problemet ligger.
Ja det håller jag med om... men det kan ju vara bra att dela med sig av sin uppfattning så man kanske kan jobba på det i SHBF. För det behövs fler kursledare (och en säkrare bokingsystem) tror jag och då kanske det inte bara vara malt/humle/jäst som ersättningen är. Jag var övertygad om att det var minst 50/50 i ersättning men min uppfattning är att det gärna ska vara typ 70/30 till kursledarens fördel.
// Jonas
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

Ett problem med att betala ut ersättning till kursledare (eller vilken typ av funktionär som helst inom en ideell förening för den delen) är att då blir SHBF en arbetsgivare med allt vad det innebär. Det är naturligtvis ingen omöjlighet, men det blir en väldigt mycket extra administration, inbetalning av arbetsgivaravgifter, skatteinbetalning etc. Och återigen är det någon som måste göra jobbet, och för att kunna ge en vettig ersättning så behöver man höja kursvgiften ytterligare, för att täcka arbetsgivaravgifter etc.

/Erik Rönnqvist
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

hembryggt skrev:Ett problem med att betala ut ersättning till kursledare (eller vilken typ av funktionär som helst inom en ideell förening för den delen) är att då blir SHBF en arbetsgivare med allt vad det innebär. Det är naturligtvis ingen omöjlighet, men det blir en väldigt mycket extra administration, inbetalning av arbetsgivaravgifter, skatteinbetalning etc. Och återigen är det någon som måste göra jobbet, och för att kunna ge en vettig ersättning så behöver man höja kursvgiften ytterligare, för att täcka arbetsgivaravgifter etc.

/Erik Rönnqvist
Absolut!! Måste givetvis ta med i förslagen/uträkningarna. Utgår dock i från att man tänkt på det. :-)
// Jonas
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

En lösning på det är ju att kurserna inte hålls i SHBF:s regi utan att man som kursledare bara ansluter sig till SHBF:s kursinnehåll.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Morgan skrev:En lösning på det är ju att kurserna inte hålls i SHBF:s regi utan att man som kursledare bara ansluter sig till SHBF:s kursinnehåll.
Jag vet inte, det är väl lite av tanken att det är SHBF för att få föreningen att leva vidare samt växa. Att man är medlem i SHBF och sen stannar kvar som det för att dela med sig av sin utveckling som bryggare och på så vis blir föreningen blir starkare och större. Personligen så verkar det som många som är här på forumet inte är medlemmar men vill gärna var del av gemenskapen och ta del av de saker som erbjuds. Det känns som det är lite som att plocka russinen ur kakan men det är ju en ställning man själv får ta. Det ju fritt fram för vem som helst att hålla en kurs men då får man nog "ragga" de deltagarna utanför SHBF och deras kanaler.

Det bästa är om man från SHBF´s sida (de ansvarig för kurser etc.) ser över programmet vad gäller bryggkurser, blir aktiva på forumet för att se om det finns fler som vill bli kursledare, finns det fler kurser vi kan koppla på, reviderar kursmaterialet så det stämmer med 2015/2016, skapar ett öppet och ärligt bokningsystem samt sätter en kvalitetsstämpel på sina utbildningar så ALLA informerar/lär ut samma saker

men det är ju vad jag tycker :-)
// Jonas
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag har varit i kontakt med SHBF igen och det visar sig att jag kom ihåg fel från första gången om hur en kursledare ersätts. Jag hade felaktigt för mig att kursledaren bara fick betalt för ingredienserna och att ersättningen till kursledaren då blev överbliven malt. Kursledaren får en en ersättning som ska täcka samtliga kostnader, men det som blir över är alltså inte bara en slatt malt utan även lite pengar. Beroende på hur många deltagare det är och hur mycket ingredienser det går åt så blir det en OK ersättning till kursledaren. Jag känner att upplägget är helt OK och anser nu inte att det är ersättningsupplägget som är anledningen till att för få kurser hålls. Det är helt enkelt brist på kursledare. Jag hoppas att Biskopens Bryggklubb kommer att kunna hålla SHBF-kurser inom en inte alltför avlägsen framtid och på så sätt avlasta övriga kursledare.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Morgan skrev:Jag har varit i kontakt med SHBF igen och det visar sig att jag kom ihåg fel från första gången om hur en kursledare ersätts. Jag hade felaktigt för mig att kursledaren bara fick betalt för ingredienserna och att ersättningen till kursledaren då blev överbliven malt. Kursledaren får en en ersättning som ska täcka samtliga kostnader, men det som blir över är alltså inte bara en slatt malt utan även lite pengar. Beroende på hur många deltagare det är och hur mycket ingredienser det går åt så blir det en OK ersättning till kursledaren. Jag känner att upplägget är helt OK och anser nu inte att det är ersättningsupplägget som är anledningen till att för få kurser hålls. Det är helt enkelt brist på kursledare. Jag hoppas att Biskopens Bryggklubb kommer att kunna hålla SHBF-kurser inom en inte alltför avlägsen framtid och på så sätt avlasta övriga kursledare.
Det hoppas inte jag heller utan jag hoppas det är för att lära ut det man brinner för att göra... för att få fler att vilja syssla med samma sak som "jag". Sen att även lära sig mer om öl, göra öl, smaka öl... osv. osv.
// Jonas
Skriv svar