Har för mig att jag hört/läst något om detta men kan inte riktigt hitta det igen så nån kanske kan reda ut hur det ligger till.
När man för över vörten ifrån lakningen till kokkärlet, hur viktigt är det att det inte får "plaska" då? Kan man hälla över vörten ifrån ett kärl direkt ner i grytan eller är det superviktigt att använda tex tappkran och slang ner i grytan?
Vi kör just nu lakning med hink-i-hink och har hittills väntat med att föra över vörten till kokkärlet tills att lakningen är klar men för att spara tid tänkte vi börja fylla på kokkärlet tidigare.
Riktig nybörjarfråga
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Riktig nybörjarfråga
Vi har alltid bara hällt i vörten från laktunna till kastrull, men lite försiktigt, mest för att det inte ska stänka på oss och vår omgivning.
Det som du är orolig för är HSA, det finns en bra artickel om det på http://www.shbf.se/wiki/index.php/HSA
Själv har jag inte brytt mig så mycket för att jag mest brygger öl som ska drickas färskt, men om jag skulle brygga en barleywine eller liknande som behöver lagras kommer jag nog börja vara försiktigare.
Själv har jag inte brytt mig så mycket för att jag mest brygger öl som ska drickas färskt, men om jag skulle brygga en barleywine eller liknande som behöver lagras kommer jag nog börja vara försiktigare.
Jag mäskar och lakar i en isolerad jästunna som har en tappkran på. När jag lakar så cirkulerar jag först och sen lakar jag med en silikonslang från tappkranen rakt ner i kastrullen. Det blir inte mycket plask alls då eftersom man kan lägga slangen i botten av kastrullen.
/Mathias
/Mathias
Tack rosen! Det var HSA jag tänkte på och som jag hade läst om tidigare