Vattenåtgång kylspiral vs plattvärmeväxlare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Vattenåtgång kylspiral vs plattvärmeväxlare
Jag har en brunn som inte tycker om när jag tar ut för mycket vatten på en gång. Det går åt över 100 liter när jag kyler med min kylspiral och börjar kika på pvv(har en 33 liters kastrull). Vad jag förstått så går det snabbare men går det även snabbare med bara självfall, alltså utan pump? Blir vattenåtgången densamma med pvv och pump? Någon som funderat i dom banorna?
Re: Vattenåtgång kylspiral vs plattvärmeväxlare
Jag har funderat på samma sak och jag tror ungefär att det går åt lika mycket vatten hur man än kyler. Jag kyler ner min vört från 100K-20K på ca 14 minuter med sprialkylare, och då stryper den flödet extremt mycket tack vare stort tryckfall i kopparröret. Vill du minska vattenmängden finns det nog inte så många alternativ än att fylla en behållare med kallvatten och pumpa igenom din sprial.
Alternativt rensa golvbrunnen
Alternativt rensa golvbrunnen
Golvbrunnen är det inga problem med...det är min vattenbrunn som är borrad och om jag tar ut mycket vatten samma dag så grumlas den.
Om man skaffar en modell som är längre ska den tydligen vara effektivare? Finns en del att välja på ebay. Kan verkligen inte ge upp tanken på en effektiv kylning och att minimera vattenåtgången samtidigt. Spiralen känns ju som en ekonomisk medelväg men jag kan lägga en slant på pvv. Australierna kör ju på no chill (i ren desperation?) men jag gillar inte nackdelarna.
Om man skaffar en modell som är längre ska den tydligen vara effektivare? Finns en del att välja på ebay. Kan verkligen inte ge upp tanken på en effektiv kylning och att minimera vattenåtgången samtidigt. Spiralen känns ju som en ekonomisk medelväg men jag kan lägga en slant på pvv. Australierna kör ju på no chill (i ren desperation?) men jag gillar inte nackdelarna.
Det första vattnet du använder blir väldigt varmt så släng det. Sen kan du ha en cementblandarhink som du ställer kastrullen i och tömmer ditt kylvatten runt kastrullen. Det snabbar på och återanvänder vattnet en del. Om du köper en pump så kan du köra isvattenbad genom spiralen runt runt såattsäga... Tror inte du kommer så långt under 100 liter oavsett tyvärr. Vatten som kylningsmedel hyffsat effektivt men det är ingen större skillnad på PVV och kylspiral i jämförbar prisklass, men större går alltid snabbare.
Jaha du menar så... Tänkte inte på att du menade vattenbrunnen. Jag skulle säga att vatten är extremt effektivt som kylmedia då det har en stor värmekapaciet, det krävs exempelvis nästan 10 ggr. så mycket energi att värma 1kg vatten som 1kg järn.woelj skrev:Golvbrunnen är det inga problem med...det är min vattenbrunn som är borrad och om jag tar ut mycket vatten samma dag så grumlas den.
Eftersom det är samma värmemängd som behöver kylas bort så spelar det nog ingen roll hur man kyler vörten. En större växlare kommer medföra att man kan ha större flöde under kortare tid men den totala mängden kylvatten blir samma, om jag inte sovit för mycket på termodynamiklektionerna hehe.
Ja tanken att återanvända kylvatten runt kastrullen låter ju intressant. Billig lösning också.
Spiralens returvatten är ganska kallt tycker jag. Har inte kontrollmätt men en pvv måste spara vatten...säger jag tjurigt utan att vara fysiker
Spiralens returvatten är ganska kallt tycker jag. Har inte kontrollmätt men en pvv måste spara vatten...säger jag tjurigt utan att vara fysiker
Minska flödet så att vattnet blir varmare, mitt kylvatten är kokhett det första 4-5 minutrarna. Du måste spara på energin som det kalla vattnet kyler med.woelj skrev: Spiralens returvatten är ganska kallt tycker jag.
Det har jag inte ens tänkt på, att dra ner flödet så inte kallt vatten rusar igenom utan att ta med sig värmeenergin.
Det borde gå att få ett optimalt flöde m h a en termometer, om man vill spara vatten.niklas_n skrev:Minska flödet så att vattnet blir varmare, mitt kylvatten är kokhett det första 4-5 minutrarna. Du måste spara på energin som det kalla vattnet kyler med.
Jag ska nog prova detta vid nästa bryggning:
1: Starta med ett flöde där temperaturen på kylvattnet är samma, (eller iaf väldigt nära), som vörten - Flödet är inte tillräcklig och vattnet som kommer igenom blir uppvärmt till vörtens temperatur. Samma princip som i en HLT.
2: Öka flödet tills dess att temperaturskillnaden mellan vört och kylvatten är, (mellan tummen och pekfingret), låt oss säga 5-10C. Då är flödet och kyleffekten större än den avgivna värmen från vörten.
