StartGravity per kilo malt
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
StartGravity per kilo malt
Ursäkta en dålig ämnesrad. Kom mig inte på en bättre sammanfattning. Stor risk också att jag fått ngt om bakfoten här.
Grejen är att vi ska brygga en PaleAle där OG är 1052. Vid 15% avkok brukar det baklänges innebära att det är ca 1047 när vi startar, i vår kastrull. Den brukar knipa 5 pinnar, kastrullen (den här siffran vill jag ha för att kunna räkna IBU med en nomograf som finns att hämta från Palmers bok).
Så, nu vill vi ha mer alkohol i den här paleAlen så vi tänkte öka mängden malt. Men hur mycket? i grundreceptet är det 5 kg malt men vi höjer till 6,5. Överslagsräknat ser det ut som att man vinner ungefär 10 pinnar per kilo. Alltså menar vi att vi ska hamna på SG 1065 cirka. Fast det borde ju vara beroende av volymen också väl? Men då borde mäskningsvolym vara intressant i alla recept. Har för mig att man delar volym med volym också, alltså försvinner den enheten ur SGvärdet. Är det så?
Detta är AmericanDreamAle från databasen, som vi joxar lite med.
Tacksam för input i det här ormboet av halvfärdiga tankar.
//karl
Grejen är att vi ska brygga en PaleAle där OG är 1052. Vid 15% avkok brukar det baklänges innebära att det är ca 1047 när vi startar, i vår kastrull. Den brukar knipa 5 pinnar, kastrullen (den här siffran vill jag ha för att kunna räkna IBU med en nomograf som finns att hämta från Palmers bok).
Så, nu vill vi ha mer alkohol i den här paleAlen så vi tänkte öka mängden malt. Men hur mycket? i grundreceptet är det 5 kg malt men vi höjer till 6,5. Överslagsräknat ser det ut som att man vinner ungefär 10 pinnar per kilo. Alltså menar vi att vi ska hamna på SG 1065 cirka. Fast det borde ju vara beroende av volymen också väl? Men då borde mäskningsvolym vara intressant i alla recept. Har för mig att man delar volym med volym också, alltså försvinner den enheten ur SGvärdet. Är det så?
Detta är AmericanDreamAle från databasen, som vi joxar lite med.
Tacksam för input i det här ormboet av halvfärdiga tankar.
//karl
Re: StartGravity per kilo malt
Det beror på er mäskningseffektivitet. Om ni vet den så kan ni lätt räkna fram det.
Låt oss säga att den är 75%
Då blir mängden extrakt ni tillsätter per kg malt 300*0.75=225°Oe vilket skulle betyda ~11°Oe/l på en 20l batch 225/20=~11
Volymen spelar roll, men det är mängden extrakt man utvinner man får fram genom att multiplicera SG med volym. Då kan man räkna ut sin effektivitet.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16298
Låt oss säga att den är 75%
Då blir mängden extrakt ni tillsätter per kg malt 300*0.75=225°Oe vilket skulle betyda ~11°Oe/l på en 20l batch 225/20=~11
Volymen spelar roll, men det är mängden extrakt man utvinner man får fram genom att multiplicera SG med volym. Då kan man räkna ut sin effektivitet.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16298
Annars kan man läsa min artikel om detta i Hembryggaren som publicerades 2011.
Där hittar du allt om utbyten, beräkningar, Öchsle, SG, Plato osv.
Där hittar du allt om utbyten, beräkningar, Öchsle, SG, Plato osv.
Härliga tider, strålande tider 
Den är ju bra, men det kanske inte är alla som lätt har tillgång till 2011 års utgåvor av hembryggaren.
Annars är ett generellt tips att läsa en bra bok. Själv började jag med "Designing great beers" av Ray Daniels.
Annars är ett generellt tips att läsa en bra bok. Själv började jag med "Designing great beers" av Ray Daniels.
Tack för hjälpen!
