Hur mycket skördad jäst till förkultur?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Hur mycket skördad jäst till förkultur?

Inlägg av androiders »

Hej!

Jag har sparat jäst från en primärjäsning och tänkte göra förkultur på delar av denna. Jag har den i burkar, ca 1 dl jäst per burk. Är detta för mycket att göra starter på? Har sett på nätet att många gör på betydligt mindre mängd jäst, typ centilitrar. Mängden öl att jäsa är ca 15 liter.

--anders
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Hur mycket skördad jäst till förkultur?

Inlägg av Weinkeller »

Beror på ålder och OG. Kolla Mr malty jästkalkylator. Vitsen med att skörda en större mängd jäst är att slippa förkultur så länge jästen är färsk.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Kommersiellt siktar man på ca 1 liter tjockjäst per 100 liter vört som skall jäsas, för en normalstark vört då.
Här räknar man ofta att ha skördat från en CCV/CCT där man kunnat först ta bort gammal/trött/död jäst och komma in i lagret med färsk och pigg jäst.

För 15 liter vört ca 1,5 dl nyskördad jäst av god kvalitet och med hög "livskraft" (vitality)
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av androiders »

Ok, tack! Då borde jag alltså kunna göra en starter och ta ca 1,5 dl av den för att vara säker på att den är frisk och sund.
Skriv svar