Hej!
Kan någon vänlig själ beskriva hur ni gör när ni trycker i kolsyra i flera fat, alternativt när ni kopplar på ett nyfyllt fat ihop med ett som är "klart"
Jag har problem med att det kommer skum och ibland även öl i kolsyreslangarna och det är vansinnigt tidskrävande att hålla dem rena osv!
Tack!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Kolsyresätta i flera fat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Kolsyresätta i flera fat
Det låter som att du inte har tryck i kolsyreslangen, för det är väl enda chansen att få upp öl i den? Slang från tub och klocka, så många T-kopplingar man behöver och Corneliusanslutningar i ändarna på slangarna.
Så länge du har högre tryck i slangen än vad där är i fatet ska det inte vara några problem.
Så länge du har högre tryck i slangen än vad där är i fatet ska det inte vara några problem.
-
jonmckeever
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ser till att det finns ingen tryck i fatet när du koppla på den andra. Trycket vill jämnar ut och det kan kommer öl in i slangen. Jag gjorde det en gång och alltid komma ihåg det nu. Om jag vet att ölen i fatet med tryck i är halvfull jag är inte så noga med det. Trycket jämnas ut men det kommer ingen öl. Jag slösa bort lite gas men jag tycker det är värt det. Gas kostar mindre än en ny regulator.
När jag har ett fat som är klart och jag vill trycker i kolsyra i en andra fatet jag brukar trycka i lite 'serveringstryck' och koppla av den i två dagar.
Jag hoppas att du förstår min dåliga svenska!
Sent from my iPhone using Tapatalk
När jag har ett fat som är klart och jag vill trycker i kolsyra i en andra fatet jag brukar trycka i lite 'serveringstryck' och koppla av den i två dagar.
Using Tapatalk
Kolsyresätta i flera fat
Jo, tryck har jag men det är så att det "rusar" mellan faten. Det kommer aldrig in i slangen som går till regulatorn utan passerar bara t-kopplingen vidare. Även om jag höjer trycket kommer gasen från flaskan inte fram fort nog utan tillflödet till det nya fatet kommer från det första främst. Det fungerar om jag trycker i båda gaskopplingarna samtidigt.Pilsnerkokaren skrev:Det låter som att du inte har tryck i kolsyreslangen, för det är väl enda chansen att få upp öl i den? Slang från tub och klocka, så många T-kopplingar man behöver och Corneliusanslutningar i ändarna på slangarna.
Det hade varit skönt med en backventil!
Tricket är väl att inte fylla för mycket. Tycker det är svårt att hålla koll på när nivån närmar sig stigröret när det är starsanskum i vägen.
Senast redigerad av MrP den onsdag 2014-12-17 01:07, redigerad totalt 1 gång.
Ja, så borde ju funka såklart! Varför har jag inte tänkt på det...jonmckeever skrev:Ser till att det finns ingen tryck i fatet när du koppla på den andra. Trycket vill jämnar ut och det kan kommer öl in i slangen. Jag gjorde det en gång och alltid komma ihåg det nu. Om jag vet att ölen i fatet med tryck i är halvfull jag är inte så noga med det. Trycket jämnas ut men det kommer ingen öl. Jag slösa bort lite gas men jag tycker det är värt det. Gas kostar mindre än en ny regulator.
Lite sent kanske, men om du t ex. har 1,1 bar i det ena fatet, så koppla bort det från co2 tuben. Koppla sen in fatet med 0 bar och fyll det, koppla sedan in det första fatet igen. Då har du sammatryck i båda faten. Ingen gasförlust och ingen öl i slangarna.
Jag vet att Peter som driver Brewtech Scandinavia har backventiler för gaskopplingar. Man skruvar fast denpå en gaskoppling med 1/4" MFL gänga och så är saken biff. Jag såg dom inte i webshopen, men jag vet att han har dom.