Mäskningseffektiviteten vet jag inte i nuläget men jag vet att jag stött på formler som ska kunna hjälpa mig fram dit med de siffror jag redan hämtat in, tror jag.
Boktips är extra bra, står i begrepp att beställa ett par nu, så det var gött med den rekommendationen. Gamla nummer av hembryggaren går att efterbeställa också, gissar att det är nr 3, 2011 som du skrev i Kenneth? (öppna lånboken för öl och relaterat brukar vara en av de roligaste gångerna jag öppnar plånboken :))
//karl
Mäskningseffektiviteten vet jag inte i nuläget men jag vet att jag stött på formler som ska kunna hjälpa mig fram dit med de siffror jag redan hämtat in, tror jag.
Boktips är extra bra, står i begrepp att beställa ett par nu, så det var gött med den rekommendationen. Gamla nummer av hembryggaren går att efterbeställa också, gissar att det är nr 3, 2011 som du skrev i Kenneth? (öppna lånboken för öl och relaterat brukar vara en av de roligaste gångerna jag öppnar plånboken :))
//karl
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
Nu vet jag inte om jag missat något men personligen skulle jag använda dom där pengarna till att investera i en licens för tex Beersmith eller liknande program som kan hjälpa dig att räkna ut det där. Effektivitet är ju något man får ut vartefter man brygger och det är enkelt att justera i iaf beersmith. Man kan även lägga in en profil för sin utrustning där man kan lägga in "boil off rate" och utifrån det låta beersmith räkna ut sg före kok. Det finns en massa fina saker man får gratis igenom det.
hmm, kanske.
Så småningom Beersmith, har inte någon riktigt bra anledning till att inte köra programmet, mer än att det känns som jag missar en del kunskap på det sättet. Känner mig rätt ålderdomlig när jag skriver det också. Så, så småningom, men jag vill köra för hand ett tag till, så långt det går. För egen del brukar det dessutom löna sig att tvingas tänka igenom saker.
Så småningom Beersmith, har inte någon riktigt bra anledning till att inte köra programmet, mer än att det känns som jag missar en del kunskap på det sättet. Känner mig rätt ålderdomlig när jag skriver det också. Så, så småningom, men jag vill köra för hand ett tag till, så långt det går. För egen del brukar det dessutom löna sig att tvingas tänka igenom saker.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Att lära sig "maltmatten" bakom program som Beersmith är nästan ovärderligt. Vi har en whiteboard i vår lokal där vi räknar fram estimerade resultat på OG baserat på våra SG före kok, slutvolymer, extraktmänger, utbyte, förjäsningsgrader m.m.
Det är inga krångliga formler heller, ja tills man ska räkna på humle.
Det är inga krångliga formler heller, ja tills man ska räkna på humle.
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
För mig har det iaf varit ett ovärderligt verktyg att komma in i bryggningen och jag tror inte att vi hade kunnat göra så bra öl som vi gjort från bryggning nummer 1, det har låtit oss fokusera på andra saker då vi har lite svårt att skaka fram den tiden som dom småbarnsfarsor vi är. Att lära sig hur allt räknas på bakom är säkert värdefullt men att det finns så otroligt mycket andra detaljer som också är värda att lära sig från grunden så det är väl en sak som varit lätt att abstrahera bort även om vi absolut kollat på och läst teorin.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag håller med horrorhead - beersmith har tidigt öppnat många dörrar som annars varit stängda. Jag kan fokusera på mycket annat nu, och kan nörda ner mig i mer teori längre fram, när jag har superkoll på det grundläggande.
Bryggprogram är ett alldeles ypperligt hjälpmedel, framförallt som nybörjare. Det är dock viktigt att ha något hum om vad det är programmet faktiskt gör. En del verkar ha lite väl hög tilltro till vad programmet spottar ur sig, exempelvis skattad IBU. Det mest tydliga exemplet är ändå "estimated FG" hos BeerSmith, där många verkar bli oroliga när jäsningen hamnar några pinnar högre eller lägre. När det i själva verket handlar om en ganska grov skattning (för att vara diplomatisk) från programmets sida som man rimligen kan göra mycket bättre själv med grundläggande förståelse av utjäsningsgrader.
