Att anpassa ett recept.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Cracked Cauldron
Satsbryggare
Satsbryggare

Att anpassa ett recept.

Inlägg av Cracked Cauldron »

Hej alla glada bryggare!

Jag har länge gått i tankarna att börja brygga eget öl, är väl runt 5år nu i höst. Nu är jag nästan igång.
Har precis fått färdigt med all utrustning som jag tycker passar förutom en kylspiral och något att isolera mäsk/lakkärlet med. Men det ordnar jag i helgen :)

Jag har även gått igenom boken "Brygg Öl" av Henok Fentie och Karl Grandin, kollat massor med klipp på nätet och snokat här i forumet ett par månader.

Har dock en fråga på att anpassa recept efter utrustning.
Som första öl kör jag efter en IPA ifrån boken jag köpt. Där kok ligger på 15,5l öl och beräknad färdig öl är 10l.
Det känns för lite känner jag spontant och tänker på grytan jag har 25l från biltema, jäshinkar från humlegården på 30l st (totalt 3 hinkar därav en med borrad botten).

Malten som räknas in är som följer.

3kg pilsnermalt
300g ljus karamellmalt
150g havregryn

Tänkte att jag vill öka volymen med kanske 50%. Är det bara att måtta upp ca 23l vatten, 4,5kg pilsnemalt, 450g karemell, 225g havregryn då?
Vattnet är jag lite fundersam över också, ett tips jag snappat upp är att börja med 5l 74graders vatten att hälla malten i, därefter få över resten av vattnet.
Ökar väl humlen med 50% också vid kok. Men jästen (ett paket US-05) ska väl räcka till dom 17-20l som blir kvar efter kok?

Ber om ursäkt ifall jag skriver lite osammanhängande, jag skyller på att det kliar i huvudet av lusten att börja brygga.
Cracked Cauldron
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Att anpassa ett recept.

Hej igen!

Tror jag har läst för mycket i allt som finns på nätet och i forum.
Har svårt att få grepp om mängden vatten till mäskning och lakning.

Så som jag har förstått det så borde jag ha 2-3l vatten per kilo malt för mäsken.
Säg att jag har 4kg malt och använder 3l per kilo, det ger mig 12l vatten att mäska i.

Malten absorberar ungefär 1l/kg Vilket ger mig 12-4=8
Mängden vatten att laka med blir önskat kok - 8
15-8= 7
Så 7l lakvatten, vilket borde ge ca 15l gosig vört att koka med humlen?

Som sagt, har läst väldigt mycket...antagligen för mycket så nu är jag bara virrig.
Skulle väldigt gärna ha en putt i rätt riktning innan jag börjar.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Att anpassa ett recept.

Inlägg av ScrotzaN »

Det låter korrekt. Jag personligen använder alltid 2.5l per kilo malt. Jag skulle räkna med att malten suger upp 1.085 L dock. Det är vad mitt program säger iaf o det är definitivt inte i överkant. :-)

http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

En annan sak dock. Dina uträkningar baseras på att du inte har något svinn överhuvudtaget o det har jag svårt att tro. Men kör en testbryggning så att du lär känna din utrustning bättre o hur mkt svinn du får osv.

Cracked Cauldron
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Att anpassa ett recept.

Tack för svaret :)
Det har du helt rätt i, tänkte inte på annat än minsta mängden.

Ska ta och testa brygga med 5,2kg malt.
Kör på 3l/kg så det blir 15,6l till mäsken.
Lakning med 12,1l
Så ser jag till att ha 15l lakvatten redo, så får jag se hur mycket som absorberas och försöka hålla ett öga på sg eller volym.

Men, det bästa är väl som sagt att sätta igång. Så vet jag sen hur mycket som försvinner och till vad :)
Ska bli kul det här!
Tack igen!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Precis! Hoppas det går bra:-) om du skulle hamna några l kort så gör de inte så mkt. Försök att träffa rätt SG, OG osv så kan du anpassa efter utrustningen nästa gång.

I min mening är det bättre med lite mindre mängd bra öl än att du ska spä ut o kanske få lägre OG o ett sämre öl fast mer av det :-)

Kvalitet > kvantitet

Skriv svar