Kolsyra i partyfat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kolsyra i partyfat
Fick i julas fyra partyfat som jag nu börjat fylla. Fyllde de första två för snart tre veckor sedan med cirka 4 liter pale ale på folkölsnivå. Då jag var väldigt nyfiken och gärna tömde ett fat för att få plats med en annan sats så öppnade jag en av dessa i helgen som gick. Det var tyvärr ingen kolsyra alls, vilket kanske inte heller är så förvånande då det bara stått i två veckor och fatet inte var fyllt. Dessutom hade jag läst skräckhistorier om partyfat som buktat och lätt blivit överkolsyrade och hittat att vissa rekommenderat att prima med ungefär 1/3 av vad man skulle prima med i vanliga fall, vilket jag följde. Detta leder fram till anledningen till den här posten:
- Ni som använder/har använt partyfat, hur mycket primar ni med?
- Om man har säkerhetsventil av det här slaget, behöver man ens bry sig om att prima med mindre socker då? Överkolsyran som eventuellt kan bli försvinner väl bara ut genom säkerhetsventilen, eller missar jag något?
- Ni som använder/har använt partyfat, hur mycket primar ni med?
- Om man har säkerhetsventil av det här slaget, behöver man ens bry sig om att prima med mindre socker då? Överkolsyran som eventuellt kan bli försvinner väl bara ut genom säkerhetsventilen, eller missar jag något?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Re: Kolsyra i partyfat
Jag kör med säkerhetsventil, du ska inte behöva oroa dig med säkerhetsventil. Har dock inte testat det fullt ut, har en öl på ett fat nu primat med socker 6-7g/L.
En sak som händer om man kör beerking tappkran och har mycket kolsyra är att det skummar väldigt mycket.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
En sak som händer om man kör beerking tappkran och har mycket kolsyra är att det skummar väldigt mycket.
Ok, bra! Då ska jag nog ta och prima som vanligt framöver. Har en partystar, så får se hur det funkar. Det finns nån slags inställning på den för hur mycket den ska ta upp (eller är det för hur mycket från kolsyrepatronen som ska användas tro?), kanske går att ändra lite på den för bättre resultat i så fall.Wessfeldt skrev:Jag kör med säkerhetsventil, du ska inte behöva oroa dig med säkerhetsventil. Har dock inte testat det fullt ut, har en öl på ett fat nu primat med socker 6-7g/L.
Jag har säkerhetsventil och partystar, primar som vanligt och kyler sen fatet i minst 24h. Då får man mindre skumbildning. Var dock inte helt nöjd ändå så jag har satt en ca 10 cm lång gummislang med 3mm innerdiameter som en förlängare på det vita innerröret (det som är inuti det svarta avskruvbara ytterröret) där ölen mynnar ut. Då blev det mer tryckfall och funkar riktigt bra!
Har du någon bild som du kan dela med dig av där man ser hur du gjort med slangen!strundt skrev:Jag har säkerhetsventil och partystar, primar som vanligt och kyler sen fatet i minst 24h. Då får man mindre skumbildning. Var dock inte helt nöjd ändå så jag har satt en ca 10 cm lång gummislang med 3mm innerdiameter som en förlängare på det vita innerröret (det som är inuti det svarta avskruvbara ytterröret) där ölen mynnar ut. Då blev det mer tryckfall och funkar riktigt bra!
Det låter skitbra, då ska jag inte fega med andra ord. Smidig lösning, ska kika på om jag kan få till något liknande. Tack för hjälpen och erfarenhetenstrundt skrev:Jag har säkerhetsventil och partystar, primar som vanligt och kyler sen fatet i minst 24h. Då får man mindre skumbildning. Var dock inte helt nöjd ändå så jag har satt en ca 10 cm lång gummislang med 3mm innerdiameter som en förlängare på det vita innerröret (det som är inuti det svarta avskruvbara ytterröret) där ölen mynnar ut. Då blev det mer tryckfall och funkar riktigt bra!
Jag har bara använt såna här Easykeg några gånger men dom har jag primat precis som vanligt o det har fungerat hur bra som helst
Man får vara med o öppna kranen fullt snabbt i början bara annars blir det bara skum av allting.
Man får vara med o öppna kranen fullt snabbt i början bara annars blir det bara skum av allting.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Inte svårare än såhär, bara att koka änden på slangen några sekunder så kan man trä på den. Det man också måste göra är att försiktigt göra tätningshålet i den svarta delen lite större så att slangen precis kommer igenom. Jag tog ett borr och drog för hand, det funkade bra då packningen är ganska mjuk.Faithless skrev:Har du någon bild som du kan dela med dig av där man ser hur du gjort med slangen!
Hej
Jag är sugen på att köpa några partyfat a 5 liter men när man läser om dem står det att man måste ladda med kolsyrepatron... Är det så eller räcker det att prima med sockerlag som vanligt? Tycker ni att det är värt att satsa på partyfat?
Jag är sugen på att köpa några partyfat a 5 liter men när man läser om dem står det att man måste ladda med kolsyrepatron... Är det så eller räcker det att prima med sockerlag som vanligt? Tycker ni att det är värt att satsa på partyfat?
I helgen som gick så var det dags att testa några nya fat. Hade tre stycken som jag fyllt nästan till bristningsgränsen och primat som vanligt (och inte 1/3 som första gången). De tre betedde sig i princip precis som det som var väldigt snålt primat, och alla skummade ganska mycket och hade inte någon nämnvärd kolsyra i sig. Gissningsvis försvann mycket i just skummandet. Gjorde som så att jag tryckte ner pluppen och lät det värsta trycket pysa ut innan jag körde ner kranen. Ska testa med sytråd på innerröret i stil med strundts lösning, så hoppas jag att det blir mindre skum och mer kolsyra!