Allt beror förstås på vilken ambition man har som ölbryggare.
Lite frågor som jag anser man bör ställa sig angående bryggprogram som hjälpmedel:
- Vill man förstå samband och bryggprocesserna eller vill man bara få något som är drickbart?
- Hur många kockar använder sig av ett datorprogram det när man lagar mat?
- När något går fel, hur vet man som ölbryggare vad det beror på?
- Om man vill ändra något i ett recept för att få en lite annan profil/smak på ett öl, får man hjälp av ett bryggprogram?
Jag kan erkänna att jag använder mig en hel del av några excel-ark som gjort själv för att slippa allt mekansikt räknande.
Men jag tog själv reda på vilka formler som behövs och för att förstå samband.
För övrigt så är det bara att jobba med att få erfarenhet och utnyttja smaklökar och näsan som man kan utvecklas som ölbryggare.
Dvs brygga mycket och lära sig av sina egna misstag och lyckade brygder.
Samt läsa om vad som händer i bryggprocessen, dess olika moment och steg och själv kunna räkna ut hur man ändrar saker o ting för att uppnå ett visst resultat.
Lite frågor som jag anser man bör ställa sig angående bryggprogram som hjälpmedel:
- Vill man förstå samband och bryggprocesserna eller vill man bara få något som är drickbart?
- Hur många kockar använder sig av ett datorprogram det när man lagar mat?
- När något går fel, hur vet man som ölbryggare vad det beror på?
- Om man vill ändra något i ett recept för att få en lite annan profil/smak på ett öl, får man hjälp av ett bryggprogram?
Jag kan erkänna att jag använder mig en hel del av några excel-ark som gjort själv för att slippa allt mekansikt räknande.
Men jag tog själv reda på vilka formler som behövs och för att förstå samband.
För övrigt så är det bara att jobba med att få erfarenhet och utnyttja smaklökar och näsan som man kan utvecklas som ölbryggare.
Dvs brygga mycket och lära sig av sina egna misstag och lyckade brygder.
Samt läsa om vad som händer i bryggprocessen, dess olika moment och steg och själv kunna räkna ut hur man ändrar saker o ting för att uppnå ett visst resultat.
Härliga tider, strålande tider 
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag håller absolut med om att det är viktigt att förstå vad som händer men för mig personligen handlar det om att ta ett steg i taget. För mig var det jätteviktigt att få hjälp med att formulera och räkna ut dom mest basala sakerna till en början för att komma igång. Vartefter man har lärt sig och bryggt så har även förståelsen för det bakomliggande ökat eftersom man fått ett större behov av att kika under skalet och förstå hur man löser olika problem eller åstadkommer vissa effekter. Självklart löser inte programmen allt utan det handlar väldigt mycket om handlag och förståelse för vad som rimligtvis KAN beräknas och att det alltid finns felmarginaler. Var och en blir salig på sin fason och jag kommer att fortsätta använda mig av beersmith då det ger mig ett bra grundläggande stöd och sen får man kompensera med erfarenhet, kunskap och teori där programmet brister.
oh, den här tråden kom att handla om något annat än vad som jag avsåg...
Har nu beställt designing great beers och ett par andra från adlibris. humlebladet får vänta tills nästa gång det ska handlas malt, pga fraktkostnad.
Har jag därmed tagit ställning? ;)
Har nu beställt designing great beers och ett par andra från adlibris. humlebladet får vänta tills nästa gång det ska handlas malt, pga fraktkostnad.
Har jag därmed tagit ställning? ;)
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
Vet inte om jag tycker att man behöver ta ställning på något sätt faktiskt, olika saker passar olika människor och det är inte mycket att säga om det. Resultatet måste väl handla om att göra god öl för det är väl det vi alla vill gissar jag och hur man kommer dit är individuellt.