Ekfat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hakberkumla
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Ekfat

Inlägg av Hakberkumla »

Tänkte lagra min öl i ett ekfat som är på 20 liter, tiden på lagringen får man väll laborera med, men det är ett nytt fat och jag undrar om man behöver tvätta det på något vis med typ starsan eller något liknande? Men givetvis så tar jag tacksamt emot övriga erfarenheter också!!
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Ekfat

Inlägg av Brewsnail »

I episod 1 av the sour hour (the brewing network, http://www.thebrewingnetwork.com/shows/sourhour/ ) går de igenom hur man ska göra när man inte ska använda fatet på ett tag. Jag skulle nog ha den lösningen (citronsyra och SO2) i fatet ett par veckor för att dra ut en hel del av smakerna från trät, du kommer få massvis med träsmak annars =)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Ekfat

Inlägg av Pilsnerkokaren »

En variant är att hälla i några dl sprit av valfri sort och låta stå några dagar/veckor. Då kan det bli rom eller whiskeyfats lagrad öl :)
Men om spriten renar fatet har jag ingen aning om, men det borde det, iallafall om man häller i tillräckligt mycket. Man behöver nog rulla fatet också för att alla ytor inuti ska komma i kontakt med spriten.
Skriv svar