Hej,
Snart är det skörd för mig plantan jag fick från tristan som verkar vara en Tettnanger kommer ge bra skörd ganska snart.
Däremot funderar jag på om min NB och Cascade kommer hinna ge något. Båda har börjat producera små kottembryon.
Hur går det där ute i landet hur ser era Cascade ut, har ni kottar än?
Här har humlen frodats, satte en liten rotstump i våras
av en gammal okänd sort. Den är full av stora kottar som nog är redo för
skörd om några dagar.
Köpte en liten Mauritz på semestern oxå å den gav 15g som torkats ner till 3g.
Hoppas få ihop till en bryggning totalt!
Angående Cascade:
När jag odlade den på Ekerö (död nu )så var den alltid senast och hann aldrig riktigt mogna.
Tettnanger, EKG o Fuggles gick däremot i regel alltid bra.
Ok, då hoppas jag på varmt väder resten av september. Cascaden har potential att ge många kottar.
Tettnangern kommer nog ge ett par kg. Den är tjock med kottar dom sista tre meterna.
Min svalöf mauritz har inte gett några kottar ännu och är inne på sitt andra år, tror inte den kommer ge något heller!
Borde kanske hitta nya sorter som faktiskt är värda att odla.
Vi har väldigt bra jord, men jag har mina i hinkar för att kontrollera spridningen. 20 eller 30l murarhinkar med borrade hål i botten. Dessa har jag sedan grävt ner, så dom håller jämn temperatur och håller kvar vattnet runt plantan. Det kanske skulle funka för dig.
Hur bedömmer ni att kvaliteten blir på den Svenskodlade humlen jämfört med köpt?
Är det lägre alfasyra o aromer?
Mina plantor har som sagt lämnat rejält med kottar trots att dom planterats i år.
Tror nog det hänger på rejäl gödsling och vattning.
Mina växer i kompost och hönsgödsel tilldelas rikligt.
Dang. Nu vill jag också ha en trädgård. Solig och vindskyddad...
Har ett antal Fuggles-plantor i murarhinkar som är på sommarkollo hos bekanta. Har dock bara dragit i väg på längden och tveksamt om det hinner blir några kottar i år då de kom ut alldeles för sent på säsongen..
(Dessutom är de uppdragna från frön så det slutar väl med att varenda en är hane...)
Bee skrev:Vi har väldigt bra jord, men jag har mina i hinkar för att kontrollera spridningen. 20 eller 30l murarhinkar med borrade hål i botten. Dessa har jag sedan grävt ner, så dom håller jämn temperatur och håller kvar vattnet runt plantan. Det kanske skulle funka för dig.
Ska börja med att plantera vid sommarstugan, ligger vid en sjö och allt växer så det knakar där. Vi har en gammal sorts humle där, ingen aning om hur bra den kan vara, men skördat blev det.