Kylt öl grumligt
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kylt öl grumligt
Hej,
min första batch (IPA från lilla köksbryggeriet) blev bättre än jag hoppats på och jag dricker den mer än gärna. Har lagrat på flaska i ca 4v och sen ställt in några i kylen. De kylda än nu betydligt grumligare än de som stått rumstempererat och har alltså grumlat sig under nån vecka eller så i kylskåp. Vad kan det bero på och vad kan man göra åt saken?
/Måns
min första batch (IPA från lilla köksbryggeriet) blev bättre än jag hoppats på och jag dricker den mer än gärna. Har lagrat på flaska i ca 4v och sen ställt in några i kylen. De kylda än nu betydligt grumligare än de som stått rumstempererat och har alltså grumlat sig under nån vecka eller så i kylskåp. Vad kan det bero på och vad kan man göra åt saken?
/Måns
Re: Kylt öl grumligt
Hej Måns.
Jag har inget svar på din fråga då även jag är ny då det gäller ölbryggning.
Däremot så råkade jag ut för samma sak med min första batch. Den är kristallklar när den är rumstempurerad men när de är kyld så är den rejält grumlig, om den står framme och får bli varm igen så försvinner allt det grumliga och öl är kristallklar igen. Den smakar fantastiskt så jag är ganska säker på att det inte påverkar smaken på något sätt men det är ju lite svårt att säga med säkerhet då det är min första batch.
Så jag undrar också vad jag kan ändra i min process för att undvika detta.
//Klas
Jag har inget svar på din fråga då även jag är ny då det gäller ölbryggning.
Däremot så råkade jag ut för samma sak med min första batch. Den är kristallklar när den är rumstempurerad men när de är kyld så är den rejält grumlig, om den står framme och får bli varm igen så försvinner allt det grumliga och öl är kristallklar igen. Den smakar fantastiskt så jag är ganska säker på att det inte påverkar smaken på något sätt men det är ju lite svårt att säga med säkerhet då det är min första batch.
Så jag undrar också vad jag kan ändra i min process för att undvika detta.
//Klas
Det kallas köldgrumling och ni undviker det genom att läsa denna artikel: http://byo.com/stories/item/486-conquer-chill-haze
IPA är en av ölsorterna som "förväntas" vara lite disiga
Förvaring svalt efter kolsyrejäsning minskar disigheten, användning av diverse klarningsmedel (protafloc, irish moss t ex) är andra sätt minska disigheten.
Ta en Lagunitas IPA t ex och den är oftast inte "klar"
All öl är inte "klar" som en svensk stor stark
Disigheten påverkar heller inte smaken (om du inte tömer flaskan i glaset och får med jäst & sediment från kolsyrejäsningen i glaset, viljet kan ge en mindre smakpåverkan i värsta fall)
Njut av ölen
Stiltypsiskt hade det kunnat vara ett problem om det var en stiltypisk pilsner t ex
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Förvaring svalt efter kolsyrejäsning minskar disigheten, användning av diverse klarningsmedel (protafloc, irish moss t ex) är andra sätt minska disigheten.
Ta en Lagunitas IPA t ex och den är oftast inte "klar"
All öl är inte "klar" som en svensk stor stark
Disigheten påverkar heller inte smaken (om du inte tömer flaskan i glaset och får med jäst & sediment från kolsyrejäsningen i glaset, viljet kan ge en mindre smakpåverkan i värsta fall)
Njut av ölen
Stiltypsiskt hade det kunnat vara ett problem om det var en stiltypisk pilsner t ex
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Nä den måste inte vara klar men eftersom den var ganska klar innan jag kylde den så blev jag lite besviken, och nyfiken.
Så, kontentan av hur man gör för att försöka undvika köldgrumling (efter att ha läst på lite) verkar vara att koka vörten kraftigt och kyla snabbt, gärna i kombination med något klarningspreparat. Har jag hajat rätt då?
/Måns
Så, kontentan av hur man gör för att försöka undvika köldgrumling (efter att ha läst på lite) verkar vara att koka vörten kraftigt och kyla snabbt, gärna i kombination med något klarningspreparat. Har jag hajat rätt då?
/Måns
Helt rätt
Men det är inget fel, och det påverkar inte smaken
En bra IPA skall vara "disig" imo
En pilsner skall inte vara det, helst.
Mucket påverkar en IPA, torrhumling etc
Ipa dricks föredragsvis färsk också, vilket oftast innebär en viss disighet, oavsett om det är köldgrumling eller annat som påverkar just den biten
Men det är inget fel, och det påverkar inte smaken
En bra IPA skall vara "disig" imo
En pilsner skall inte vara det, helst.
Mucket påverkar en IPA, torrhumling etc
Ipa dricks föredragsvis färsk också, vilket oftast innebär en viss disighet, oavsett om det är köldgrumling eller annat som påverkar just den biten
J: Mexican RIS
Läste om kallkraschning, men det biter inte på denna typ av grumlighet?
Om du kallkraschar i över en vecka så kan det hjälpa, speciellt i samband med klarningsmedel. Men det är ingen mirakellösning. Kallkraschning använder jag för att minska mängden bottensats.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Läste om proteinrasten på byo:s artikel. Har en god vän/mentor som är professionell bryggare och även erfaren hembryggare som hävdar att proteinrasten inte gör någon skillnad med dagens malt då den är av så pass god kvalitét. Såvida man inte använder mycket vetemalt vill säga, då ska den tydligen vara nödvändig. Tankar om det?
Allt han säger stämmer såvitt jag vet. Modern malt är såpass bra/högmodifierad så det behövs inte någon proteinrast.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
motsvarande står också i Palmers bok. Man kan lugnt skippa proteinrasten i de flesta fall.
Vad använder ni för klarningsmedel/flockningsmedel? Har kört med Maltmagnus MM Klar och tycker att kalldruvet lägger sig ganska dåligt efter koket(har en bra kylspiral). La sig nästan bättre utan klarningsmedlet. När jag sen kallkraschat efter jäsningen har det blivit väldigt klart dock med klarningsmedlet. Fortfarande lite smågojs(misstänker att det är protein) i men det kan jag leva med då det är sån liten mängd. Känner inte att jag är redo för att börja med gelatin eller isinglass ännu. Men är Irish Moss eller Protafloc bättre än MM Klar?
Protafloc funkar bra för mig, men jag har inte provat nåt annat
- Weinkeller
- Maltrostare

@manlan: Har du använt havregryn i ölen så kan det vara en del av problemet. Jag har sällan problem med grumlig öl och jag tror den största anledningen till det är ett ordentligt kok i 90min och protafloc sista 20 min av koket. Med en hyfsat snabb kylning efter kok <30min.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Japp, det är havregryn i...låter som det kan vara del av orsaken då!