pseudolambikkultur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: pseudolambikkultur
Årets Cassis är det pedio i har jag för mig, inte tidigare år.
Så kan det säkert vara, det känns som de lämnar 100 % Brett-spåret allt mer bakom sig, vilket jag tycker de gör helt rätt i. Är lite förvånad att de använder Pedio faktiskt, då de hävdar att de bara jäser i några månader. Det var i alla fall vad en bröderna sa till mig på All In Beer Fest.Weinkeller skrev:Årets Cassis är det pedio i har jag för mig, inte tidigare år.
- Weinkeller
- Maltrostare

Jo, jag är också förvånad över snabbheten men en del beror säkert på lågt omältat innehåll och avsaknad av grumlig mäskning och liknande. Det finns alltså inte så mycket för pedio att käka på efter primären med brett som jag misstänker i det här fallet går ganska torr.ekstedt skrev:Så kan det säkert vara, det känns som de lämnar 100 % Brett-spåret allt mer bakom sig, vilket jag tycker de gör helt rätt i. Är lite förvånad att de använder Pedio faktiskt, då de hävdar att de bara jäser i några månader. Det var i alla fall vad en bröderna sa till mig på All In Beer Fest.Weinkeller skrev:Årets Cassis är det pedio i har jag för mig, inte tidigare år.
Såvitt jag förstått av Christian så är det inte helt självvalt att ha sin lacto/pedio-stam (han var helt ärligt inte helt 100 på precis vad som var i deras huskultur) i alla öl, det blev alldeles för svårt att hålla de ölen och brett-ölen separerade helt enkelt. Finns planer att börja göra saisoner likt dem de gjorde tidigare med bara brett om de lyckas expandera lite (vilket är planen).ekstedt skrev:Så kan det säkert vara, det känns som de lämnar 100 % Brett-spåret allt mer bakom sig, vilket jag tycker de gör helt rätt i. Är lite förvånad att de använder Pedio faktiskt, då de hävdar att de bara jäser i några månader. Det var i alla fall vad en bröderna sa till mig på All In Beer Fest.
Imorgon ska jag försöka mig på min första p-lambik, men är osäker på hur mycket humle jag ska använda. Jag har en oöppnad påse hersbrücker med bäst före datum 131230 och 4% alfasyra. Hur mycket av den bör jag använda tror ni? Jag siktar på att få 20 liter efter kok.
- Weinkeller
- Maltrostare

Lägg dig på ca 10 IBU med 90min kok.pfant skrev:Imorgon ska jag försöka mig på min första p-lambik, men är osäker på hur mycket humle jag ska använda. Jag har en oöppnad påse hersbrücker med bäst före datum 131230 och 4% alfasyra. Hur mycket av den bör jag använda tror ni? Jag siktar på att få 20 liter efter kok.
Kul. Jag ska med brygga en lambic imorgon. Lite modifierat recept från förra gången. Blir en bra blandning av olika gueze bottensatser, F2 för primär.
Lägg dig på ca 10 IBU med 90min kok.[/quote]
Jag trodde att gammal humle gav lägre IBU? Ska jag använda den som om den vore färsk?
Jag trodde att gammal humle gav lägre IBU? Ska jag använda den som om den vore färsk?
I oöppnad påse tappar den inte så mycket, så du kanske kan räkna med 3 % alfasyra.pfant skrev: Jag trodde att gammal humle gav lägre IBU? Ska jag använda den som om den vore färsk?
6 mån har gått sedan första satsen bryggdes. Så igår tog jag ut ett prov för SG och smak. OG låg på 1.055 och SG 1.012. Smaken var mjuk och len med en liten frisk syra. Hur mycket kommer lambicen utvecklas på ytterligare 6 mån? Och hur många pinnar kommer bakterierna tugga I sig?
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
SG brukar bromsa in på 1005-1010 för mina lambikar efter ett år.
Cantillon verkar ligga runt FG 1010.
http://www.talkbeer.com/community/threa ... ics.22007/
De där IBU-siffrorna är lite förvånande för övrigt.
http://www.talkbeer.com/community/threa ... ics.22007/
De där IBU-siffrorna är lite förvånande för övrigt.
Om du tagit SG efter 6 mån vad har de legat på då?
Brukar även syran tillta?
Finns det någon vits att tillsätta fler bottensatser?
Brukar även syran tillta?
Finns det någon vits att tillsätta fler bottensatser?
Ovanstående bild säger nog det du behöver veta. Du kan nog trycka ihop de första 12 veckorna då man får en tjuvstart jämfört med ren spontanjäsning. Den ljusblå linjen tolkar jag som Brett.
Själv mäter jag bara SG vid flasktappning.
Själv mäter jag bara SG vid flasktappning.
Tackar för det.