Julöl

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Julöl

Inlägg av Brewsnail »

Kryddor + vodka
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Igår var det bryggdags! Körde följande recept:

2,1 kg Pale Ale-malt
0,23 kg Caramel 40L
0,14 kg chokladmalt

Target OG: 1,065
IBU cirka 50-55

60 min - 10g Nugget
45 min - 5g Centennial
30 min - 10g Centennial
5 min - 10 g Amarillo
5 min - En halv burk enbär
5 min - En halv påse torkade pomeransskal

Jäses nu med ett halvt paket Safale US-05 och ska torrhumlas om en vecka med 10g var av Nugget, Amarillo och Centennial. Körde BIAB och vet inte om det var påsen som var trasig eller om jag missade påsen på något sätt, men det var en del malt utanför påsen vilket gjorde vörten väldigt grumlig och kornig. Blev förhoppningsvis av med det mesta när jag silade det i slutet. Blev lite stressad under själva bryggningen så glömde skriva ner volymer och liknande så ofta som jag hade tänkt för att ha koll på boil-off, men det slutade hur som helst med att jag fick mindre öl än väntat och betydligt högre OG än väntat. Så i framtiden blir det mindre malt, alternativt mer vatten. Siktade på 1,065, men hamnade istället på cirka 1,072! Så det kanske slutar med att man ligger däckad lagom till Kalle Anka :mrgreen:
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Hur många gram av enbär och pomerans blev det?

Jag tänker även att IBU'n ökade med mindre mängd vört
så misstänker att det är ordentligt humlat. Jag själv
brukar inte se det som ett jätte problem med bortkok av vatten,
du kan alltid späda efteråt med kokt avsvalnat vatten för att nå de
volymer du vill. En del säger säkert att det är helt fel och ger en negativ påverkan.
I de bryggder jag gjort har jag inte märkt något av detta.

Jag har även läst någonstanns att om det är volym man
är ute efter och inte högre vörtstyrka är det mer lämpligt att späda med vatten än att laka ut mer då det kan ge biprodukter
som inte är önskvärda.

Jag har aldrig provat att tillsätta kokane vatten direkt under koket av vört men att se till att man har rätt volym hela tiden utan att sänka temperaturen
skulle kunna vara en melodi.

Fortsätt gärna o berätta hur brygden utvecklas.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Mange81 skrev:Hur många gram av enbär och pomerans blev det?

Jag tänker även att IBU'n ökade med mindre mängd vört
så misstänker att det är ordentligt humlat. Jag själv
brukar inte se det som ett jätte problem med bortkok av vatten,
du kan alltid späda efteråt med kokt avsvalnat vatten för att nå de
volymer du vill. En del säger säkert att det är helt fel och ger en negativ påverkan.
I de bryggder jag gjort har jag inte märkt något av detta.

Jag har även läst någonstanns att om det är volym man
är ute efter och inte högre vörtstyrka är det mer lämpligt att späda med vatten än att laka ut mer då det kan ge biprodukter
som inte är önskvärda.

Jag har aldrig provat att tillsätta kokane vatten direkt under koket av vört men att se till att man har rätt volym hela tiden utan att sänka temperaturen
skulle kunna vara en melodi.

Fortsätt gärna o berätta hur brygden utvecklas.
Det blev cirka 7,5g pomerans (hade en påse på 15g) och runt 13g enbär (en sån kryddburk innehåller 23g). Hoppas att det blir lagom, det blir nog minst en likadan bryggning till så då kan man ju justera det lite ifall det var för mycket eller för lite.

Ja, jag skulle tro detsamma. Hoppas bara att jag inte överhumlade det, men men. Ska bli spännande att smaka så småningom. Som jag förstår det har utspädning under/efter kok att göra med humlens utnyttjande. Man får ut olika mycket ur humlen vid olika vörtdensiteter - lika mängd humle ger mindre effekt vid högre densitet, om jag förstått det rätt. Så egentligen handlar det väl mest om att IBU-beräkningar blir (ännu mer) osäkra om man späder ut under/efter koket. Rätta mig om jag har fel!

