mängd jäst?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kinish
Delmäskare
Delmäskare

mängd jäst?

Inlägg av Kinish »

Jag ska brygga 15l belgisk strong ale OG 1.096. Det blir första gången som jag inte använder mig av torrjäst. Jästen jag tänker använda är WLP500. Enligt Mrmalty ska jag använda mig av ett pkt/rör efter förkultur på 3,5l vatten!(?) Borde det inte räcka med en förkultur på ca 7dl vatten och 0,5dl maltextrakt? Om inte bör jag börja med en förkultur enligt ovan för att sedan öka på mängden vatten och maltextrakt eftersom (3/4 dgr senare)?

Tacksam för all input jag kan få
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: mängd jäst?

Inlägg av ScrotzaN »

3L förkultur hade jag gjort. Räknar man med att du behöver 750000 celler per ml per plato så hamnar du på ca 250 miljarder celler. O den tillväxten får du ungefär med 3L förkultur. Dock så ska jag låta Danko svara här också då han har bättre koll på belgare. Han har pratat en hel del om att underpitcha dom med flit. Det där med belgare o jästen är lite speciellt :-)

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag skulle våga köra på mindre förkultur, men just nu gillar jag när jästen fått kämpa lite i belgare. Volymen är hyfsat liten och mr Malty brukar ta i i överkant, tycker jag. Fast det är förstås en smaksak. Det jäser säkert ut hur som helst, men smaken blir antagligen "renare" om du har rejäl förkultur.

WLP500 kan ge lite aceton vid stress och hög jästemp, tycker jag mig ha märkt. Fast det verkar lägga sig med tiden.
Kinish
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kinish »

Tack för era svar. Enligt receptet ska jästemperaturen under jäsningens gång successivt höjas från 20 °C till 27°C. Får se hur det blir med Aceton i smak...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det är skillnad på hög jästemp från början och att höja i slutet.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

What Bee said.

Vi började en bit över 20, så det blir säkert bra. Lite fenoler vill man ju ha, ändå.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Foodhead 1 skrev:What Bee said.

Vi började en bit över 20, så det blir säkert bra. Lite fenoler vill man ju ha, ändå.
+1
Skriv svar