Samma priser överallt? Patina med mera

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Samma priser överallt? Patina med mera

Inlägg av seasteel »

Hejsan,

Står i begrepp att köpa en ny kastrull (vilket jag skulle göra förra året också fast min fru då beslutade att "vi" behövde köpa andra viktigare saker till hemmet istället...) och har därför kollat runt lite på Patina på de olika välkända web-butikerna för brygg-prylar. Men det ser nästan ut att vara pris-kartell då de kostar exakt lika mycket överallt och då inte på just den storleken jag vill ha utan på i princip hela rangen både med och utan kran. Fri konkurrens brukar normalt leda till differentierade priser men inte inom hembryggningen tydligen.

Blev därför lite nyfiken och började jämföra fler öl-prylar; jäst, malt, humle etc och mönstret går igen. Det är väldigt mycket som kostar exakt samma, på kronan.

Nu menar jag med det inte att sakerna är för dyra nödvändigtvis och jag har inga problem att betala för att få bra service, bra kvalitet med mera. Jag upplever det inte som att jag får betala för mycket när jag köper från den web-butik jag brukar använda. Jag reagerar bara på att med tanke på den konkurrens som finns idag pga det stora intresset för hembryggning så borde kanske butikerna vara lite mer villiga att differentiera sig från sina konkurrenter och att vi då borde kunna se en skillnad i prissättning. Kanske är ett roligt ämne för någon högskole-uppsatts i ekonomi om vi har några studenter bland forumläsarna? :D
Jag är också medveten om att man kan se samma sak även i andra branscher och att det inte på något sätt är unikt för just hembryggning.

Vad tycker ni andra? Är det dags för ett konsument-uppror mot de stora drakarna eller är vi nöjda i och med att vi trots allt får hög kvalitet till förnuftiga priser?

/lasse

Edit: rättat lite stavfel
Senast redigerad av seasteel den tisdag 2015-01-27 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Samma priser överellat? Patina med mera

Inlägg av Falkens »

Jag vet inte om jag håller med.

Vad är för dyrt?

Att något är för dyrt så måste man ju ha något att jämföra med... att man uppfattar det för dyrt är ju knappast en anledning till uppror. Vad är det som säger att alla dessa saker är högmarginalprodukter? Det kanske är så här i Sverige att priset är satt i den nivån man kan ha... sen kanske vissa webbutiker bara är 1 anställd och har sällan i lager men kan ta hem till ett lägre pris bara för att man är själv och inte har lager kostnader till skillnad från de större aktörerna.

Kolla på ebay, jag har köpt en bielmeier "plastis" till halva priset. Jag jämförde med samma som Malt Magnus hade hemma... han kanske har mer omkostnader kring denna än bielmeier själva då de sålde den på ebay. Det borde finnas andra grytor att köpa där.
// Jonas
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Samma priser överallt? Patina med mera

Inlägg av seasteel »

Ibland så tänker jag snabbare än jag skriver vilket kanske gör att budskapet blir fel. Jag menar inte att något är för dyrt. Skriver till och med att jag inte upplever det som att jag får betala för mycket när jag handlar mina grejer.

Temat för tråden är istället att alla de stora välkända web-butikerna för hembryggnings-utrustning har exakt samma priser för många saker; allt från bryggutrustning till råvaror. Patina 24L kostar 895:- på PGW, Maltmagnus, Humle, Bryggbolaget etc. Samma mönster går att se på jäst, humle, malt, hävert, vörtkylare osv, samma pryl har samma pris oavsett var du handlar den. Detta är generaliserat då det alltid går att hitta undantag, men i stort så är det samma prissättning.

Så det är inte prisnivån i sig jag har reagerat på utan bristen på differentierad prissättning mellan aktörerna.

//lasse
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Håller inte med dig helt. När det gäller Patina så kanske det stämmer. Men när det gäller malt och humle är det annorlunda tycker jag. Jämför man iaf maltmagnus och humlegården ser deras priser och erbjudanden annorlunda ut. På mm kan du tex få krossad malt i vilken kvantitet du vill och även om packning av humle.

De olika butikerna har även olika utbud med olika nischer.

Jag skulle önska fler leverantörer av kvalitetsgrytor som kunde konkurrera med Patina.

Sent from my iPhone using Tapatalk
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Fri konkurrens leder väl inte till olika priser? Det lilla jag läst om ekonomi så är det väl snarare så att utbud och efterfrågan leder till ett jämviktspris? Då det blir fler spelare på marknaden kommer jämviktspriset att justeras. Jag tycker inte det är speciellt förvånande att priset är på öret samma hos de flesta butiker, det är logiskt för mig. Det kanske snarare är så att det inte råder tillräcklig med konkurrens i hembryggarsvä ngen?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag stör mig mer på fraktkostnader så där tror jag att de som säljer saker kan konkurrera mer. Jag har turen att bo granne (nästan) med Humlegården så jag slipper dessa över lag men beställde 10st oringar till mina fat från Malt Magnus och det kostade 24:- i frakt! 24 kronor!!!!! För att skicka 10 st gummiringar, det är utlöst tycker jag!

Kanske inte det tråden handlar om men jag tror den punkten är viktig att ha så låg och smidig som det bara går när man säljer saker som ska fraktas.
// Jonas
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

eric skrev:Fri konkurrens leder väl inte till olika priser? Det lilla jag läst om ekonomi så är det väl snarare så att utbud och efterfrågan leder till ett jämviktspris? Då det blir fler spelare på marknaden kommer jämviktspriset att justeras. Jag tycker inte det är speciellt förvånande att priset är på öret samma hos de flesta butiker, det är logiskt för mig. Det kanske snarare är så att det inte råder tillräcklig med konkurrens i hembryggarsvä ngen?
Om vi tänker lite på 4P så har vi ju Produkt, Pris, Plats och Påverkan som företagens sätt att särskilja sig.