Jag tillsatte lite vatten i slutet av koket (typ en halvliter eller så), men inte tillräckligt uppenbarligen. Nästa gång hoppas jag kunna mäta lite bättre och mer frekvent samt ha bättre koll på boil-off. Har ett spreadsheet på google docs där jag lagt in hur mycket man behöver späda ut för att få en viss gravitet, men det är ju då avhängigt på boil-offen så det blir ju lite vilseledande nu när jag inte vet mer exakt hur mycket som kokar bort. Men nästa gång blir det nog i alla fall till att späda mer i slutet för att finjustera!

EDIT: Räknade på effektiviteten nu och hamnade strax över 42%... Det finns alltså utrymme för en del, erhm, förbättringar.
folkaren
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av folkaren »

Vi brukar brygga en stark brown ale med råg till julen.
Rågen ger en viss pepprighet/kryddighet som är himla trevlig. Ett bra alternativ om man som jag inte gillar traditionellt kryddad öl (pomerans, kryddnejlika etc).

19l i ett nötskal

OG: 1,088
FG: 1,020
Alkohol: 8-9%
IBU: 25

6,0 kg Vienna
0,3 kg Crystal 100
0,3 kg Crystal 300
0,4 kg Chokladmalt
0,8 kg Rågmalt
0,25 kg Vetemalt

15 g Goldings, 60 min
20 g Goldings, 30 min
20 g Goldings, 10 min
20 g Goldings, 0 min

Wyeast 1450 (Denny’s Favorite)
Hembryggare i Dalarna http://www.folkarebrygd.se
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

42% effektivitet? pratar vi om utbytet av extrakt från malten?

Jag brukar inte späda under koket utan seda när man tappar över i jäskärlet så att
jag får ut den volymen jag kalkylerat med från början, mäter även densiteten med
jämna mellanrum för att inte späda för mycket. SOm sagt det fungerar för mig jag tycker
slutresultatet är bra, andra skulle kanske aldrig drömma om ett sådant förfarande.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Om du mäter och räknar lite behöver du inte mäta så många gånger.
Post boil gravity = PBG
(PBG*volym)/OG =totalvolym
Eller
(PBG*volym)/totalvolym = OG

Exempel:
Önskat OG =50°Oe
PBG = 75°Oe
Volym =20l
Totalvolym=(75*20)/50=30l
Späd med 10l.
Sen kan man ju mäta för att försäkra sig om att man mätt/räknat rätt, men jag är säker på bägge så jag brukar inte göra det.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Bee skrev:Om du mäter och räknar lite behöver du inte mäta så många gånger.
Post boil gravity = PBG
(PBG*volym)/OG =totalvolym
Eller
(PBG*volym)/totalvolym = OG

Exempel:
Önskat OG =50°Oe
PBG = 75°Oe
Volym =20l
Totalvolym=(75*20)/50=30l
Späd med 10l.
Sen kan man ju mäta för att försäkra sig om att man mätt/räknat rätt, men jag är säker på bägge så jag brukar inte göra det.
Precis, det är den typen av beräkningar jag har. Problemet är ju att om jag vill späda i början av koket så måste jag ju veta exakta volymen vatten som avdunstar för att få det rätt. Nu blev det lite stressigt i slutet då jag inte hade varit så förutseende att jag hade kokat vatten innan, och jag var inte så sugen på att koka upp vatten och sedan hälla i i princip kokande vatten när jag höll på att kyla ner. Men jag vet att du ju tipsade om det i någon annan tråd att späda ut vid nedkylningen eftersom det ju (om man är förutseende... :D) även kan hjälpa till med att skynda på den biten. Ska testa det mer ordentligt nästa gång, tror jag. Har du någon koll på i vilken utsträckning det påverkar IBU-beräkningar, förresten? Är det försumbart eller behöver man någon betydande humlekompensation?
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Mange81 skrev:42% effektivitet? pratar vi om utbytet av extrakt från malten?

Jag brukar inte späda under koket utan seda när man tappar över i jäskärlet så att
jag får ut den volymen jag kalkylerat med från början, mäter även densiteten med
jämna mellanrum för att inte späda för mycket. SOm sagt det fungerar för mig jag tycker
slutresultatet är bra, andra skulle kanske aldrig drömma om ett sådant förfarande.
Ja, eller jag tror det i alla fall. Använde den här länken och matade in mina siffror och fick ut det då. Det handlar ju inte om några pengar så jag vet inte riktigt om det gör något egentligen. Men finns ju uppenbarligen utvecklingspotential :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Julöl

Inlägg av Bee »

hejseb skrev:Har du någon koll på i vilken utsträckning det påverkar IBU-beräkningar, förresten? Är det försumbart eller behöver man någon betydande humlekompensation?
Om du har lite koll på algebra så är det bara att räkna baklänges med tinseth formeln.
Har det i ett excelark, men använder beersmith numera. Fyller i spädningen i "volumes" fliken.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

hejseb skrev:Igår var det bryggdags! Körde följande recept:

...

