Hej.
Jag tänkte börja odla humle hemma och skulle vilja komma i kontakt med andra
humleodlare i göteborgsområdet. Finns det någon här som har lust att dela med sig av
lite tips och trix?
Mina frågor rör följande:
- Läge (vädersträck, sol/skugga)
- Uppstart (odla inomhus? När kan man sätta ut dem i trädgården)
- Ställning och stöd för rankorna
- Tips på lämpliga sorter att odla.
Är tacksam för all hjälp.
[Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
[Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet
På jäsning:
- Fatlagrad imperial porter
- Champagneöl
- Cider på egna äpplen
- Fatlagrad imperial porter
- Champagneöl
- Cider på egna äpplen
Re: Sv: [Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet
-Söderläge med så mycket sol och vatten som går att få .LeCorr skrev:Mina frågor rör följande:
- Läge (vädersträck, sol/skugga)
- Uppstart (odla inomhus? När kan man sätta ut dem i trädgården)
- Ställning och stöd för rankorna
- Tips på lämpliga sorter att odla.
Är tacksam för all hjälp.
-Ingen uppstart inomhus nödvändig. Rhizomer sätts på hösten eller våren direkt i marken. Plantor när som helst under våren/sommaren men ju tidigare desto bättre.
-Det finns en massa olika alternativ och det är lite beroende på sort. Min tettnanger t ex blev ~12m förra året. Kolla på Youtube.
-Engelska eller Centraleuropeiska funkar nog bäst i Sverige. Har en cascade på tredje året som aldrig gett mogna kottar. Tettnanger och fuggle växer som ogräs hos mig.
-
Re: [Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet
Tack för tipset.
Söderläge kan jag fixa om jag bygger en sjysst odlingsbänk.
Behöver humlen mycket jord för rötterna eller kan man klara sig med
en låda på ~1.5x80x60?
Söderläge kan jag fixa om jag bygger en sjysst odlingsbänk.
Behöver humlen mycket jord för rötterna eller kan man klara sig med
en låda på ~1.5x80x60?
På jäsning:
- Fatlagrad imperial porter
- Champagneöl
- Cider på egna äpplen
- Fatlagrad imperial porter
- Champagneöl
- Cider på egna äpplen
Re: [Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet
Ju mer jord desto bättre. Friland är såklart bäst men det finns de som odlar i stora krukor också.
