Hittills har varken polisen, tillståndsenheten eller kommunens alkoholhandläggare lyckats ge oss ett direkt svar på vårt dilemma.
Jag och en god vän ställer i sommar upp i en lokal grilltävling som anordnas i en park, centralt i hemstaden.
Till vår grillmeny (som består av hemgjorda korvar med diverse klassiska tillbehör på lokala råvaror) vill vi servera juryn ett eget öl.
Tävlingen sker på allmän plats i samband med en stadsfestival och rätterna bedöms av en jury om 4 personer.
Det vi söker svar på är huruvida det är okej för oss att bjuda juryn på hembryggd starköl.
Vi kommer alltså inte att bjuda allmänheten på öl, utan endast juryn.
Arrangören av grilltävlingen kunde inte ge oss svar utan bad oss prata med polisen, polisen kunde inte ge svar utan kopplade till tillståndsenheten.
Tillståndsenheten sa att det nog kanske borde krävas tillstånd, men att festivalarrangören kanske redan hade ett tillstånd som vi då omfattas av, varpå de hänvisade till kommunen.
Kommunens alkoholhandläggare kunde inte ge oss svar men har lovat att återkomma.
Har någon annan varit i en liknande situation? =)
Servera hembryggd öl under grilltävling på allmän plats?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Servera hembryggd öl under grilltävling på allmän plats?
Hembryggare i Dalarna http://www.folkarebrygd.se
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Re: Servera hembryggd öl under grilltävling på allmän plats?
Jag skulle säga att om det inte råder ngt förbud mot alkoholkonsumtion i typ den parken ni är
så kan du bjuda juryn likaväl som dina kamrater på ditt hemgjorda öl. Om det dock finns ett
serveringstillstånd beviljat för området där du står skulle jag säga att det inte går heller iom att
du då inte får ta dit ölen.
så kan du bjuda juryn likaväl som dina kamrater på ditt hemgjorda öl. Om det dock finns ett
serveringstillstånd beviljat för området där du står skulle jag säga att det inte går heller iom att
du då inte får ta dit ölen.
My hope is hops
Precis, alkoholkonsumtion på allmän plats är väl det som kan stå i vägen.
Men samtidigt så säger alkohollagen att det inte krävs serveringstillstånd om:
1. Avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. Sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna,
3. Äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.
Edit: Samtliga 3 punkter måste uppfyllas för att servering ska få ske utan tillstånd.
Så en detalj kan ju vara om "lokaler" innefattas av festivalområdet, samt att vi ju redan vet vilka 4 personer som blir bjudna på ölet.
Men samtidigt så säger alkohollagen att det inte krävs serveringstillstånd om:
1. Avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. Sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna,
3. Äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.
Edit: Samtliga 3 punkter måste uppfyllas för att servering ska få ske utan tillstånd.
Så en detalj kan ju vara om "lokaler" innefattas av festivalområdet, samt att vi ju redan vet vilka 4 personer som blir bjudna på ölet.
Så det svar jag fått från alkoholhandläggaren på kommunen var kort och gott Statens Folkhälsoinstitutets föreskrifter kring servering av alkohol.
Samt att hembryggd öl får bryggas för husbehov, inget annat, punkt! Enligt handläggaren fick jag inte ens frakta ölet från mitt hem till någon annan plats.
Vi började prata om hembryggarföreningar, alla tävlingar i hembryggd öl som hålls varje år varpå hon hänvisade till det promemoria som FHI skrivit som ledde till omständigheterna kring SM i hembryggd öl 2006. Efter vår diskussion så höll handläggaren ändå med om att det fortfarande fanns frågetecken varpå denne inte ville uttala sig definitivt i frågan, och vi ska fortsätta ha kontakt när dennes kollega är tillbaka. Fick även nummer till en enhetschef på FHI som jag planerar att ringa.
Jakten på svar går vidare.
Samt att hembryggd öl får bryggas för husbehov, inget annat, punkt! Enligt handläggaren fick jag inte ens frakta ölet från mitt hem till någon annan plats.
Vi började prata om hembryggarföreningar, alla tävlingar i hembryggd öl som hålls varje år varpå hon hänvisade till det promemoria som FHI skrivit som ledde till omständigheterna kring SM i hembryggd öl 2006. Efter vår diskussion så höll handläggaren ändå med om att det fortfarande fanns frågetecken varpå denne inte ville uttala sig definitivt i frågan, och vi ska fortsätta ha kontakt när dennes kollega är tillbaka. Fick även nummer till en enhetschef på FHI som jag planerar att ringa.
Jakten på svar går vidare.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag tror inte du har så mkt att vinna på att kontakta FHI om detta. Deras uppdrag är dels att tolka alkohollagen samt att
begränsa tillgången på alkhol i samhället. De kommer att svara nej tills du kan överbevisa dem. SHBF har redan JO-anmält dem
för detta för ngra år sedan...
Kolla på http://shbf.se/wiki/index.php/Lagstiftning för lite mer info.
begränsa tillgången på alkhol i samhället. De kommer att svara nej tills du kan överbevisa dem. SHBF har redan JO-anmält dem
för detta för ngra år sedan...
Kolla på http://shbf.se/wiki/index.php/Lagstiftning för lite mer info.
My hope is hops
Märkligt att kommunens tillståndstjänsteman anser att man inte får ta med sig hembryggt öl utanför sitt eget hem.
Det står det inte ett dugg om i lagen.
Antingen är personen inte påläst eller så försöker den bara att skrämmas, eller är rädd för att göra fel och inte ta något beslut alls själv.
För övrigt anser jag att FHI är en mycket underlig inrättning som borde avskaffas omedelbart.
En sådan översittarmentalitet som genomsyrar den myndigheten är otäck.
Att ha en myndighet som ska tycka om vad man ska äta, dricka, kort sagt hur man ska leva hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.
Det liknar mer en diktatur.
Det står det inte ett dugg om i lagen.
Antingen är personen inte påläst eller så försöker den bara att skrämmas, eller är rädd för att göra fel och inte ta något beslut alls själv.
För övrigt anser jag att FHI är en mycket underlig inrättning som borde avskaffas omedelbart.
En sådan översittarmentalitet som genomsyrar den myndigheten är otäck.
Att ha en myndighet som ska tycka om vad man ska äta, dricka, kort sagt hur man ska leva hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.
Det liknar mer en diktatur.
Härliga tider, strålande tider 
Det är inte svårt att hålla med om att FHI borde avskaffas. Det är ju över huvudtaget mycket märkligt med en myndighet
som lägger sig vad vi ska äta och dricka på det vis som de gör inte bara när det gäller hembryggd öl utan i flera olika sammanhang.
Speciellt som tidigare påpekats, Sverige ska ju föreställa ett fritt land och en demokrati. Men alkoholhaltiga drycker är ju en ganska
känslig fråga i Sverige.
som lägger sig vad vi ska äta och dricka på det vis som de gör inte bara när det gäller hembryggd öl utan i flera olika sammanhang.
Speciellt som tidigare påpekats, Sverige ska ju föreställa ett fritt land och en demokrati. Men alkoholhaltiga drycker är ju en ganska
känslig fråga i Sverige.