Är jästen körd nu?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Är jästen körd nu?

Inlägg av DonDegen »

Jag beställde ett jäströr som kom till posten i måndags men jag har jobbat borta hela veckan så jag kan först hämta den idag! Min fråga är kommer det gå att använda den även om den inte legat i kylen utan legat på posten sedan i måndags? Om den nu inte jäser när jag häller i den. Kan jag efter några dagar hälla i en påse torrjäst för att få igång jäsningen?
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Är jästen körd nu?

Inlägg av Sebastian Berg »

Gör en förkultur så vet du om den går att använda eller inte. Eftersom du inte vet hur posten har hanterat den kan ingen säkert säga i vilket skick den är. Ifall du inte vet hur man gör en förkultur kan du googla eller söka på Youtube.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Bild
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DonDegen »

Nej jag vet inte hur man gör....just det där med förkultur har jag aldrig grottat in mig i. Känns som attjag har tid med bryggningen o inget mer. Är jäkla smidigt att bara hälla i jästen o skaka. Brygger till 3 på natten sen upp kl 7 med dottern. Vet inte om det är värt att hålla på ennu längre med förkulturer hehe
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Förkulturer gör du 4 dagar innan så det tar ingen mer tid från bryggdagen.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DonDegen »

Grejen är att jag måste brygga imorgon. Tycker ni jag ska skita i denna jäst o använda en påse safe-05 istället?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Om röret räcker till din bryggning (dvs cirka 10 liter normalstark öl) så är det bara att köra på tycker jag. Den här tiden på året är det hyfsat kallt under hanteringen, så jästen brukar klara sig.

Däremot kan det vara bra att ha som rutin att göra förkulturer, eftersom det garanterar att du har en pigg jäst. Om du ska brygga mer än 10 liter >OG1050 så kommer du också vara tvungen att göra det eftersom jästen annars inte orkar jäsa allt eller stressas med oönskade bismaker som resultat. En enkel förklaring finns till exempel på : http://www.wyeastlab.com/hb_makingastarter.cfm

Hur mycket förkultur du behöver kan du räkna ut på : http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DonDegen »

Jag använde jästen o den puttrar på bra i jäshinken. Känns skönt så jävla trist om det går dåligt o man kastar bort 6 Tim hårt arbete hehe
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av DonDegen »

Nått jag inte förstår är varför det står på alla smackpack o provrörs jäst att man bara behöver tillsätta det i upptill 20liter vört rätt ner utan att göra förkulturer. Men i alla forum så säger alla att man ska göra förkulturer. Jag har aldrig gjort en förkultur o har aldrig haft problem med jäsning. Brukar få ner 16 liter i hinken mer eller mindre!
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

DonDegen skrev:Nått jag inte förstår är varför det står på alla smackpack o provrörs jäst att man bara behöver tillsätta det i upptill 20liter vört rätt ner utan att göra förkulturer. Men i alla forum så säger alla att man ska göra förkulturer. Jag har aldrig gjort en förkultur o har aldrig haft problem med jäsning. Brukar få ner 16 liter i hinken mer eller mindre!
Där har du en poäng. ;) Sanningen är att alla inte tycker att mängden jäst är så precis som det ofta framhålls på diverse forum. Jag tror det snarare handlar om ett intervall än en precis gräns och att jästemp och att jästen är pigg är viktigare aspekter för slutresultatet än att göra en stor förkultur.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag tror att rekommendationen på förpackningen gäller om jästen är i princip helt färsk från laboratoriet. Om jag inte missförstått det så har whitelabs ett leveranssystem i USA kallat Yeastman?

Jästmängden är inte så extremt avgörande för om det blir öl eller inte, snarare avgörande för hur det blir öl. Vill du ha mycket estrar kan det t.ex. vara läge att underpitcha en aning. Vill du ha en renare jästprofil vill du inte det. Vid extrem underpitchning kan man dock få problem med låg attenuering av ölet, ökad infektionsrisk och/eller andra jobbiga bieffekter.

Med detta sagt, många brygger fantastisk öl med jästmängd under rekommendationen.
Skriv svar