Plats är väl i princip likvärdigt då alla har webhandel på ett smidigt sätt. Påverkan handlar mycket om marknadsföring och de är relativt lika där också. De sponsrar lite event, har någon pliktskyldig annons i brygg-tidningarna och så är det inte mer än så.

På produkt så finns det visserligen några skillnader; MM satsar på småbryggarna iom att de krossar och packar om i småpack, PGW har ett brett men grunt produktutbud, Humle kanske satsar lite mer på Micro-bryggerier. Men i stort så är det samma grejer hos de olika handlarna.

Och då kvarstår Pris som den stora differentieringsmöjligheten och det borde finnas utrymme för aktörerna att göra mer här. Och Falken har ett klokt inspel om fraktkostnaden som naturligtvis ingår i Pris. Jag har inte gjort någon jämförelse på den parametern utan endast tittar på vad det kostar i webshopen. Så kanske finns det en skillnad här. Å andra sidan så är det egentligen inte så dyrt med frakten om man planerar sitt inköp. Jag köpte alldeles nyligen 28kg malt, 7 påsar humle samt några påsar torrjäst från MM och fick betala 130:- i frakt vilket är helt ok. Nu har jag turen att jag kan ta leveransen till mitt jobb vilket gjorde frakten 100:- billigare men även 230:- kan jag tycka är ok för två stora kartonger på totalt nästan 30kg. Jag håller dock med Falken att 24 spänn för några gummiringar är dyrt, borde väl inte gå på mer än en tia i porto?

Innan någon slaktar mig i mitt resonemang så vill jag poängtera att jag har endast marginella kunskaper inom marknadsföring etc och är ingen expert på Philip Kotler så det är fullt möjligt, och inte helt otroligt, att jag har helt fel. :) Och det är precis vad jag gillar med att diskutera, vi tycker kanske olika och argumenterar för vår sak men i slutändan så kanske vi har ändrat uppfattning. Ölbryggning handlar inte enbart om att brygga öl. :)

/lasse
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

Om leverantör A sänker sitt pris, så kommer väl rimligen leverantör B att sänka sitt? Så kan de fortsätta sänka tills de båda når en punkt där de inte kan sänka mer (pga liknande inköps- och omkostnader), eller tills de når en punkt där bara en kan fortsätta sänka (pga lägre inköps-/omkostnader eller en buffert parad med en vilja att svälta ut den andra leverantören). Känns som standardteori utifrån standardantaganden om "fri" marknad.

Leveransvillkor vore kanske något att konkurrera med, men då är den som vi som hembryggare betraktar som "leverantör" plötsligt "kund" och har kanske inte så mycket att välja på och/eller säga till om. En blygsam gissning är att t.ex. humle.se säljer i en mindre omfattning än t.ex. bokus.se. Om denna gissning stämmer, följer ganska lätt att humle har sämre möjligheter än bokus att spela ut leverantörer (av tjänsten leverans) mot varandra. På leveransmarknaden finns det väl ganska tydligt stordriftsfördelar, vilket leder till få alternativ.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Ingen av de stora är rimligtvis intresserad av starta ett priskrig då det sänker marginalerna för alla. Känns som det borde finnas utrymme för en ny aktör.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Patrik-b skrev:Ingen av de stora är rimligtvis intresserad av starta ett priskrig då det sänker marginalerna för alla. Känns som det borde finnas utrymme för en ny aktör.
Det finns i alla fall utrymme för den som vill gå in i fat & kolsyresvängen tror jag. Det är många som saknar bra och seriösa saker vad gäller det området.
Det kanske beror på att bryggerier kontrakterar pubar och annat för att sen låna ut den utrustningen (eller hur det fungerar) men i alla fall, det känns som att det saknas mycket på den marknaden för den som vill ha en fatanläggning modell seriösare.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

En tanke som slog mig är att man är ganska dålig på rabatter och det gäller samtliga återförsäljare.

Jag säger inte att man ska ha rabatter som ICA (varför inte egentligen) men om man handlar mycket så kanske man kan få en rabattcheck på nästa köp eller vad det kan vara. Jag kollade själv på den totala summan jag handlat från Humle.se, första ordern la jag 2013-10-17 och den senaste 2015-01-23. Det har blitt en del där i mellan och även på andra ställen men totalt är det 12300:- bara på Humle.se.

Jag tycker det är en del som hemmabryggare på ett och samma ställe. Det finns säkert de som handlar mer och de som handlar mindre men det jag vill säga är att man ibland kanske kan få en rabattcheck eller "återbäring" som "Tack för att du väljer att handla hos oss!"´för som sagt, det är en del pengar.

Jag skulle hellre se den vägen än ett "priskrig" för som sagt, trogen-kund-rabatt skulle jag uppskatta mer.
// Jonas
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

@Falkens +1

Med tanke på att Malt Magnus i sina nyhetsbrev påtalar hur bra det går för dem och att de hela tiden slår försäljningsrekord.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

+1 från mig med. Tror att man automatiskt mer "lojal" om man sparar in någon liten summa på grund av tidigare köp.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Och kampanjer jobbar någon av dem med det? Känns som de lever i sin egen bubbla utan konkurrens.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Patrik-b skrev:Och kampanjer jobbar någon av dem med det? Känns som de lever i sin egen bubbla utan konkurrens.
+1 på den... och jag förstår inte hur man kan missa den delen för de själva har säkert ett rabattkort när de går och handlar :-D
// Jonas
Skriv svar