Mäskning/lakning falskbotten

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kinish
Delmäskare
Delmäskare

Mäskning/lakning falskbotten

Inlägg av Kinish »

Jag har uppgraderat volymen på mäskkärlet. Tar numer 60 liter. Utrymmet under falskbottnen är ca 6 liter. Hur ska jag göra vid mäskning och lakning? Läste i en annan tråd att man ska skala bort mängden som inte är i kontakt med malten vid lakning men inte vid mäskning! Låter märkligt. Blir ju väldigt torrt vid mäskning isf.
Vid lakning är jag mer osäker hur jag ska tänka. För enkelt att recirkulera 6 liter och räkna bort 6 liter från mängden vatten vid lakning?

Om jag recirkulerar 6 liter är det lämpligt att ta 2 liter åt gången för att inte maltbädden ska gå torr?

Tacksam för hjälp.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Mäskning/lakning falskbotten

Inlägg av Mathia5 »

Kinish skrev: Läste i en annan tråd att man ska skala bort mängden som inte är i kontakt med malten vid lakning men inte vid mäskning! Låter märkligt. Blir ju väldigt torrt vid mäskning isf.
Om du fyller mäskkärlet med vatten i tomrummet under falskbotten så är ju inte det vattnet i kontakt med malten och ska alltså inte räknas med i receptet men ändå "vara där" eftersom annars rinner ju ditt mäskvatten ner där och är inte i kontakt med malten.

När du lakar så tömmer du ju först ut vattnet från falskbotten och recirkulerar så då är ju vattnet med i lakningsprocessen. Du får alltså 6l extra. Såtillvida att jag förstått frågan rätt.

Jag tappar en liter åt gången, mest för att det är så stort mitt litermått är. Men det stämmer att man inte ska exponera den varma maltbädden för att undvika att oxidera den. (Förutom på slutet men då gör det ju inget om malten ovan vattnet får syre i sig eftersom man inte häller på vatten där igen. Sen är HSA, Hot Side Aeration, i praktiken rätt svår att få till.)
Skriv svar