Mäska dag 1 koka dag 2?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Mäska dag 1 koka dag 2?

Inlägg av davgus »

Funderade över om det är en dålig idé eller finns några risker med att dela upp bryggdagen till två där man tex mäskar på kvällen och kokar dagen efter.

Erfarenheter/tankar kring detta?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Mäska dag 1 koka dag 2?

Inlägg av Brewsnail »

Det är så man gör om man vill få tillväxt av t.ex. lactobacillus, för t.ex. Berliner weisse.

Malten har massvis med mjölksyrabakteriaer på sig, så de kommer med största sannolikhet överleva mäsken och sätta fart. Vet att det finns de som försökt med att koka upp vörten dag 1 och koka "på riktigt" dag 2, då kan man få problem med värre bakterier som faktiskt kan överleva en kort upphättning.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Då känns inte det som ett alternativ!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PapaD »

Du kan vara lugn, kokningen dödar alla bakterier som finns i hemmet. Jag har hört talas om en del riktigt härdiga bakterier, men en timma vid 99-100 grader? Nej, det har jag aldrig hört talas om att bakterier överlever.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

PapaD skrev:Du kan vara lugn, kokningen dödar alla bakterier som finns i hemmet. Jag har hört talas om en del riktigt härdiga bakterier, men en timma vid 99-100 grader? Nej, det har jag aldrig hört talas om att bakterier överlever.
Nej, med det ska finnas de som klarar upp till 10 min, så att koka upp räcker inte för att döda allt. Kokar man ändå en timma så borde man nog slänga i humlen också =)
Oskar_H
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Oskar_H »

Funkar prima! Lågpastörisering av mjölk ger vid 72-74 °C i 15sek. Lactobacillus överlever dock men trivs bäst i ca 40C. Mät ph och kolla hur mycket det sjunker. För mig har det funkat bra i många år.
Skriv svar