5 min - En halv burk enbär
5 min - En halv påse torkade pomeransskal

....
Hej, mycket nyfiken på hur du upplever samspelet mellan dessa (spelar dom duett eller är en av dom nedtryckt i orkesterdiket s.a.s :) )
Det var om jag förstår rätt 6 dagar sedan ni satte den, så det kanske är lite tidigt att smaka av det redan?
Anledningen till frågan är att jag filar på ett liknade recept själv och är lite fundersam hur mycket smak enbär resp. pomeransen ger.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Ceder skrev:Hej, mycket nyfiken på hur du upplever samspelet mellan dessa (spelar dom duett eller är en av dom nedtryckt i orkesterdiket s.a.s :) )
Det var om jag förstår rätt 6 dagar sedan ni satte den, så det kanske är lite tidigt att smaka av det redan?
Anledningen till frågan är att jag filar på ett liknade recept själv och är lite fundersam hur mycket smak enbär resp. pomeransen ger.
Det stämmer bra, du har nog faktiskt bättre koll än vad jag har på bryggtiden. Tänkte torrhumla efter en vecka och gjorde det igår, men det inser jag nu att det borde ju varit idag. Jaja... Öppnade som sagt då locket en snabbis igår och det luktade inte så mycket jul, utan mestadels alkohol/jäsning. Hade egentligen tänkt flaska om en vecka, men har slut på flaskor vilket även Humlegården har. Så det kanske dröjer lite längre tills flaskningen inleds, och då alltså även en första smakrapport.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Nu är en andra sats precis avslutad. Gick betydligt bättre den här gången, körde en lakning av BIAB-påsen i en andra kastrull och filtrerade innan koket då det (trots påsen) var ganska mycket skräp i vörten. Till skillnad från förra gången träffade jag rätt med graviteterna vilket kändes himla skönt. Slutade med 1,070 ner i jäskärlet när jag siktade på så 1,065 så i slutändan blev det kanske inte helrätt, men överlag kändes det väldigt bra i alla fall. Hade efter nedkylning strax under 6 liter vört, vilket jag filtrerade på vägen ner i jäskärlet. Eftersom kärlet bara rymmer 5 liter så körde jag ner runt 4,5 liter i kärlet uppskattningsvis. Räknar man på 5,8 liter vört så var det en efficiency på 81 % vilket känns betydligt bättre än förra gången :)

Förhoppningsvis blir det buteljering av första satsen ikväll med, så då återkommer jag med en preliminär smak/doftrapport.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Första satsen är nu på flaska. FG landade på 1,016 så med ett OG på 1,072 blev det en alkoholhalt på 7,35 % i slutändan. Luktade och smakade gott, men jag smakade för lite för att få en uppfattning om julkryddorna. Tror enbären har fått större plats än pomeransen i alla fall. Får se om ett par veckor :)
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Nu är jag lite sen men till helgen ska jag försöka hinna brygga lagern!
Blir en lager och en ale för mig, se nedan. Jag undrar vilken jäst ni tycker passar bäst till jul-ale? Har WLP028 edinburgh ale och WLP001 hemma. vill ha en maltig öl med gott om simcoe och gärna citrusen från cascaden med.
Vad tror ni om recepten? Jag är inte särskilt intresserad av att ha olika kryddor i ölet. Jag tycker om en simpel mörk lager typ mariestads till maten. Till matlagningen och vid klappöppning vill jag gärna ha en smakrik ale!

Jul-ale:
25 liter, 36 IBU
5,5kg Maris Otter
0,3kg Karamell 40L
0,3kg Havre
0,1kg Chokladmalt

10g Simcoe vid 60min
25g Cascade vid 15min
25g Simcoe vid 15min
25g Cascade vid 0min
25g Simcoe vid 0min

Torrhumla 25g Cascade i 5 dagar