Står i begrepp att köpa en ny kastrull (vilket jag skulle göra förra året också fast min fru då beslutade att "vi" behövde köpa andra viktigare saker till hemmet istället...) och har därför kollat runt lite på Patina på de olika välkända web-butikerna för brygg-prylar. Men det ser nästan ut att vara pris-kartell då de kostar exakt lika mycket överallt och då inte på just den storleken jag vill ha utan på i princip hela rangen både med och utan kran. Fri konkurrens brukar normalt leda till differentierade priser men inte inom hembryggningen tydligen.
Blev därför lite nyfiken och började jämföra fler öl-prylar; jäst, malt, humle etc och mönstret går igen. Det är väldigt mycket som kostar exakt samma, på kronan.
Nu menar jag med det inte att sakerna är för dyra nödvändigtvis och jag har inga problem att betala för att få bra service, bra kvalitet med mera. Jag upplever det inte som att jag får betala för mycket när jag köper från den web-butik jag brukar använda. Jag reagerar bara på att med tanke på den konkurrens som finns idag pga det stora intresset för hembryggning så borde kanske butikerna vara lite mer villiga att differentiera sig från sina konkurrenter och att vi då borde kunna se en skillnad i prissättning. Kanske är ett roligt ämne för någon högskole-uppsatts i ekonomi om vi har några studenter bland forumläsarna?
Jag är också medveten om att man kan se samma sak även i andra branscher och att det inte på något sätt är unikt för just hembryggning.
Vad tycker ni andra? Är det dags för ett konsument-uppror mot de stora drakarna eller är vi nöjda i och med att vi trots allt får hög kvalitet till förnuftiga priser?
/lasse
Edit: rättat lite stavfel