Vi har satt kulventiler på vår kylspiral för att få maximalt utnyttjande av vattnet, hade nog räckt med en nu när man har tänkt efter. Men en liten varning vi glömde öppna ventilen på utloppet och det blev en bra smäll när ångan gjort sitt 
Brygger vad vi vill !!!
Galet! Jag har både pvv och kylspiral och kör båda beroende på storlek, jag tycker det är smidigt med kylspiral då rengöring är så mycket lättare än att behöva blåsa rent pvv:n. Jag sparar allt vatten över 40C och använder till rengöring..
En liten trevlig sak är att jag har värmepump hemma och kör pvv baklänges så jag värmer vattnet innan den går ner i grytan med pvv:n, jag har fått för.mig att det är billigare med vörmepumpsvärmt vatten än att värma kallt kranvatten från början, vattnet som jag brygger på är alltid "kallvatten" då..
Sent from my D6503 using Tapatalk
En liten trevlig sak är att jag har värmepump hemma och kör pvv baklänges så jag värmer vattnet innan den går ner i grytan med pvv:n, jag har fått för.mig att det är billigare med vörmepumpsvärmt vatten än att värma kallt kranvatten från början, vattnet som jag brygger på är alltid "kallvatten" då..
Om man utgår från att vi har en turbulent strömning i spriralkylaren/pvvn så tror jag inte att kyleffekten påverkas i så stor utsträckning, antagligen kommer ett högre flöde att ge en lite större kyleffekt.Bee skrev:
Det borde gå att få ett optimalt flöde m h a en termometer, om man vill spara vatten.
Jag ska nog prova detta vid nästa bryggning:
1: Starta med ett flöde där temperaturen på kylvattnet är samma, (eller iaf väldigt nära), som vörten - Flödet är inte tillräcklig och vattnet som kommer igenom blir uppvärmt till vörtens temperatur. Samma princip som i en HLT.
2: Öka flödet tills dess att temperaturskillnaden mellan vört och kylvatten är, (mellan tummen och pekfingret), låt oss säga 5-10C. Då är flödet och kyleffekten större än den avgivna värmen från vörten.
Effekten är ju som bekant P=Q*Cp*Dt*M, alltså --> Flöde*värmekapacitet (4,180KJ/(kg*k))*skillnad i temp (t2-t1)*1kg (vattens densitet).
Höjer man flödet till max på en tappkran så kan man räkna med minst 0,2l/s, skillnaden i temperatur kommer nu att vara ganska liten, säg 10 grader.
Det ger oss 0,2*4180*10*1 = 8,36kW. Om vi istället sänker flödet till 0,05l/s så kommer temperaturen att höjas betydlig mer, i alla fall i början. Jag skulle tippa på att mitt vatten är närmare 50 grader de första minuterna.
Stoppar vi i den i formeln så blir det 0,05*4180*(50-8)*1 = 8,7kW.
Nu kanske inte siffrorna stämmer exakt men det ger ett hum om hur flöde och temperatur påverkar effekten. Eftersom skillnaden mellan inkommande kallvatten och vört är som störst i början så kommer kyleffekten att minska ju mer utjämnade temperaturerna blir.
Jag har som sagt mätt mitt system och kyler det ca. 80 grader på 14,5 minuter, vilket ger en kyleffekt på ca 8kW, men det är nog närmare 13-14kW i början och kanske bara ett par hundra watt i slutet.
Det stämmer bra! Värmer du ditt bryggvatten med varmvatten från värmepumpen så går det bara åt ungefär 1/3 så mycket energi som om du skulle ha värmt det på plattan. Det är därför det är populärt att koppla in diskmaskinen på varmvatten när man har värmepump eftersom det är billigare att värma vattnet i den istället för i diskmaskinen.rocketman skrev:Galet! Jag har både pvv och kylspiral och kör båda beroende på storlek, jag tycker det är smidigt med kylspiral då rengöring är så mycket lättare än att behöva blåsa rent pvv:n. Jag sparar allt vatten över 40C och använder till rengöring..
Re: Sv: Vattenåtgång kylspiral vs plattvärmeväxlare
Borde inte skinneffekten göra att kylningen blir mer effektiv. Ju mer vätska som byts ut vid ytan desto mer kyleffekt?niklas_n skrev: Om man utgår från att vi har en turbulent strömning i spriralkylaren/pvvn så tror jag inte att kyleffekten påverkas i så stor utsträckning, antagligen kommer ett högre flöde att ge en lite större kyleffekt.
Re: Sv: Vattenåtgång kylspiral vs plattvärmeväxlare
Bee skrev:Borde inte skinneffekten göra att kylningen blir mer effektiv. Ju mer vätska som byts ut vid ytan desto mer kyleffekt?
Är inte helt 100 på vad du menar med skinneffekt, jag har bara räknat på vad för effekt kylaren har. Sjävklart hade det vart bättre att cirkulera vattnet så att det varmaste alltid exponeras mot den kalla ytan på kopparröret, det är samma sak som i en pvv att det är turbulent strömning på bägge sidor vilket ger ett större effektutbyte.